NAF: Ako sa zima prejaví na dojazde elektromobilov? Nóri otestovali 20 áut

Metóda merania spotreby paliva či elektriny známa pod skratkou WLTP je presnejšia ako stará NEDC. Stále však nedokáže zohľadniť odchýlku spôsobenú počasím. V Nórsku preto otestovali reálny dojazd všetkých elektromobilov dostupných na tamojšom trhu.

25.03.2020 06:00
test elektromobilov Norsko Foto:
Norská automobilová federácia (Norges Automobil-Forbund) sa rozhodla overiť reálny dojazd elektromobilov.
debata (39)

Nórsko je elektromobilite naklonené asi najviac zo všetkých štátov Európy. Spotrebiteľov motivujú priame štátne dotácie, daňové úľavy aj zľavy z rôznych poplatkov. V krajine fjordov je v podstate lacnejšie vlastniť a používať elektrické vozidlá ako tie poháňané spaľovacím motorom.

Norská automobilová federácia (Norges Automobil-Forbund) sa preto rozhodla overiť reálny dojazd elektromobilov. Hoci novšia metodika merania spotreby paliva a energie známa pod skratkou WLTP zohľadňuje aj jazdu v reálnej premávke, vplyv studeného podnebia či počasia nezahrňuje. A Nórsko ako škandinávska krajina sa nachádza väčšinu roka v chladnom teplotnom pásme.

Zároveň platí, že spotreba elektrickej energie je pri teplotách okolo 0 stupňov Celzia vyššia ako pri 20 stupňoch. Pre nórskych motoristov je tak reálny dojazd v chladnom počasí veľmi cennou informáciou. Okrem toho nám ukazuje, s akou odchýlkou treba počítať pri uvedených spotrebách podľa WLTP.

Reálnym podmienkam sa NAF snažila priblížiť čo najvernejšie. Testovanie prebiehalo pri teplotách od –6 do 3 stupňov Celzia. Automobily prešli trasu 482 kilometrov z hlavného mesta Osla do mesta Hafjell. Priemerná rýchlosť sa pohybovala od 60 do 110 km/h, keďže súčasťou trasy boli okresné cesty, mestská premávka aj diaľnica. Vozidlá jazdili v ekologických režimoch, v interiéri mali nastavenú teplotu 21 stupňov Celzia a mierne vyhrievanie sedadla.

Pokiaľ ide o najvyšší reálny dojazd, najlepším elektromobilom je Tesla Model S. Vďaka veľkej zásobe akumulátorov a aerodynamickej karosérii prešla v teste 470 km. Podľa WLTP by to malo byť 610 km, takže rozdiel rozhodne nie je zanedbateľný. Na druhom mieste skončil ďalší prémiový model americkej značky, a to Model X. Ten prešiel 420 km, pričom norma WLTP sľubuje 507. Na treťom mieste sa umiestnil Hyundai Kona s prejdenými 405 km na jedno nabitie. Až za ním nájdeme Teslu Model 3, hoci len s o jeden kilometer horším výsledkom.

Na opačnom konci tabuľky sa ocitol Volkswagen e-Golf. V skutočnosti prešiel iba 198 pričom, podľa WLTP by to malo byť 222 km. V tomto prípade však ide o výbehový model, ktorý by už tento rok mal nahradiť úplne nový Volkswagen ID.3. Pre Golf ostanú vyhradené len spaľovacie a hybridné pohonné jednotky.

Reálny dojazd elektromobilov v zime podľa NAF

Model Reálny dojazd v km Dojazd podľa WLTP v km
Tesla Model S 470 610
Tesla Model X 420 507
Hyundai Kona 405 449
Tesla Model 3 404 560
Kia e-Niro 360 455
Kia e-Soul 352 452
Audi e-tron 55 quattro 341 398
Jaguar I-Pace 334 436
Renault Zoe 316 380
Mercedes-Benz EQC 307 404
Nissan Leaf 62 kWh 299 385
Opel Ampera-e 297 423
Hyundai Ioniq 279 311
Audi e-tron 50 quattro 259 299
BMW i3 120Ah 246 310
Seat Mii Electric 227 258
Volkswagen e-up! 226 251
Skoda Citigo-e iV 220 258
Nissan Leaf 40 kWh 209 270
Volkswagen e-Golf 198 222

© Autorské práva vyhradené

39 debata chyba
Viac na túto tému: #Nórsko #elektromobily #dojazd
Články podľa značiek