
Viaceré štúdie dokázali, že prílišná integrácia funkcií do dotykových obrazoviek môže byť nielen kontraproduktívna, ale dokonca nebezpečná. Ovládanie funkcií cez displej si totiž vyžaduje niekedy viacej času ako pri klasických analógových ovládačoch. To znamená, že vodič sa namiesto riadeniu venuje čomusi celkom inému. Informačno-zábavné systémy sa pritom dostali už aj do malých áut a šíria sa doslova raketovou rýchlosťou. Pre automobilky to býva výhodné, pretože nahradenie množstva „hardvéru“ za displej môže byť dokonca lacnejšie. Lenže každá minca má dve strany.
Tak napríklad podľa výskum organizácie IAM RoadSmart je reakčný čas vodičov, ktorí sa venujú ovládaniu infotainmentu, v krízových situáciách až päťkrát dlhší ako vodičov, ktorí majú v krvi 0,8 promile alkoholu. Situácia sa zhoršuje, čím je systém zložitejší a jeho ovládanie komplikovanejšie. A presne na to sa teraz pozrel britský magazín What Car?. Aby zistil, ako rozptyľujú jednotlivé informačno-zábavné systémy vo vozidlách vodiča, použil pomerne jednoduchú metodiku. Do dvadsiatich áut s rôznymi infotainmentmi posadil dvoch vodičov a zadal im rôzne úlohy. Splniť ich museli počas jazdy. Všetky pokusy zaznamenávala kamera.

Vodiči museli postupne zvýšiť teplotu klimatizácie o dva stupne, zvýšiť rýchlosť ventilátora, oddialiť mapu navigácie, zrušiť neplánovanú trasu, zmeniť stanicu rádia z domovskej na inú v ponuke DAB a prostredníctvom hlasového ovládania nájsť najbližšiu čerpaciu stanicu. Dalo im to poriadne zabrať. Test zistil, že napríklad nastavenie ventilácie trvá dvakrát dlhšie ako tradičnými mechanickými ovládačmi. Oddialiť mapu navigácie si vyžiadalo až štyrikrát viac času a zmena stanice rádia až osemkrát viac. Nenadchlo ani hlasové ovládanie. Pri hľadaní „pumpy“ museli v niektorých prípadoch vodiči odvrátiť zrak od vozovky aj na viac ako desať sekúnd.

Test tiež ukázal dramatické rozdiely v kvalite informačno-zábavných systémoch. Vozidlo mohlo získať maximálne 30 bodov, to sa však nestalo ani v jednom prípade. Za najlepší systém označil What Car? systém Live Cockpit Professional v BMW radu 3, ktorý získal 28 bodov. Hneď za ním nasledoval systém MBUX, ktorý používa Mercedes-Benz napríklad v novej triede A, a tiež systém Connect Plus v Porsche Panamera. Oba odišli s 27 bodmi. Dobré hodnotenie sa dostalo aj systému Plus Virtual Cockpit od Audi, Connect od Mazdy či Composition Media Systém, ktoré nájdeme vo Volkswagene Passat.
Na chvoste rebríčka sa ocitli systémy Connected 3D Navigation v Peugeote 508, Uconnect Live vo Fiate 500X či dotyková obrazovka v čínskom SUV MG ZF. Chváliť čím sa však nemajú ani informačno-zábavné systémy od Lexusu, Hondy, Nissanu ale o Toyoty. Ani jeden z nich nestačil na viac ako 20 bodov. Zdá sa však, že trend digitalizácie bude s pribúdajúcimi funkciami v autách naďalej rásť. Dobrou správou je, že niektoré automobilky sa vracajú k overeným riešeniam. Najnovšie napríklad Honda, ktorá novému Jazzu „naordinoval“ samostatný panel klimatizácie.
Hodnotenie infotainmentov z pohľadu bezpečnosti
Poradie | Model | Názov systému | Hodnotenie |
---|---|---|---|
1. | BMW 3 | Live Cockpit Professional | 28/30 |
2.- 3. | Mercedes-Benz CLA | 10,25" MBUX | 27/30 |
2.- 3. | Porsche Panamera | Connect Plus a PCM | 27/30 |
4. | Audi Q3 Sportback | Plus Virtual Cockpit | 26/30 |
5. | Mazda 3 | 8,8" Mazda Connect | 25/30 |
6. | VW Passat | 8,0 " Composition Media Systém | 24/30 |
7. | Ford Fiesta | Sync 3 & FordPass Connect | 23/30 |
8.- 9. | Hyundai Ioniq | 10,25" obrazovka & Bluelink | 22/30 |
8.- 9. | Opel Corsa | 10" Multimedia Navi Pro | 22/30 |
10. – 11. | Škoda Kamiq | 9,2" obrazovka | 21/30 |
10. – 11. | Jaguar XE | 10" Touch ProDuo | 21/30 |
12. – 13. | Volvo S60 | Sensus | 20/30 |
12. – 13. | Toyota Corolla | Touch 2 | 20/30 |
14. | Nissan Juke | Nissan Connect | 19/30 |
15. – 16. | Honda CR-V | 7" Honda Connect | 18/30 |
15. – 16. | Lexus RX | 12,3" obrazovka | 18/30 |
17. | Peugeot 508 SW | 10,0" Connected 3D Navigation | 17/30 |
18. | Škoda Citigoe iV | farebný displej | 16/30 |
19. | Fiat 500X | 7,0" Uconnect Live | 14/30 |
20. | MG ZS | 8,0" dotyková obrazovka | 12/30 |