Pozrime sa do nedávnej minulosti. Dlhoočakávaná nová generácia ikonického off-roadu Jeep Wrangler prišla na svet v roku 2018 a hneď podstúpila hodnotenie bezpečnosti v laboratóriách Euro NCAP. Výsledkom bola poriadna hanba. Wrangler vtedy dostal jednu jedinú hviezdičku. A zďaleka nielen preto, že v sérii neobsahoval autonómne brzdy ani monitoring jazdných prúdov. Problém mu robila aj samotná karoséria. Pri čelnom náraze so 40-percentným prekrytím došlo totiž k deformáciám skeletu v oblasti predného stĺpika a podlahy v priestore pre nohy vodiča. Takže za ochranu dospelej posádky získal len 50 % a za asistenčné systémy zahanbujúcich 32 %.
Mohlo by sa zdať, že automobilka na takúto blamáž zareaguje, ale nestalo sa. Jeep sa nesnažil o zmeny ani o opakovaný crashtest, aby si zlepšil reputáciu. Navyše sa teraz bude musieť zmieriť s ďalšou katastrofou. Wrangler modelového roka 2020 sa totiž dostal pod lupu amerického Inštitútu pre bezpečnosť cestnej premávky Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Ako inak, ten ho podrobil crashtestu podľa vlastnej metodiky a nevychádzal z údivu. Pri čelnom náraze s malým prekrytím sa celé vozidlo prevrátilo na bok. Tento test je síce extrémne náročný, pretože preverí odolnosť karosérie v maximálnej miere, ale k čomusi podobnému ešte v histórii IIHS nikdy nedošlo.
Jeep hneď zareagoval kritikou IIHS. Spochybnil jeho metodiku a tvrdil, že pri interných testoch k ničomu takému nedošlo. Americký inštitút preto test zopakoval, no Wrangler opäť „ľahol“. Komisári teda hodnotili jeho bezpečnosť pri tomto type nárazu ako nedostatočnú. Nie je to dobrá správa, pretože Wrangler nemôže mať bočný airbag a navyše má špecifickú karosériu, z ktorej možno odmontovať dvere aj veľkú časť strechy. Asi nie je ťažké predstaviť si, aké vysoké riziko môže pre posádku znamenať takáto havária. Wrangler je síce špecifický model so špecifickou klientelou, ale to neznamená, že má právo ohrozovať svoju posádku. Uvidíme, či Jeep pristúpi k výsledkom korektne a bude sa snažiť o nápravu.