Spojené kráľovstvo patrí medzi najdôležitejšie európske automobilové trhy. Hoci mentalita motoristov sa od našej odlišuje, ponuka modelov a ich variantov je takmer totožná. Preto sú názory a skúsenosti Britov relevantné aj pre nás, zvlášť ak sa do minuloročného prieskumu zapojilo viac ako 18 000 respondentov.
Spektrum otázok bolo široké a zahŕňalo problémy s motorom, prevodovkou, elektronikou, brzdami, výfukovým potrubím, riadením, tlmičmi, navigáciou či klimatizáciou. Do záverečného skóre za započítavali aj náklady na opravy a doba strávená v servise. Väčšina opráv spadala do rozmedzia 101 až 200 libier, teda 120 až 240 eur. V troch percentách prípadov sa však účty za servisné úkony majiteľov áut priblížili sume 1 500 libier (1 800 eur).Magazín What Car? napokon zozbieral údaje o 218 modeloch patriacich pod 31 značiek. Najstaršie modely majú v technickom preukaze rok 2013, čiže ich možno považovať za zachovalé, pričom niektoré boli v čase opravy stále v záručnej dobe.
Rebríček najmenej spoľahlivých nových áut má 25 priečok, ktoré určilo výsledné percentuálne skóre. Čím nižšie percento auto získalo, tým je menej spoľahlivé. Ako to už pri podobných anketách býva, niektoré modely by očakával každý, no nájdu sa aj prekvapenia.
Od 25. do 20. miesta sa umiestnili zástupcovia nemeckej prémiovej trojice Audi, BMW, Mercedes-Benz. Ide o pochopiteľný jav, keďže servisné úkony sú v prípade prestížnych značiek paušálne drahšie, čo v konečnom dôsledku znižuje celkové skóre. V druhej desiatke sa už objavujú aj zástupcov populárnych SUV, či rozšírených modelov triedy B, akými sú Peugeot 208 či Seat Ibiza. Z prémiových výrobcov tu nájdeme aj modely Jaguar a Land Rover.
Prvá desiatka najmenej spoľahlivých modelov začína prekvapivo elektromobilom Renault Zoe. Umiestnenie je prekvapivé preto, že jedným z argumentov výrobcov elektromobilov je, že sú konštrukčne jednoduchšie a tým aj menej poruchové a ľahšie opraviteľné. Britskí vodiči zväčša uvádzali problémy s elektronikou, ktoré servisy vyriešili v rámci záruky, no autá strávili v oprave v priemere viac ako týždeň.
Veľmi zle dopadli v ankete modely Aliancie Renualt-Nissan a už spomínaný Land Rover. Nissan Qashqai na deviatom, Renault Kadjar na siedmom a Nissan X-Trail na druhom mieste prezrádzajú, že spoľahlivosť francúzsko-japonských SUV a crossoveru je nízka. Podľa respondentov mali autá problémy takmer vo všetkých ohľadoch a navyše opravy neboli lacné.
Vôbec najmenej spoľahlivým modelom do piatich rokov je Range Rover. Ide o tradičnú výčitku britskej značky, ktorá je nespoľahlivosťou povestná. Najčastejšie sa majitelia stretli s poruchami prevodovky a pruženia. Navyše tretina všetkých opráv stála viac ako 1 000 libier (1 200 eur) a autá boli nepojazdné viac ako týždeň.
Najmenej spoľahlivé modely do 5 rokov podľa ankety magazínu What Car?
Poradie | Model | Rok výroby | Skóre |
---|---|---|---|
1. | Range Rover | 2013 | 69,3 % |
2. | Nissan X-Trail | 2014 | 77,1 % |
2. | Jeep Renegade | 2015 | 77,1 % |
4. | Range Rover Velar | 2017 | 77,9 % |
5. | Range Rover Evoque | 2011–2019 | 78,4 % |
6. | Ford Edge | 2016 | 80,7 % |
7. | Renaut Kadjar | 2015 | 81,3 % |
8. | Land Rover Discovery Sport | 2014 | 81,9 % |
9. | Nissan Qashqai | 2014 | 82,1 % |
10. | Vauxhall (Opel) Astra | 2015 | 82,3 % |
10. | Renault Zoe | 2013 | 82,3 % |
12. | Land Rover Discovery | 2004–2017 | 82,5 % |
13. | Jaguar XE (nafta) | 2015 | 82,6 % |
14. | Mercedes-Benz triedy C kupé | 2016 | 83,8 % |
15. | Vauxhall (Opel) Insignia | 2008–2017 | 85,4 % |
16. | Seat Ibiza | 2008–2017 | 86,0 % |
17. | Volkswagen T-Roc | 2018 | 86,5 % |
18. | Nissan Pulsar | 2014–2018 | 86,6 % |
19. | Jaguar XF | 2007–2015 | 86,8 % |
20. | Peugeot 208 | 2012–2019 | 87,0 % |
20. | BMW radu 1 (nafta) | 2011–2019 | 87,0 % |
22. | Mercedes-Benz triedy C | 2014 | 87,6 % |
23. | Mercedes-Benz triedy S | 2013 | 88,1 % |
24. | BMW radu 5 | 2010–2017 | 88,4 % |
25. | Audi Q2 | 2016 | 89,4 % |