Škodí štart-stop systém vášmu autu? Mogul tvrdí, že áno. Pomôcť má hrdza!

21.09.2020 05:00

Automatické vypínanie motora počas státia síce šetrí zopár kvapiek paliva, ale má aj množstvo negatív. Podľa spoločnosti Mogul nie sú problémy s tým súvisiace stále doriešené. Ak teda svoje auto „milujete“, radšej štart-stop systém deaktivujete.

Štart-stop systém je dnes súčasťou absolútnej...
Štart-stop systém je dnes súčasťou absolútnej väčšiny nových áut. Môžte ho deaktivovať, no tento úkon musíte urobiť po každom naštartovaní. Autor: Federal Mogul

Štart-stop systém, ktorý automaticky vypína motor, najmä počas státia, je súčasťou absolútnej väčšiny nových áut. Výrobcom totiž pomáha znižovať emisie. Teda aspoň na papieri, pretože reálny prínos častého vypínania motora je diskutabilný. Dnes sa však ráta každá kvapka ušetreného paliva a každý gram CO2, ktorý neopustí výfuk. Takže žiaden výrobca si túto technológiu nedovolí ignorovať. Lenže ak by sme aj pripustili, že štart-stop systém naozaj zníži spotrebu paliva, keď vám vypína motor na križovatke, v zápche, pri dojazde nízkou rýchlosťou alebo pri mild-hybridoch aj počas jazdy, stále je tu otázka, či stojí tých pár gramov CO2 za obeť, ktorú na oltár ekológie prináša samotný motor.

Neustále štartovanie je totiž pre spaľovacie motory veľkou záťažou. Aby sme si to vedeli predstaviť, spoločnosť Federal Mogul, jeden z veľkých dodávateľov pre automobilový priemysel, uvádza, že kým auto bez štart-stop systému absolvuje za celú životnosť približne 50 000 štartovacích cyklov, pri tých, ktoré automatické vypínanie motora majú, je to až 500 000. A pri mild-hybridoch a hybridoch ešte viac. Automobilky síce kvôli tomu vyzbrojili nové motory silnejšími a odolnejšími štartérmi a spojili ich s batériami s vyššou kapacitou či dokonca 48 V okruhmi, ale to ešte neznamená, že motor netrpí. Dôvody sú prozaické a súvisia s kľukovým mechanizmom.

Až k takýmto viditeľným poškodeniam môže viesť...
Až k takýmto viditeľným poškodeniam môže viesť časté vypínanie a štartovanie motora štart-stop systémom. Súčasné materiály ložísk ani oleje totiž zatiaľ zabrániť opotrebovaniu celkom nedokážu. Autor: Federal Mogul

Kľukový hriadeľ je totiž uložený v hlavných klzných ložiskách, ktoré musia byť mazané. To nie je žiaden problém, keď sa pri naštartovanom motore hriadeľ v ložisku otáča. V tejto situácii je medzi povrchom hriadeľa a ložiskom vytvorená tenká vrstva olejového filmu, ktorá ich povrchy oddeľuje. Hovorí sa tomu „hydrodynamické mazanie“. Ak sa ale motor zastaví, kľuka sa usadí na ložisku a dva kovové povrchy sa dostanú do kontaktu. Keď motor štartuje, chvíľu trvá, kým sa film medzi povrchmi opäť obnoví. V tejto fáze „kov na kov“ dochádza k najväčšiemu opotrebovaniu. Tomuto javu sú síce vystavené aj motory bez štart-stop systému, ale tie, ktoré ho majú, ho absolvujú aspoň desaťnásobne viac.

Je len logické, že takáto „dávka“ fáz, ktoré motoru škodia, nemôže ostať bez následkov. Dochádza k rýchlejšiemu opotrebovaniu motora – až k viditeľným mechanickým poškodeniam kľukového mechanizmu. A je naivné si myslieť, že problémy s tým spojené sú minulosťou. Šéf vývoja ložísk spoločnosti Fedaral Mogul, Gerhard Arnold, upozorňuje, že ani tie najmodernejšie motory nie sú na štart-stop systém pripravené tak, aby boli z hľadiska opotrebovania voči neustálym štartom úplne imúnne. Situáciu by mohli zlepšiť nové materiály, ktoré by dokázali zabezpečiť nižší trecí odpor vzájomne sa dotýkajúcich povrchov. Mogul na takomto materiáli pracuje a plánuje ho použiť na ložiskách.

Časté štartovanie robí problém všetkým...
Časté štartovanie robí problém všetkým pohyblivým komponentom, ktoré sú mazané olejom. Autor: Federal Mogul

Kuriózne je, že ide v podstate o „hrdzu“. Áno, tento polymér nazvaný Irox naozaj obsahuje oxid železitý, ktorý je v mikroskopickej forme extrémne klzký. Ak sa na povrchu ložiska nachádza tenká vrstva Iroxu, je jeho koeficient trenia až o 50 % nižší, čo znamená podstatne nižšie opotrebovanie vo fázach nedostatku olejového filmu. Mogul tvrdí, že takéto ložiská by dokázali ochrániť motory so štart-stop systémom po celý čas ich životnosti. Druhou cestou je použitie novej generácie olejov s nanočasticami, ktoré fungujú ako mikroskopické guľôčkové ložiská. Technológia známa ako Nanodrive sa ale zatiaľ používa len v olejoch pre špičkové pretekárske autá. Podobne ako Irox znižuje trenie o 50 %.

Samozrejme, obe technológie sú príliš drahé na to, aby sa rýchlo rozšírili naprieč bežnou automobilovou produkciou, takže ak máte štart-stop systém a milujete svoje auto, radšej ho pred každou jazdou deaktivujete. Možno „prerobíte“ pár centov na palive, rozhodne však svojmu motoru prospejete a predĺžite jeho životnosť. Bežiaci motor je navyše úľavou aj pre štartér, batériu, komponenty uchytenia motora a ďalšie komponenty, ktoré sú od jeho chodu závislé, nehovoriac o turbodúchadlách, kde môže dochádzať ku karbonizácii oleja, keďže sa po vypnutí motora tiež zastaví ich hriadeľ.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#štart-stop systém #štart-stop
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek