Je dávno známe, že najväčšou položkou za komfort osobnej mobility nie je palivo, ktoré minieme, servisné náklady ani náklady na poistenie či dane, ktoré s prevádzkou auta súvisia. Najviac totiž strácame na rozdiely medzi cenou, za ktorú auto kúpime a cenou, za ktorú ho po rokoch predáme. Strata hodnoty po troch rokoch sa pohybuje priemerne okolo 50 %, lenže je tu množstvo faktorov, ktoré to ovplyvňujú. A medzi tie najdôležitejšie patrí najmä značka vozidla a jeho motorizácia.
Niektoré autá stratia za rok povedzme len 15 % pôvodnej ceny, ale niektoré až 25 %. A potom sú tu skutočné extrémy. Presne na to sa pozrel britský magazín What Car?. Povedal si, že na domácom trhu nájde 10 modelov áut, ktoré sú „rekordérmi v strate hodnoty". Aj ich našiel. Čísla sú naozaj šokujúce, ale najmä pre majiteľov týchto áut. Ak ste druhým kupujúcim, je to skôr terno, hoci pokles hodnoty sa nezastaví. Zato si môžete dopriať auto, na ktoré by ste ako nové rozhodne ani len nepomysleli.
What Car? porovnával autá vo vyhľadávačoch s vekom troch rokov, ktoré najazdili približne 36 000 míľ, čo je 58 000 kilometrov. Pre objektívnosť však musíme spomenúť, že britský trh s ojazdenými autami je trochu špecifický. Ceny „jazdeniek“ klesajú rýchlejšie, pretože výmenný cyklus je v tejto bohatej krajine relatívne rýchly. Priemerný vek je len osem rokov a ponuka prevyšuje dopyt, pretože staršie autá s pravostranným riadením v podstate niet kam vyviesť. Aj tak sú ale výsledky prieskumu zaujímavé a niet dôvodu si myslieť, že by na tom spomenuté modely boli v kontinentálnej Európe oveľa lepšie.
Ako to teda dopadlo? Desať „víťazov“ tohto negatívneho rebríčka stratí po troch rokoch od 73,6 až po neuveriteľných 79,2 %. Samozrejme, percentá nie sú všetko. Ak totiž stratíte 70 % z auta za 100 000 eur, nie je to to isté, ako keď ste na začiatku investovali 12 000 eur. V každom prípade je dobré sa tejto desiatke vyhnúť. Absolútny kráľom straty hodnoty z hľadiska percent je dieselové Maserati Quattroporte 3,0d V6. Po troch rokoch je jeho zostatková hodnota podľa What Car? len 20,8 %. Prerobíte celých 59 960 libier.
Z hľadiska straty peňazí však Maserati nemá na Mercedes-Benz S560 Cabrio, kde odíde do „kanála“ 94 710 libier, alebo na predĺžené Audi A8 L 55 TFSI so stratou 82 610 libier. Lenže dobre na tom nemusia byť ani mainstreamové modely. Dôkazom je napríklad Fiat Tipo, ktorý je hneď druhý s poklesom ceny o 78,9 %, Peugeot 308 s poklesom 78,6 % alebo dvojičky Citroën C1 a Peugeot 108, ktoré strácajú priemerne 75 % hodnoty. Do desiatky sa ešte zmestili Jaguar XF, Fiat 500 a Opel Astra. Po niektorých z týchto áut by ste mohli zatúžiť, no ich problém sme už spomenuli. Majú volant na pravej strane.