Nemecké stanice technickej kontroly TÜV navštívi ročne približne deväť miliónov áut rôznych typov, rôzneho veku a s rôznym počtom najazdených kilometrov. A keďže táto sieť si vedie podrobné štatistiky, vydáva autám každoročne akési „vysvedčenie“. Je ním TÜV Report – štatistika spoľahlivosti. A aj keď má svojich odporcov, pretože pri vozidlách nezohľadňuje počet najazdených kilometrov ani to, či ide o súkromné, alebo firemné autá, a navyše sa zameriava iba na zákonom predpísané oblasti kontrol, má tento rebríček svoju autoritu.
Teraz sme z neho vybrali 15 modelov, ktorým sa je najlepšie pri kúpe ojazdeného auta vyhnúť. Jednoducho, tie najmenej spoľahlivé. Už roky patria na chvost rebríčka TÜV Reportu, takže je celkom evidentné, že nemohli byť znevýhodnené metodikou štatistiky. Sú to katastrofy na kolesách a je im celkom jedno, či majú na odometri 50 000, alebo 200 000 kilometrov, či sú nové alebo staré a či ich šoféroval vlastník, alebo zamestnanec. Sú najhoršie z najhorších naprieč triedami aj naprieč vekovými kategóriami.Ak po nejakom z nich predsa len túžite, pozrite si aspoň to, čo je na nich dobré skontrolovať. Lákavá cena môže byť totiž zradná. Čo ušetríte pri nákupe, trpko oľutujete v servise. Učte sa preto radšej na cudzích chybách.
1. Renault Twingo (1993 – 2014)
Twingo je síce jednoduché, milé a praktické auto, no jeho prvá a druhá generácia majiteľom veľa radosti neurobila. Tú prvú (C06) z roku 1993 zrádzala elektronika, tesnenie hlavy valcov, únik oleja, ale aj iných prevádzkových kvapalín a tiež korózia. Druhá generácia trpela praskaním pružín, zle nainštalovanými ventilmi motora, stratou oleja či koróziou bŕzd.
2. Fiat Panda (2003 – 2012)
Populárny mestský hatchback z Talianska trápila korózia výfuku, odpruženie aj vysoká spotreba motorového oleja a vybíjanie akumulátora, čo znamená problém pri štartovaní. Počas svojej kariéry musela Panda absolvovať viacero zvolávacích akcií, napríklad kvôli výmene brzdových hadičiek a oprave riadenia.
3. VW Sharan (1995 – 2010)
Nemecké MPV je tradičný účastník na chvoste rebríčka spoľahlivosti. Prvá generácia dala majiteľom zabrať z dôvodu porúch EGR ventilov, turbodúchadiel, olejových čerpadiel naftových verzií, spínačov zapaľovania, skratov poistiek a netesnosti spojkového valca. Zatekanie do interiéru nebolo ničím výnimočným. Vynovená verzia (7N) zdedila problémy EGR čerpadiel aj spínacích skriniek. K tomu pridala koróziu piatych dverí.
4. Dacia Logan (2004 – 2020)
Staršia technika Renaultu v podaní Dacie nijako neohúrila. Lowcostový sedan prvej generácie hrdzavel, odchádzal mu štartér, káble zapaľovania, senzory kľukového hriadeľa, palivové čerpadlo aj akumulátor. Druhá generácia na tom bola o čosi lepšie, no bojovala s poruchami bŕzd, praskajúcimi čelnými oknami, problémovými airbagmi a večnými problémami s výfukovou sústavou.
5. Renault Kangoo (2007 – 2020)
Praktická francúzska dodávka mala a má množstvo slabých miest. Pravidelne sa objavujú poruchy navíjačov bezpečnostných pásov či praskajúci stĺpik riadenia, poruchy elektrického posilňovača riadenia aj štrajkujúce ručné brzdy. Zabudnúť nesmieme ani na problémy s tlmičmi a koróziou.
