Po zastavení dodávok nového Volkswagenu Golf pristúpila k identickému kroku česká Škoda. A to s okamžitou platnosťou. Jej nová Octavia je totiž postavená na rovnakej platforme MQB Evo a z veľkej časti využíva identický softvér. Práve ten sa ukázal ako problémový. Ak má problém Golf, má ho automaticky aj Octavia. Dokladuje to vyjadrenie samotnej automobilky, ktoré sa nelíši od toho, ktoré vydal Volkswagen v závere minulého týždňa.
„V priebehu interného prieskumu sme zistili, že niektoré vozidlá modelového radu Octavia môžu byť postihnuté nespoľahlivým prenosom dát zo softvéru riadiacej jednotky on-line konektivity (OCU3). Následkom toho nie je možné garantovať plnú funkcionalitu systému tiesňového volania eCall,“ vyjadril sa hovorca Škody. Tento systém je pritom od marca 2018 povinný pre všetky v Európe predávané vozidlá.
Automobilka vyhodnocuje rozsah problému a pracuje na jeho riešení, zatiaľ sa však nevie vyjadriť, kedy dodávky novej Octavie obnoví. Jej výroba bude prebiehať aj naďalej, no vozidlá sa k zákazníkom nedostanú skôr, kým do nich nebude nahraný správny softvér. V prípade Golfu prebehli informácie, že sa tak stane najskôr v polovici júna. Škoda tiež bude musieť zvolať do servisov alebo aktualizovať softvér na diaľku aj pri ďalších predaných Octaviach, ktorých sa problém dotkol.
V médiách sa objavili informácie, že problém môže súvisieť so samotnou architektúrou softvéru. Nemecký Automobilwoche píše, že problémy sú väčšie, než sa predpokladalo, a že ohrozené sú ďalšie modely na platforme MQB Evo. Systém eCall teda narobí starosti aj novému Seatu Leon a Audi A3. Oba modely debutovali len pred pár mesiacmi, podobne ako Golf a Octavia. Je pravdepodobne len otázkou dní, či skôr hodín, kedy ďalšie koncernové značky ohlásia zastavený predaj. Riskovať následky nefunkčného systému tiesňového volania si žiadna z nich netrúfne.
Je známe, že vrásky na čele narobil od základu nový softvér technikom už počas vývoja Golfu, napokon aj preto bola posunutá jeho vlaňajšia premiéra. Čo je ale pre koncern VW ešte horšie, problémy so softvérom má aj jeho elektrický hatchback ID.3. A to v tom najmenej vhodnom čase – v koronakríze. Ukazuje sa teda, že elektronika moderných vozidiel dá výrobcom v budúcnosti zabrať rovnako ako samotný vývoj vozidla. Len na ilustráciu, softvér Golfu VIII má 100 miliónov riadkov, približne toľko ako dopravné lietadlo Airbus 320.