Zlacnejú autá až o 50 %? Môže sa to stať, tvrdí nemecký analytik

Koronavírus otriasol automobilovým priemyslom aj trhom. Podľa analytika Ferdinanda Dudenhöffera z univerzity v Sant Gallene to prinúti predajcov poskytnúť zákazníkom rekordné zľavy. Doslova radí s kúpou auta pár mesiacov vyčkať.

09.04.2020 06:00
debata (44)
Na trhu je prebytok áut, pretože dopyt po nich... Foto: InstaMotion
autá Na trhu je prebytok áut, pretože dopyt po nich klesá. Situácia sa ešte zhorší, keď sa automobilové fabriky rozbehnú. To môže viesť k najväčším zľavám, aké tu kedy boli.

Väčšina automobilových fabrík stojí a zavretá je aj predajná sieť. On-line predaj nemá veľkú tradíciu, takže trh s novými autami prakticky zamrzol. Sklady sú už teraz plné nepredaných vozidiel a ak sa aj reštrikcie uvoľnia a výroba rozbehne, príklad Číny ukazuje, že zákazníci sa len tak rýchlo do autosalónov nevrátia. Budú váhať aj preto, že pandémia sa mnohých dotkla ekonomicky. Jednoducho, kúpa auta nebude témou dňa.

Profesor Ferdinand Dudenhöffer z univerzity v Sant Gallene, ktorý je expertom na automobilový trh, predpokladá, že táto situácia bude viesť k masívnym zľavám. Bez nich nebude možné trh opäť naštartovať. „Apríl bude mesiacom , aký sme tu nemali od druhej svetovej vojny. A po kríze nebudú mať ľudia peniaze na nové autá. Tie staré budú šoférovať aj o tri roky dlhšie, ako plánovali.“ Podľa Dudenhöffera tak môžu zľavy, ktoré predstavovali v marci na nemeckom trhu maximálne 26 %, stúpnuť až na 50 %.

Doslova radí tým, ktorí majú záujem o kúpu, počkať dva až tri mesiace. Dudenhöffer sa opiera aj o príklad z minulosti. Uvádza, že v roku 2017, keď došlo v Nemecku k zavedeniu environmentálnych bonusov, padli ceny niektorých nových áut o 44 či dokonca 46 %. Za rekordne nízke ceny sa dali kúpiť Škoda Octavia, VW Golf alebo VW Passat. V súčasnosti je však situácia oveľa dramatickejšia. Len v Nemecku sa registrácie áut prepadli v marci o 38 %. Dudenhöffer dokonca tvrdí, že súčasná kríza bude mať väčšie následky ako tá finančná v roku 2008.

Samozrejme, obrie zľavy možno očakávať len pri skladových autách, ktoré pre predajcov znamenajú zbytočné náklady a doslova im zavadzajú na dvoroch. Ak si auto objednáte do výroby, so spomenutými zázračnými cenami rátať nemožno. Ešte lacnejšie by však mohli byť do konca roka autá s alternatívnymi pohonmi. Aby totiž automobilky splnili emisné normy a vyhli miliardovým pokutám za nadlimitné gramy CO2, budú ich musieť predať dostatočné množstvo. Už teraz však stratili veľa času a dobehnúť sklz budú môcť opäť len atraktívnymi zľavami.

© Autorské práva vyhradené

44 debata chyba
Viac na túto tému: #kríza #Nemecko #automobilový trh #zľavy #predaj áut #Ferdinand Dudenhöffer #koronavírus
Články podľa značiek