6. Chevrolet Captiva (2006 – 2014)
Mysleli by ste si, že SUV bude odolnejšie ako bežné autá. Omyl. Captive odchádzajú pružiny, hnacie hriadele, zavesenie kolies, svetlá, brzdy aj výfuk. Z motora tečie olej a po pár rokoch sa rozsypú ložiská v nábojoch kolies. Toto naozaj nie je dobrá voľba. A už vôbec nie do terénu.
7. Chevrolet Matiz (2005 – 2010)
Malý Kórejčan nedopraje posádke žiadnu bezpečnosť, komfort ale ani pokoj. Má problémy s nápravami, riadením a so slabými svetlami. K tomu pridáva koróziu brzdového vedeniaa výfuku, únik oleja, nefunkčné stierače, poddimenzovaný alternátor a zanesený EGR ventil.
8. Alfa Romeo 159 (2005 – 2011)
Toto auto je stále krásne. No k spoľahlivosti má ďaleko. Každá siedma stopäťdesiatdeviatka má vážne problémy na STK. Najväčšou slabosťou je jej naftový 5-valec 2,4 JTD. Ale aj iné motorizácie trpeli devastačným poškodením rozvodov či prehrievaním. A potom je tu rozsiahla korózia, chybné brzdy a málo odolný podvozok.
9. Chrysler PT Cruiser (2000 – 2010)
Na tomto štýlovom retro aute je rýchlejšie vymenovať to, čo na ňom funguje. Napríklad karoséria, ktorá nehrdzavie, a rovnako odolný výfuk. Inak je to katastrofa na kolesách. PT Cruiseru nepomohla ani technika od Mercedesu-Benzu, s ktorým vtedy Chrysler kooperoval.
10. Fiat Dobló (2001 – 2010)
Praktická talianska dodávka sa nemá čím chváliť. Koroduje, jej elektronika vypovedá službu, odchádza jej tesnenie motora, zapaľovanie, vodné čerpadlo aj prevodovka. Spoľahlivý nie je ani podvozok, kde sú problémom najmä tlmiče.
11. Ford Ka (1996 – 2008)
Najmenší Ford je natoľko pôvabný, že si aj po rokoch dokáže nájsť zákazníkov. No nešetrí ich účet ani nervy. Korózia sa totiž netýka len karosérie, ale aj podvozka či bŕzd. Jediné, čo na Ka funguje, sú jej motory.
12. Jaguar S-Type (1997 – 2007)
Z krásnej britskej limuzíny rýchlo vytriezviete. Modely pred faceliftom majú časté problémy s automatickou prevodovkou a 8-valcové verzie zas s reťazovým rozvodom, čo môže viesť k deštrukcii motora. Dôvodom sú plastové napínače. Veľa servisnej starostlivosti si vyžaduje aj riadenie a podvozok.
13. Renault Mégane (2002 – 2008)
Mégane druhej generácie očaril inovatívnym dizajnom aj nahradením kľúča elektronickou kartou. No práve kvôli tejto vychytávke často neštartoval. Dieselovým motorom Mégane odchádzali turbodúchadlá a tým benzínovým palivové čerpadlá a štartéry. K tomu musíme prirátať poruchové alternátory a nekvalitné nápravy s kĺbmi riadenia.
14. Mercedes-Benz ML (1997 – 2005)
Premiéra Mercedesu-Benzu v triede SUV nedopadla príliš dobre. Majitelia na účet ML vtipkovali, že už pozná naspamäť cestu do servisu. Trpí napríklad koróziou a rýchlym opotrebením podvozka. Skutočné problémy však čakajú najmä na majiteľov verzie ML 400 CDI s 8-valcovým naftovým motorom. Majú nedostatočné tesnenie hlavy valcov a poddimenzované rozvody. To môže viesť k deštrukcii tohto drahého agregátu.
15. Alfa Romeo 147 (2001 – 2010)
Krásna malá Alfa opäť potvrdila povesť zúfalej kvality tejto značky. A to nielen rozsiahlou koróziou. Výrobca odporúčal meniť rozvody motora každé tri roky! Poruchy vodného čerpadla viedli k poškodeniam ozubeného remeňa. Alfe 147 tiež odchádzali tlmiče, prevodovky, elektrické rozvody a na jej prístrojovom paneli svietili neustále výstražné kontrolky.