V novom nariadení, ktoré bolo prijaté v máji 2018, sa prepracovali a sprísnili podmienky typového schvaľovania a vylepšený bol aj systém dohľadu nad trhom. Vďaka novým pravidlám sa má zvýšiť úroveň kvality a nezávislosť typového schvaľovania a testovania vozidiel, rovnako sa zvýši aj počet kontrol automobilov, ktoré sú už na trhu únie, a posilní sa celkový systém prostredníctvom prísnejšieho európskeho dohľadu.
Eurokomisár pre vnútorný trh Thierry Breton v tejto súvislosti upozornil, že Európania očakávajú, že budú jazdiť na najčistejších a najbezpečnejších autách, z čoho vyplýva, že treba uplatňovať najprísnejšie kontroly automobilov, ktoré sa uvádzajú na trh. „Rovnako si to vyžaduje skutočné presadzovanie pravidiel a dohľad na európskej úrovni. Komisia bude môcť odteraz vykonávať kontroly vozidiel, vyhlasovať celoeurópske stiahnutie vozidiel z obehu a pokutovať porušenie právnych predpisov až do výšky 30.000 eur na automobil,“ vysvetlil Breton.
Doplnil tiež, že tieto reformy dopĺňajú prácu EK v prospech čistejšej a bezpečnejšej mobility. Medzi kľúčové prvky nových pravidiel patria nezávislosť a kvalita testovania pred uvedením automobilu na trh, kontrola áut, ktoré už sú na trhu, a zabezpečenie celoeurópskeho dohľadu. Podľa správy EK výrobcovia automobilov, agentúry pre typové schvaľovanie a ostatné zainteresované strany od prijatia nariadenia v roku 2018 nepretržite pracujú na vykonávaní nových pravidiel a prispôsobovaní sa prísnejším požiadavkám.
Komisia poskytla Spoločnému výskumnému centru (JRC), ktoré spadá pod jej kontrolu, dodatočné finančné zdroje, aby prevzalo novú úlohu v rámci dohľadu nad trhom. Centrum získalo financie na ďalších zamestnancov, prevádzkové náklady a výstavbu dvoch najmodernejších laboratórií na vykonávanie kontrol.