Oplatí sa kúpiť ‘jazdenku‘ v treskúcej zime? Áno. Tu je 10 dobrých dôvodov

, 22.01.2020 06:00

Toto nie je poradenstvo autobazára, ktorý potrebuje v zimných mesiacoch podporiť svoj biznis. Naopak, spoločnosť Cebia je skôr ich „nepriateľom“ a ochrancom zákazníkov. O to zaujímavejšie znejú jej argumenty v prospech kúpy auta počas zimy.

V zime sa musíte pri potulkách autobazármi...
V zime sa musíte pri potulkách autobazármi poriadne naobliekať. Nie je to príjemný čas na výber "jazdenky", ale ten najvýhodnejší. Autor: Lutz

Od novembra do konca marca sa ruch v autobazároch spomalí. Ľudia jednoducho odkladajú nákup ojazdeného auta na jar, keď sa zlepší počasie, prestane mrznúť a na cestách sa už netvorí poľadovica. Podľa spoločnosti Cebia, ktorá roky bojuje proti podvodom obchodníkov s autami z druhej ruky, napríklad proti stáčaniu tachometrov a zmenám identifikátorov vozidiel, robia však chybu. Práve v zime je totiž najlepšia doba na obstaranie ojazdeného auta. Nielenže možno vďaka nízkym vonkajším teplotám bez pomoci odborníka odhaliť veľa porúch, ktoré by inak ostali skryté, ale tiež vás auto môže vyjsť lacnejšie. Prečo? Tu je 10 dôvodov.

1. V januári a februári si zaobstaráte auto lacnejšie

S príchodom nového roka, teda prakticky zo dňa na deň – zostarne „papierovo“ auto o jeden rok, každý rok má pritom vplyv na jeho cenu. Takže v januári je lacnejšie ako v decembri. V zime navyše máte z dôvodu nižšieho dopytu po ojazdených autách možnosť vyjednať väčšiu zľavu. Pravdepodobnosť, že o rovnaký automobil má záujem niekoľko zákazníkov, je výrazne nižšia a predajcovia sú všeobecne viac otvorení poskytovaniu zliav. Nie je v roku obdobie, keď by ste auto kúpili lacnejšie ako v januári či vo februári. Ak si chcete zaobstarať kabriolet či športové vozidlo, platí to dvojnásobne.

2. Môžete si overiť stav akumulátora aj štartéra

Naštartovať auto v mrazoch je náročnejšie, pretože pri teplotách pod nulou sa začne vybíjať batéria, respektíve v nej klesá napätie. Na odhalenie zlého stavu akumulátora a štartéra sú teda najlepšie práve zimné mesiace. Včasným odhalením poruchy týchto komponentov môžete predísť neočakávaným výdavkom vo výške približne 60 až 600 eur.

3. Pri naftových autách si môžete overiť funkčnosť žeravenia

Pri autách s naftovými motormi, ktoré sú staršie ako 5 rokov, dochádza postupne k zhoršeniu funkcie žeravenia motora pred štartom. Práve v mraze je možné odhaliť, ako veľmi je táto funkcia znížená. Pri starších autách môžete dokonca zistiť, že je potrebné súčiastky žeravenia vymeniť, čo môže predstavovať náklady vo výške až 400 eur.

4. Pri skúšobnej jazde ľahšie zistiť funkčnosť ABS

Vďaka zhoršeným jazdným podmienkam v zimných mesiacoch môžete na namrznutej ceste lepšie skontrolovať, či protiblokovací systém ABS funguje tak, ako má a či skutočne dochádza k automatickému prerušovanému brzdeniu, ktoré vás chráni pred šmykom. Systém ABS môže byť zásadný pre bezpečnosť jazdy nielen v zime, ale aj v lete na mokrej ceste. Výmena chybného ABS by vás pritom mohla stáť od 400 do 1 000 eur. Podobné je to so stabilizačným systémom ESP. Na suchom asfalte ho skontrolujte oveľa ťažšie.

5. Ľahšie zistíte zhoršený stav karosérie

V nízkych teplotách sa viac prejavuje opotrebenie jednotlivých dielov karosérie. Napríklad tým, že poškodená karoséria viac vŕzga. Medzery medzi jednotlivými komponentmi sa totiž v chlade zväčšujú. Skúšobná jazda v mrazoch to môže odhaliť.

6. Pri autách so systémom 4×4 si lepšie overíte kvalitu pohonu

V zhoršených klimatických podmienkach sa u niektorých vozidiel automaticky spúšťa pohon na všetky štyri kolesá. Keď teda idete v snehu či na namrznutej ceste, je väčšia pravdepodobnosť, že spoznáte, či pohon funguje tak, ako má, alebo či niektoré koleso preklzuje. Oprava trakčných systémov by inak mohla vyjsť na 400 až 1 000 tisíc eur.

7. Ľahšie skontrolujete dymivosť motora

Čierny alebo biely dym z výfuku neveští nič dobré. Dôvodov môže byť celý rad, napríklad môže dochádzať k zlému pomeru vzduchu a paliva pri spaľovaní, prieniku oleja do paliva a tiež naznačovať zlú funkciu lambda sondy, ktorá určuje, ako má fungovať katalyzátor. Pri studených štartoch v nízkych teplotách je možné dymivosť kontrolovať oveľa ľahšie a bez prístrojov. Stačí totiž vizuálna kontrola. Predídete tým výdavkom vo výške 600 až 1 200 eur.

8. Ľahšie odhalíte poruchy elektrickej sústavy vozidla

Elektronika vozidla v zime často odhalí svoje skryté poruchy. Napríklad centrálne zamykanie, sťahovanie okien či funkcie stieračov. V mrazoch a nízkych teplotách máte väčšiu šancu spoznať, či odchádzajú mechanické súčiastky alebo práve elektronika. Náklady na výmenu sa potom môžu vyšplhať rádovo aj na stovky či dokonca tisíce eur.

9. Prevodovka v zime odhalí skryté poruchy

Len čo začne mrznúť a auto začne pri plynulom púšťaní spojky „šklbať“, je to dôkazom toho, že prevodovka a spojka nie sú v poriadku. Zlú prevodovku možno v zime spoznať aj podľa toho, že sa ťažšie zaraďujú prevodové stupne. Náklady na opravu môžu vyjsť na 600 až 1 200 eur. Pri automatických prevodovkách je to, pochopiteľne, ešte viac.

10. Lepšia kontrola kúrenia a klimatizácie

Neexistuje lepšie ročné obdobie na kontrolu vykurovania a klimatizácie ako je zima. Presvedčíte sa, či funguje správne. Navyše môže náhle vykúrenie vozidla odhaliť praskliny skiel. V dôsledku teplotných rozdielov vonku a vo vnútri vozidla dochádza totiž k ich zväčšeniu. Tak ako, kúpite si svoju vysnívanú „jazdenku“ už v zime, alebo radšej počkáte na teplejšie počasie?

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#ojazdené autá #Cebia #autobazár
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek