Európa sa „zamilovala“ do plug-in hybridov. Sú totiž elegantnou cestou, ako sa vyrovnať s takmer nesplniteľnými emisnými limitmi. So správnou porciou batérií tak dokážu výkonné a veľké autá vykazovať zázračne nízku spotrebu. Samozrejme, len na prvých 100 kilometrov, pretože po približne päťdesiatich sa z vybitých batérií stáva takpovediac „balast“. A vážia pokojne 200 či 300 kilogramov, takže emisie prudko rastú. To, či sú plug-in hybridy zmysluplným riešením pre ekológiu budúcnosti, však nechajme tak. Pozrime sa na to, čo robí ťažká batériová technológia s bezpečnosťou, presnejšie s jazdnými vlastnosťami.
Švédsky magazín Teknikens Värld (Technický svet), ktorý je expertom, a treba povedať, že rešpektovaným expertom, na losie testy, si totiž vzal do parády dva nové plug-in hybridy. Škodu Superb iV a nový VW Passat GTE. Oba modely sú vybavené rovnakou „zelenou“ technikou. Spájajú benzínový 4-valec 1,4 TSI (115 kW, 250 Nm) s trojfázovým synchrónnym elektromotorom s permanentnými magnetmi (85 kW, 330 Nm) a li-ion akumulátorom s kapacitou 13 kWh. Celkový výkon sústavy je v oboch prípadoch 160 kW a krútiaci moment 400 Nm.
Akumulátory s hmotnosťou 135 kg sú umiestnené pod zadným sedadlom. K tejto hmotnosti však musíme ešte pripočítať váhu elektromotora, výkonovej elektroniky či chladiaceho systému batérií. Takže ak porovnáme Superb iV s klasickým Superbom s motorom 1,5 TSI (110 kW), narastie rozdiel o viac ako 200 kg. Superb Combi iV má na váhe 1 677 kg. A to sú už kilá, ktoré nie je možné utajiť pri náročných manévroch, nehovoriac o losom teste. Aj preto, že batérie v „kufri“ menia rozloženie hmotnosti medzi nápravami. Počas losieho testu sa to ukázalo v plne nahote.
Kým bežný Superb zvláda losí test bez problémov pri rýchlosti 74 km/h a ešte pri rýchlosti 77 km/h možno hovoriť o akceptovateľnom výsledku, pretože sa len s miernymi problémami vráti do pôvodnej trajektórie, batériový Superb nedokáže prejsť dráhou vyhýbacieho manévru ani rýchlosťou 70 km/h. Jeho maximum je 68 km/h, a to je podpriemerný výsledok. Pri rýchlosti o dva kilometre vyššej už vidieť, čo znamenajú kilá navyše v zadnej časti vozidla. Superb iV doslova bojuje so zotrvačnými silami.
Ustrážiť to nedokáže ani viacprvkové zadné zavesenie či stabilizačný systém. Resumé magazínu Teknikens Värld je preto nekompromisné – Superb iV neodporúča. Podobnú známku si vyslúžil aj sesterský VW Passat GTE. Aj ten pri rýchlosti 70 km/h poruší vymedzený priestor dráhy. Aby Teknikens Värld upozornil, že ekológia ide v tomto prípade na úkor bezpečnosti, pripomenul výsledky niektorých konkurenčných modelov. Mercedes-Benz triedy C zvládne 74 km/h, podobne ako bežný Superb, a Peugeot 508 nemá s vyhýbacím manévrom problém ani pri tempe 78 km/h.