Za ‘špinavé‘ auto si priplatíme. Štát chce zmeniť registračnú daň

Na zeleno. Tak má vyzerať po novom takzvaná registračná daň. Ministerstvo financií totiž chystá novelu zákona o správnych poplatkoch. Z poplatku za prihlásenie auta do evidencie by sa tak mala stať okrem majetkovej aj environmentálna daň. Zohľadňovať by mala vplyvy kokrétneho auta na životné prostredie. Logicky by vyššiu daň platili práve staršie vozidlá.

17.09.2020 06:00
debata (76)

"Vláda nemusí vynachádzať koleso. Zelenú daň na emisie áut tu už totiž máme, volá sa spotrebná daň z palív,“ hovorí analytik Martin Vlachynský z inšitútu INESS. Práve táto daň podľa neho presne zohľadňuje, koľko emisií to-ktoré auto vytvorí. Tie totiž závisia od reálnej spotreby vozidla, a pri tej je jedno, či ide o škodovku 120 alebo nadupaný Mustang.

Video

Štátny tajomník ministerstva financií Ľuboš Jančík tvrdí, že ide zatiaľ iba o predbežnú informáciu. „Mapujeme si názory všetkých zainteresovaných strán. Chystáme sa analyzovať, do akej miery vieme podporiť zelené vozidlá,“ povedal pre denník Pravda. Na základe výsledkov sa ministerstvo v nasledujúcich týždňoch rozhodne, či pôjde do samotnej prípravy zákona, dodal Jančík. Za návrhom je snaha podporiť ekologickejšiu dopravu. Do toho nás tlačí aj Brusel.

Podľa informácií denníka Pravda by však nemali ísť tak či tak dole poplatky za luxusné vozidlá. A to bez ohľadu na to, aké zelené budú. Zníženie by sa tak týkalo len bežných áut, samozrejme v prípade, že sú ekologickejšie.

Kde začína luxus?

Otázne zostáva, ako bude rezort financií určovať, kde začína luxus. Nateraz sú za luxusné autá zákonom považované tie s vyšším objemom motora. V praxi to však tak celkom neplatí, keďže práve pre tlak únie na znižovanie emisií, vyrábajú automobilky výkonné motory s čoraz nižším objemom. Napríklad luxusné terénne vozidlo Mercedes GLB s objemom motora len 1,33 litra má výkon, ako mali staršie dvojlitrové motory – teda okolo 163 koní.

Naposledy sa registračné poplatky menili pred vyše dvomi rokmi. Práve vtedy sa prvýkrát do legislatívy dostal okrem výkonu vozidla aj jeho vek. A tiež sa zvýšili poplatky pre autá z druhej ruky. Dovtedy sa totiž pri každej ďalšej registrácii platila už len minimálna suma – a to 33 eur.

Len ďalšia komplikácia?

"Vláda sa snaží jednoducho vyriešiť vec, ktorá sa jednoducho vyriešiť nedá,“ konštatuje Vlachynský. Výsledkom tak podľa neho bude čoraz komplikovanejšia daň, do ktorej sa postupne všetci zamotajú. "Takto nastavená daň všetkým skomplikuje život a nedosiahne sa ňou žiaden iný cieľ, ako zase raz zvýšiť výber peňazí,“ dodáva analytik.

Registračný poplatok sa vypočítava podľa výkonu a veku auta. do úvahy sa pri jazdenkách berie aj zostatková hodnota. Do vzorca vstupuje aj zľava za alternatívne palivá, sadzbu zníži aj to, že vodič patrí k znevýhodneným skupinám. No i to, ak má aspoň štyri deti.

Registračná daň na autá sa dnes vypočítava z... Foto: Pravda
Registračná daň na autá Registračná daň na autá sa dnes vypočítava z výkonu a veku.

Očividne už teraz nejde o jednoduchú záležitosť. Ak návrh rezortu financií prejde, do výpočtu vstúpi ďalší koeficient – tentokrát environmentálny. Ten by mohol byť pre ekologické vozidlá rovný alebo menší ako jedna. Výsledkom by tak bola nižšia sadzba registračnej dane. Pre autá, čo vypúšťajú veľa emisií, by však výrazne rástol. Výsledkom tak bude podľa ministerstva financií zvýhodnenie vozidiel, ktoré sú prijateľnejšie pre životné prostredie. A, naopak, znevýhodnenie tých, ktoré mu škodia viac.

Čím staršie auto, tým menej

Najnižší poplatok je v súčasnosti už spomínaných 33 eur. Platí sa na autá s výkonom pod 80 kilowattov. Táto sadzba by sa ani po novom nemala zvyšovať, tvrdí rezrot financií v predbežnej informácii k novele. Najvyššia sadzba je 3 900 eur na autá s motorom nad 254 kilowattov. Takto sa však platba ráta len pri nových autách. Tie majú totiž koeficient zostatkovej hodnoty vozidla rovný jednej.

To pri starších autách neplatí. Registrácia takmer päťročného športiaku s motorom silnejším ako 254 kilowattov vyjde len 1 482 eur. Poplatok totiž zníži zostatkový koeficient – v tomto prípade 0,38, ktorým sa pôvodná sadzba vynásobí. Ak by sa vek auta blížil k desiatke, platil by nový majiteľ už len 624 eur. Koeficient by bol v tomto prípade iba 0,16.

Zmena metodiky

Nakoľko zamáva s výškou registračnej dane ekologické hľadisko, bude závisť aj od nastavenia koeficientu. Záležať bude aj na tom, či sa bude odvíjať od emisných noriem Euro. To nateraz nie je jasné, hoci je to viac ako pravdepodobné.

Od množstva vypúšťaných emisií konkrétnym modelom sa odvíjať nemôže. Práve v tomto období sa mení testovacia procedúra na zisťovanie emisií. Tá nová, známa ako WLTP- teda Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure, oveľa presnejšie odzrkadľuje reálnu spotrebu auta ako doteraz používaná procedúra NEDC. Podľa pôvodného merania by boli zvýhodnené staršie autá s deklarovanou nižšou spotrebou.

© Autorské práva vyhradené

76 debata chyba
Viac na túto tému: #dane #registrácia vozidiel #emisie áut #registračný poplatok
Články podľa značiek