Vodičov čakajú na cestách ďalšie zmeny

Nepriaznivé štatistiky nehodovosti vyústili do nového návrhu novely cestného zákona. Zdá sa, že vodičov čakajú ďalšie zmeny.

26.03.2011 08:56
policajti, kontrola, vodičský Foto:
Vodiči by si mali dať počas Veľkej noci pozor na rýchlosť a alkohol.

Vodičské preukazy už aj pre 17-ročných, ale len za asistencie skúsených vodičov s minimálne desaťročnou praxou. Zavedenie rovnakej zodpovednosti za dopravnú nehodu u chodcov a cyklistov, ale aj vyšších sankcií pre vodičov. To je len časť návrhov rezortu vnútra v predloženej novele cestného zákona. Jej cieľom má byť zníženie nehodovosti a počtu smrteľných prípadov na cestách. Do konca minulého roku sa ich počet mal znížiť o polovicu. Zaviazali sa k tomu aj ostatné štáty únie, ale podľa informácií z Prezídia Policajného zboru sa to nepodarilo dosiahnuť ani v jednom z nich.

V júni minulého roka boli v zákone doplnené niektoré lehoty, ktoré sa vzťahujú na lekárske a psychologické prehliadky. Boli zavedené aj nové dopravné označenia. Momentálne je v medzirezortnom pripomienkovom konaní ďalšia rozsiahlejšia novela, ktorú už viackrát pred novinármi obhajoval aj minister vnútra Daniel Lipšic, aj policajný prezident Jaroslav Spišiak. Účinnosť by mala nadobudnúť už v septembri a pripomienkovať ju do konca marca môžu aj občania.

Vodičské preukazy tínedžerom už o rok skôr

Návrh predpokladá, že už 17-roční budú môcť dostať vodičský preukaz na osobné motorové vozidlo skupiny B. „Samozrejme, len ak splnia podmienky. Teda ak budú zdravotne, psychicky aj odborne spôsobilí viesť motorové vozidlo. Navyše sa predpokladá, že až do 18 rokov budú môcť dostať vodičské oprávnenie s tým, že budú môcť jazdiť najmenej tri mesiace len v prítomnosti osoby, ktorá je držiteľom vodičského oprávnenia dlhšie ako desať rokov,“ hovorí Milan Hamar, riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru. Ak teda niekto dostane oprávnenie mesiac pred dovŕšením 18. roku, bude musieť ešte ďalšie dva mesiace jazdiť pod dohľadom skúsenej osoby.

V tomto prípade sa vychádza z pozitívnych skúseností Nemecka. Ustanovenie je, ako vysvetlil Hamar, určené aj pre zodpovedných vodičov, ktorí majú záujem o bezpečnosť svojich detí. „V Nemecku také opatrenie prispelo k zníženiu nehodovosti u mladých vodičov, ktorí mali oprávnenia do piatich rokov, a to až o 30 percent. Keďže sa výchovný efekt dosiahol, chceme túto skúsenosť prevziať.“

Zodpovednosť cyklistov aj chodcov

Opätovne sa má zaviesť povinnosť každého z účastníkov cestnej premávky neohroziť iného účastníka. Znamená to, že aj chodci či cyklisti budú mať rovnakú zodpovednosť, ak porušia pravidlá a spôsobia tým ostatným ujmu na zdraví, živote či majetku. „Keďže je vodič predsa len na ceste silnejší, bude aj prísnejšie posudzovaný, ak pravidlá voči slabším poruší. Jeho skutok sa bude už kvalifikovať ako závažné porušenie pravidiel s vyššou sankciou.“

Vodič nebude môcť zastaviť vozidlo na priechode pre chodcov alebo cyklistov, ak to nevyžaduje situácia. „Terajšie znenie zákona taký striktný zákaz neupravuje. Navrhujeme to preto ako povinnosť vodiča. Ak je zápcha, môže priechod prejsť až vtedy, ak má dostatočnú istotu, že za ním môže zastaviť tak, že bude ďalej voľný.“

