ADAC: Toto je prvý veľký test letných pneumatík. A hneď pre módne SUV!

Vlani si módne SUV prisvojili v Európe neuveriteľný 38-percentný podiel na predajoch nových áut. A tak sa nemožno čudovať, že nemecký autoklub ADAC sa vo svojom prvom teste letných pneumatík pozrel na zúbok práve plášťom určeným pre túto triedu. Výsledky nie sú zlé. Len jedna pneumatika z dvanástich testovaných prepadla. Najlepšie obstáli Michelin, Bridgeston a Maxxis.

27.02.2020 05:00
debata
ADAC testoval nové letné pneumatiky s profilom... Foto: ADAC
ADAC - test letných pneumatík 2020 ADAC testoval nové letné pneumatiky s profilom 235/55 R17 na Forde Kuga. Okrem SUV ho obúvajú aj niektoré MPV ako Ford S-Max a dokonca dodávky.

Jar sa blíži a tak nemecký autoklub ADAC začína zverejňovať výsledky testov letných pneumatík. Tento rok začína plášťami určenými pre SUV. Sú na to dva dôvody. Tým prvým je fakt, že trieda športovo-úžitkových áut vládne európskym predajom podielom 38 %, len v samotnom Nemecku sa ich vlani predalo viac ako 1,1 milióna, a druhým ten, že vlani testovaný podobný rozmer pneumatík pre dodávky sa skončil v podstate fiaskom. ADAC si preto tento rok vybral plášte príbuzného profilu 235/55 R17, ktoré sú vhodné nieln pre SUV aj pre vany. A má pomerne dobré správy. Zmena profilu určeného na disky s priemerom 17 palcov ponúka podstatne kvalitnejšie vlastnosti. ADAC doslova nabáda majiteľov ľahkých úžitkových áut, aby porozmýšľali nad zmenou profilu.

Kým totiž vlani zo 16 testovaných pneumatík s rozmerom 215/65 R16 C skončilo deväť s katastrofálnym hodnotením „nedostatočné“, pri aktuálnom rozmere prepadol len jeden lacný plášť. Pneumatiky však tentoraz ADAC obúval na testovací Ford Kuga predošlej generácie, teda typického predstaviteľa triedy SUV. Okrem Kugy používajú tento rozmer napríklad aj Audi Q3, VW Tiguan, Volvo XC60 a z vanov napríklad Ford Smax a Galaxy alebo VW T6. ADAC však upozorňuje, že v porovnaní s čisto úžitkovými pneumatikami z vlaňajšieho testu s označením „C“ musia záujemcovia rátať pri tomto profile s výrazne nižšou životnosťou. Kým totiž „céčka“ boli stavané aj na 70 000 či dokonca 80 000 kilometrov, plášte pre SUV zvládnu približne polovicu. Naopak, bonusom je kratšia brzdná dráha.

Víťazom testu je pneumatika Michelin Primacy 4,... Foto: Michelin
Michelin Primacy 4 Víťazom testu je pneumatika Michelin Primacy 4, ktorá má veľmi vyvážené vlastnosti a žiadne zásadné slabiny. V tomto prípade však platí, že kvalita nie je zadarmo. Tento plášť je najdrahší spomedzi všetkých testovaných.

Tak napríklad Maxxis Premitra 5 mala síce najdlhšiu brzdnú dráhu za mokra pri spomalení z 80 na 20 km/h, stále to bol však lepší výsledok ako najlepšia vlaňajšia pneumatika „C“. Víťazom aktuálneho testu sa stal plášť Michelin Primacy 4, ktorý okrem vyvážených vlastností na suchej a mokrej vozovke vykázal tiež jeden z najlepších kilometrových výkonov na hranici 47 000 km. Michelin bol však jasne najdrahšou pneumatikou testu, takže v tomto prípade sa za kvalitu naozaj platí. Tesne za ním skončila pneumatika Bridgestone Turanza T005. Mala síce lepšie vlastnosti na suchej vozovke a dokonca nižší valivý odpor, no mierne zaostávala na mokrom asfalte. Správanie za mokra má však na celkovej známke až 40 % podiel, kým suchá cesta ovplyvňuje hodnotenie len 20-percentnou váhou.

