ADAC: Ktoré autá vás (ne)nechajú bezmocných na ceste? Tu sú

Nemecký autoklub ADAC zverejnil svoj najnovší pohľad na spoľahlivosť áut. Posudzuje ich podľa počtu výjazdov „žltých anjelov“ k vozidlám, ktoré zlyhali priamo na ceste.

12.05.2020 06:00
debata (16)
Nemeckí „žltí anjeli“ zasahovali vlani viac ako... Foto: ADAC
ADAC - žltí anjeli Nemeckí „žltí anjeli“ zasahovali vlani viac ako 3,7 milióna ráz. Stretli sa pritom so 113 modelmi 25 značiek.

Asistenčná služba nemeckého autoklubu ADAC uskutočnila vlani 3 756 226 výjazdov k vodičom, ktorí ostali takpovediac „visieť na ceste“. A keďže „žltí anjeli“ si ukladajú všetky dáta, majú dokonalý prehľad nielen o tom, ktoré modely sa do takejto situácie dostávajú najčastejšie, ale aj o tom, čo k zlyhaniu viedlo. Vlani sa záchrancovia bezmocných vodičov na nemeckých cestách stretli so 113 modelmi 25 značiek. Podľa autoklubu ide o dostatočne reprezentatívnu vzorku na to, aby mohol posúdiť spoľahlivosť vozidiel. A aj to každoročne robí vo svojej štatistike ADAC Pannenstatistik.

Nemci to berú naozaj vážne a tvrdia, že rozhodne nie je náhoda, že niektoré modely vypovedajú službu nápadne často, kým niektorým sa to vôbec nestáva. Dokonca svoju štatistiku považujú za skvelú pomôcku pri výbere ojazdeného auta. A ako to dopadlo? Dobrou správou je, že zo spomínaných 113 modelových radov, je iba 18 „prepadákov“. Zlou tá, že iba 37 modelov je naozaj špičkových. Kým sa však dostaneme k samotnému hodnoteniu, spomeňme, aké sú najčastejšie „fatálne“ poruchy. Nie je ich málo a navyše, časom sa menia.

Najčastejšou príčinou výjazdov za bezmocnými... Foto: ADAC
ADAC - žltí anjeli Najčastejšou príčinou výjazdov za bezmocnými vodičmi sú vybité batérie pred zlyhaním motora a elektrických prvkov vozidla.

Kým kedysi robilo autám problém zapaľovanie, palivové čerpadlo či prehriatie motora, teraz sú príčiny celkom iné. Až za 41,8 percentami výjazdov stojí vybitá batéria, čo znamená, že vodič nemôže auto naštartovať. V tomto prípade však nemožno hovoriť len o nedostatočnej starostlivosti majiteľa vozidla o technický stav auta, ale aj o chybe na strane výrobcu. Batérie moderných vozidiel sú totiž často poddimenzované vzhľadom na rastúci počet elektrického príslušenstva. Niektoré systémy pracujú aj po tom, čo vodič vytiahne kľúč zo spínacej skrinky, takže odber pokračuje, ale batéria sa nemôže dobíjať.

Zároveň však ADAC uznáva, že najväčší počet zlyhaní batérií majú päť- až šesť-ročné autá, čo je približná životnosť priemernej autobatérie. Ďalších 17,4 % vodičov volalo pomoc kvôli zlyhaniu motora. Stoja za tým najmä problémy s turbodúchadlami a systémom recirkulácie výfukových plynov (EGR), teda s prvkami, o ktorých sa starým autám kedysi ani nesnívalo. Treťou najčastejšou príčinou zlyhania sú problémy s elektroinšta­láciou a elektrickými komponentmi, napríklad so svetlami, a, samozrejme, so štartérom. Podiel 7,4 % majú defekty.

Rastúci počet výjazdov k defektom jasne... Foto: ADAC
ADAC - Pannenstatistik 2015 Rastúci počet výjazdov k defektom jasne dokumentuje, kam vedie prax absencie rezervných kolies.

Náhla strata tlaku v pneumatikách síce nehovorí nič o spoľahlivosti samotného vozidla, ale prudko rastúci počet takýchto prípadov ukazuje, kam dospel trend absencie rezervných kolies v moderných autách. Z banálnej výmeny „rezervy“ sa stane časovo a finančne náročný problém, ktorý si vyžaduje privolanie pomoci. A ako to dopadlo s jednotlivými modelmi? Z nemeckej prémie exceluje BMW radami 1, 2, 3, 4, 5 a SUV modelmi X1 a X3. Audi sa môže pochváliť modelmi A1, A3, A4, A5, A6 a Q3. Automobilka zo Stuttgartu môže byť pyšná na Mercedesy-Benz CLA, GLA, GLC, GLK a GLE, no má aj svoju „čiernu ovcu“ v podobe triedy E z rokov 2010 a 2011.

Medzi francúzske hviezdy patria Peugeot 2008 alebo Renault Captur. Asi by ste to netipovali, ale spoľahlivý je tiež obstarožný taliansky Fiat Punto. Blysli sa aj Japonci. Na špičke nájdeme Toyoty Yaris a Aygo, Mitsubishi ASX, Hondu Jazz či Mazdu CX-3. Naopak, Nissan má problémy s SUV Qashqai. Z kórejský modelov zas nevychádzajú dobre Hyundai i3 a Kie Ceed a Sportage. Opäť však treba rozlišovať konkrétny ročník. Volkswagenu robí tradične najväčšiu hanbu MPV Sharan, Seatu sesterská Alhambra, Opelu Meriva, Fordu S-Max, Fiatu populárna päťstovka, Peugeotu model 3008 a Renaultu zas Kangoo.

Autá s najvyšším a najnižším počtom zlyhaní na ceste

Miniautá

Najlepšie Toyota Aygo, VW Fox
Najhoršie Smart ForFour (2015–2016), Smart ForTwo (2015–2016), Fiat 500 (2014–2015)

Malé autá

Najlepšie Audi A1, Citroën C3, Fiat Punto, Honda Jazz, Mazda CX-3, Mini, Mitsubishi Space Star, Peugeot 2008, Renault Captur, Suzuki Vitara, Toyota Yaris
Najhoršie Hyundai i20 (2011–2014), Opel Meriva (2017)

Autá nižšej strednej triedy

Najlepšie Audi A3, Audi Q3, BMW radu 1, BMW 2 (vrátane Active a Grand Tourer), BMW X1, Hyundai Tucson, Mercedes-Benz A, Mercedes-Benz B, Mercedes-Benz CLA, Mercedes-Benz GLA, Mitsubishi ASX, Škoda Rapid, VW Beetle
Najhoršie Ford C-Max (2010), Ford Kuga (2012), Hyundai i30 (2010), Kia Cee’d (2011–2013), Kia Sportage (2011), Nissan Qashqai (2016–2017), Peugeot 308 (2010–2012), Renault Kangoo/Rapid (2015–2017), Renault Scénic (2014–2015)

Autá strednej triedy

Najlepšie Audi A4, Audi A5, Audi Q5, BMW 3, BMW 4, BMW X3, Mercedes-Benz GLC, Mercedes-Benz GLK
Najhoršie Ford S-Max (2010, 2016–2017), Opel Insignia (2015–2016), Seat Alhambra (2013–2014, 2017), VW Sharan (2013–2014, 2017)

Autá vyššej strednej triedy

Najlepšie Audi A6, BMW 5, Mercedes-Benz GLE
Najhoršie Mercedes-Benz E (2010–2011)

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #spoľahlivosť áut #žltí anjeli
Články podľa značiek