Britská spoločnosť Thatcham Research v spolupráci s Euro NCAP pravidelne testujú bezpečnosť bezkľúčových systémov zamykania a odomykania dverí (keyless entry) a štartovania. Nie je to prvý raz čo dôrazne upozorňovali výrobcov, aby riziko krádeže nebrali na ľahkú váhu. Nedávno opäť odskúšali niekoľko modelov a výsledky sú opäť varovaním.
Riziko tkvie hlavne v tom, že na zosilnenie signálu z prívesku na kľúčoch stačí zariadenie za niekoľko sto eur, takže potenciálny zlodej nepotrebuje veľký kapitál ani priveľmi odborné znalosti. Na druhej strane najlacnejšou a najjednoduchšou ochranou je obmedzenie vysielaného signálu z kľúča. Niektoré automobilky preto vybavili kľúč schopnosťou vypnutia signálu, ak nie je v pohybe. Druhou možnosťou je vložiť kľúč do puzdra na princípe Faradayovej klietky, čo rovnako zabráni šíreniu signálu.Obe riešenia sú však len to najzákladnejšie, čo je možné spraviť, a preto Thatcham Research opätovne vyzýva automobilky, aby investovali do kybernetickej ochrany auta ako do celku. Svoju snahu opierajú o posledné kolo testov, kde sa ukázalo, že z 13 nových modelov majú štyri podpriemernú ochranu bezkľúčového vstupu.
Veľmi zle dopadla Mazda CX-30, ktorá patrí medzi spomínanú štvoricu. Japonské modely boli totiž testované aj v minulosti s veľmi zlým výsledkom. Nápravu síce sľúbili v podobe inštalácie alarmu a imobilizéru, no ako vidíme, výsledky sú napriek tomu mizivé. Táto informácia môže byť navyše priťažujúca okolnosť v ankete Svetové auto roka, kde do finálovej trojice postúpili Mazda 3 a práve Mazda CX-30.
Ďalšími hriešnikmi v softvérovej bezpečnosti sú Subaru Forester, Opel Corsa predávaný v Spojenom kráľovstve ako Vauxhall a u nás neznámy model MG HS. O niečo lepšie výsledky dosiahli Tesla Model 3 a Hyundai i10, no aj v ich prípade neboli kľúče vybavené schopnosťou ukončiť vysielanie signálu po niekoľkých minútach nečinnosti.
Nadpriemernú ochranu ukázali prémiové modely BMW X6, BMW 2 Gran Coupé, Land Rover Discovery Sport, Mini Electric, Porsche Taycan, športová Toyota Supra a aj Škoda Superb. Ich ochrana je stále založená na obmedzení vysielaného signálu, no test preukázal, že systém je účinný. Thatcham Research jedným dychom dodáva, že hoci sú niektoré značky z bezpečnostného hľadiska momentálne dobre pripravené, nemusí to v budúcnosti stačiť, a preto by mali výrobcovia zaradiť ochranu proti odcudzeniu medzi svoje priority.
Bezpečnosť bezkľúčového vstupu podľa Thatcham Research
Model | Ochrana |
---|---|
BMW X6 M50d | nadpriemerná |
BMW 218i Gran Coupe M Sport | nadpriemerná |
Land Rover Discovery Sport D150 | nadpriemerná |
Mini Cooper EV | nadpriemerná |
Porsche Taycan Turbo | nadpriemerná |
Škoda Superb | nadpriemerná |
Toyota Supra | nadpriemerná |
Hyundai i10 Premium Mpi | základná |
Tesla Model 3 | základná |
Mazda CX-30 | slabá |
MG HS Excite T-GDI | slabá |
Subaru Forester e-Boxer XE Premium | slabá |
Vauxhall (Opel) Corsa Ultimate Turbo 100 | slabá |