Tohtoročné testy pneumatík sa zaobišli bez... Foto: Laufenn
Laufenn S-Fit EQ Tohtoročné testy pneumatík sa zaobišli bez nečakaných prekvapení. Až na jeden jediný prípad. Tým je pneumatika Laufenn S-Fit EQ, patriaca pod Hankook, ktorá totálne zlyhala na mokrej vozovke.

So známkou „dobré“ skončili aj plášte Maxxis Premitra 5, Pirelli Cinturato, opäť s miernymi kompromismi za mokra a tiež v komforte, alebo ak chcete v hlučnosti. Ďalších sedem pneumatík sa ocitlo v širokom poli so známkou „uspokojivé“ čo znamená, že vykazovali slabiny aspoň vo dvoch kritériách. Tak napríklad Hankook Ventus Prime 3 mal len priemerné vlastnosti na suchom asfalte a v komforte. Semperit zas na mokrej ceste a v komforte. Yokohama pridala aj priemerné výsledky vo valivom odpore. Continental síce prakticky nemal slabé miesto, ale na vode sa mu veľmi nedarilo, najmä v odolnosti voči akvaplaningu, čo mu bolo osudné. Podobne sa na vode „lámal chlieb“ aj v prípade pneumatík Esa+Tecar či Kleber, konkrétne z dôvodu dlhšej brzdnej dráhy. Stále sa však zmestili medzi „uspokojivé“ plášte.

To sa už nedá povedať o pneumatike Laufen S-Fit EQ, ktorá nestačila ani na známku „dostatočné“, čo je štvorka na školskej stupnici. Plášť lacnejšej značky Hankooku síce predvádza dobré výsledky na suchej ceste a v podstate má slušné hodnotenie aj v ostatných kritériách, ale úplne zlyháva na vode. Najmä nedostatočnou priľnavosťou, čo znamená veľké bezpečnostné riziká pri prudších zmenách smeru jazdy či pri brzdení. Nehovoriac o aquaplaningu. Komisári preto nemali na výber a jeho nákup rozhodne neodporúčajú. Zároveň ADAC upozorňuje, že firma si je vážnych slabín pravdepodobne vedomá, keďže už stihla na trh priviesť nástupcu s označením Laufen S-Fit EQ+.

Test letných pneumatík 235/55 R17

Pneumatika* Cena Hodnotenie Sucho (20 %) Mokro (40 %) Hluk (10 %) Spotreba (10 %) Opotrebenie (20 %) Známka
Michelin Primacy 4 164 € Dobré 2,0 2,2 2,3 2,0 1,0 1,9
Bridgestone Turanza T005 147 € Dobré 1,9 2,3 2,6 1,4 2,0 2,1
Maxxis Premitra 5 103 € Dobré 1,9 2,4 2,7 2,3 2,0 2,3
Pirelli Cinturato P7 149 € Dobré 1,7 2,4 2,7 2,3 2,5 2,3
Hankook Ventus Prime 3 133 € Uspokojivé 2,7 2,4 2,6 2,0 2,0 2,7
Semperit Speed-Life 2 SUV 151 € Uspokojivé 2,5 2,7 2,6 1,9 1,0 2,7
Yokohama BluEarth RV-02 140 € Uspokojivé 2,6 2,7 2,1 2,6 2,0 2,7
Continental Eco Contact 6 158 € Uspokojivé 2,0 2,8 2,3 1,2 1,0 2,8
Esa+Tecar Spirit Pro 108 € Uspokojivé 2,4 2,8 2,5 2,1 1,0 2,8
Kumho Ecsta HS51 122 € Uspokojivé 3,0 2,2 2,5 2,5 2,5 3,0
Kleber Dynaxer HP 3 133 € Uspokojivé 2,4 3,3 3,3 1,8 2,0 3,3
Laufenn S-Fit EQ 133 € Nedostatočné 2,1 5,0 2,3 2,5 2,0 5,0

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #test pneumatík #Michelin #test letných pneumatích
Články podľa značiek