Pre vodičov platí naďalej povinnosť zastaviť pred priechodom pre chodcov tam, kde premávka nie je riadená semaformi či dopravnou políciou. Výnimku majú len šoféri električiek. „Chodci, aj keď prechádzajú cez priechod, musia dať prednosť električke. Naďalej musia dbať na zvýšenú opatrnosť, ak je na priechode aj trať pre električky.“

Vodičom v zimnom období by mala pribudnúť aj ďalšia povinnosť – odstrániť z auta kusy ľadu a snehu. Ak to neurobia, hrozí im 60-eurová pokuta. Prísnejšie sankcie sa majú zaviesť aj pre tých, ktorí si z auta demontujú tabuľku s evidenčným číslom alebo používajú cudziu. „Také konanie sa bude posudzovať, akoby jazdili na vozidle, ktoré nespĺňa technické podmienky na premávku, pričom v takom prípade hrozí pokuta od 60 do 300 eur a zákaz činnosti do dvoch rokov.“

Bude sa pokutovať nedodržanie bezpečnej vzdialenosti

Pri jazde na diaľnici budú policajti dávať pokuty aj za nedodržanie bezpečnej vzdialenosti medzi autami. Vodič môže po diaľnici jazdiť minimálne 80– a najviac 130-kilometrovou rýchlosťou za hodinu. Pri dodržaní minimálnej a maximálnej rýchlosti má jazdiť tak, aby vždy vedel zastaviť za vozidlom pred sebou za dve sekundy a autobus alebo nákladné auto za tri sekundy. Dá sa to pri jazde 130-kilometrovou rýchlosťou, ale pod podmienkou, že cesta bude suchá. Inak treba jazdu prispôsobiť jej stavu a rýchlosti jazdy šoféra pred sebou.

„Ak napríklad šofér predo mnou jazdí 80-kilometrovou rýchlosťou a ja idem stotridsiatkou, dokážem s osobným autom bezpečne zastaviť za dve sekundy,“ vysvetľuje Hamar. „Čiže 70-metrová vzdialenosť vyznačená na dopravnej značke na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou bola dimenzovaná práve na najvyššiu prípustnú rýchlosť, teda na 130 km za hodinu.“ Rýchlosť jazdy na tomto úseku bola vlani znížená na maximálnu povolenú rýchlosť 110 km za hodinu, ale značka tam zostala. „Nemenili sme ju, aby vodičom ostala časová rezerva na zastavenie. Čiže ak je niekto od vozidla pred sebou vzdialený 70 metrov a jazdí 110-kilometrovou rýchlosťou, dokáže bezpečne zastaviť.“

Dodržanie vzdialenosti môže vodič sledovať na vodorovnom značení a tiež na sivom paneli s čiernymi šípkami. Vie odhadnúť 70-metrovú vzdialenosť podľa postavenia svojho vozidla k vozidlu, ktoré jazdí pred ním a trojnásobku vzdialenosti šípok. „Ak je na ceste ľad alebo sneh, môže ju kontrolovať podľa stĺpikov vedľa cesty, sú kalibrované na 50-metrovú vzdialenosť.“

Vodiči si inak nemôžu sledovať dodržiavanie vzdialenosti, pretože na to nemajú žiadne meradlá. Pokutu dostanú, len ak im namerajú vzdialenosť menšiu ako 45 metrov. „Opierame sa aj o stanovisko Komory dopravných psychológov, podľa ktorého vodič musí pri 110-kilometrovej rýchlosti rozoznať, či má od vozidla pred sebou vzdialenosť 70, alebo len 45 metrov. Inak sú vážne pochybnosti, či je vôbec zdravotne spôsobilý na jazdu motorovým vozidlom,“ hovorí Hamar.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Články podľa značiek