
Štatistiky predaja zatiaľ nevyzerajú hrozivo, september bol u nás napríklad s predajom takmer 4 700 vozidiel medziročne skoro o tretinu lepší. Pravdou však je, že v číslach ešte doznieva treťokvartálový „postkoronový“ optimizmus.
Pandémia však na jeseň opäť nabrala na sile a naplno udrela prakticky na všetky európske krajiny. Dokonca už prišlo k prvým čiastočným obmedzeniam výroby, u nás tak napríklad už koncom minulého týždňa nakrátko musela spraviť Kia, pretože pri just-in-time nastavení mala problém s nemeckým partnerom v dodávateľsko-odberateľskom reťazci.
Domino efekt
Navyše sa čoraz častejšie skloňuje výraz „lockodown“. U nás má zatiaľ len miernu podobu, no ak k nemu pristúpia viaceré krajiny, utrpia tým práve dodávateľsko-odberateľské reťazce, pričom je známe, že práve automobilky patria k spoločnostiam, ktoré ich majú mimoriadne geograficky rozvetvené. Ich štruktúra sa rýchlo môže zrútiť ako domček z karát a jednotlivé fabriky budú musieť postupne pristupovať k obmedzovaniu výroby.
Bude sa tým pádom menej vyrábať, nebude fungovať logistika, čo má vplyv na zásobovanie a v neposlednom rade – ľudia, zneistení ekonomickou situáciou, začnú šetriť. V štatistikách predaja by sa to mohlo premietnuť tak, že sa zvýši záujem o cenovo dostupnejšie modely. V krajine, akou je aj Slovensko, kde z ekonomického pohľadu prakticky neexistuje stredná trieda, sa však nožnice ešte viac roztvoria – bohatí krízu zatiaľ nepociťujú, na chudobnejších však dolieha naplno.
Bohatí kupujú ďalej
A výsledok? Tí, ktorí si mohli dovoliť naozaj luxusné autá, si ich môžu dovoliť aj naďalej, tí ktorým rodinné rozpočty stačili na autá nižšej strednej triedy a malé autá, si ich teraz nebudú môcť dovoliť. Chcete dôkaz? Pre tých, ktorí hľadajú naozaj cenovo dostupné auto, sme zostavili rebríček desiatich najpredávanejších áut za prvé tri kvartály, ktorých oficiálna základná cena je pod hranicou 10-tisíc eur.
Ak by sme ale do neho teoreticky zaradili veľké luxusné SUV, akým je napríklad Mercedes-Benz GLE so základnou cenou tesne pod hranicou 70-tisíc eur, tak by sa v našom rebríčku s 346 kusmi, predanými za prvých deväť mesiacov tohto roku, dostal na štvrté miesto, pričom má lepší predaj ako napríklad Dacia Sandero a dokonca aj ako VW Golf (ktorý, samozrejme, tiež nepatrí medzi desať lacných áut).
Ako sme rebríček zostavili
Rebríček sme zostavili na základe predajných štatistík Zväzu automobilového priemyslu za prvých deväť mesiacov a oficiálnych cenníkov automobiliek, platných v októbri. Z hľadiska ceny sme sa orientovali na základný model, za najnižšiu cenu sme považovali tú, ktorá je oficiálne uvedená v cenníku – vrátane štandardnej ponúkanej zľavy, nie však v prípade limitovanej niekoľko kusovej akciovej ponuky. Musela sa vzťahovať na štandardný model v základnej výbave.
Aj lacné autá sú stále drahšie
Nielen koronakríza, ale aj stále silnejší tlak Európskej únie na znižovanie emisií a zavádzanie silnejšej bezpečnostnej výbavy vyústili do toho, že medziročne všetky autá v našom rebríčku zdraželi- teda až na jedno – je ním SUV Dacia Duster, ktorá si stále drží symbolickú štartovaciu cenu na úrovni 9 990 eur – aj keď sa v tejto cenovej hladine sa prakticky žiadne auto nepredalo. Ľudia si pri Dustri vždy aspoň za nejaký nadštandard radi priplatia.
Zdražovanie spôsobilo, že niektoré modely z rebríčku vypadli. Jednoducho prekročili aj v úplnom základe hranicu 10-tisíc eur. Asi najvýraznejšie to vidieť na Dacii Dokker. Zatiaľčo o takomto čase pred rokom ste ju ešte mohli kúpiť za 8 490 eur, dnes štartuje na cene 12 190 eur.
Z rebríčka nám ďalej vypadla Toyota Yaris, ktorú si ešte pred rokom bolo možné kúpiť za 9 590 eur, dnes však jej cena pri verzii Classic začína na 11 490 eurách. Podobne je na tom Hyundai i20, ktorého základná cena sa medziročne zdvihla o 1 300 eur, aktuálne štartuje s cenovkou 10 490 eur. Ďalej sa zo základnou cenou nad 10-tisícovú hranicu posunuli aj Opel Corsa a Škoda Fabia.
Naopak, v rebríčku sa nám objavili niektoré nové, prípadne staronové modely, napríklad Mitsubishi Space Star, Toyota Aygo, Hyundai i10 a do rebríčku desiatich najpredávanejších modelov pod desaťtisíc eur sa nám len tesne nevošiel Citroën C1. Ako teda vyzerá ten tohtoročný? Sú v ňom dva výrazné bestsellery, zvyšné autá nasledujú s odstupom. Začnime od desiateho miesta.
10 najpredávanejších áut pod 10-tisíc eur
10. Mitsubishi Space Star – od 9 490 €
Základná cena s motorom 1,0 MIVEC 52 kW / 71 k je 9 490 eur, podľa štatistík ZAP SR sa za prvých 9 mesiacov tohto roku predalo 60 kusov.

Poznámka: Space Star je na našom trhu nováčikom, v minuloročnom rebríčku ešte nefiguroval. Aktuálne sa predáva v staršej aj vynovenej verzii. Nový Space Star je v základnej výbave s cenou pod 10-tisíc eur vypredaný, no aj v druhej najnižšej výbave je len nepatrne nad ňou. Uvedená cena patrí pôvodnému, ktorý je ešte dostupný.
9. Dacia Logan – od 7 860 €
Základná cena s motorom SCe 54 kW / 73 k je 7 860 eur, podľa štatistík ZAP SR sa za prvých 9 mesiacov tohto roku predalo 98 kusov.

Poznámka: Dacia Logan a Logan MCV figurujú ako samostatné modely, spolu by atakovali 400-kusovú hranicu.
8. Hyundai i10 – od 8 890 €
Základná cena s motorom 1,0i 49 kW / 67k je 8 890 eur, podľa štatistík ZAP SR sa za prvých 9 mesiacov tohto roku predalo 121 kusov.

Poznámka: Hyundai i10 patrí v našom rebríčku k nováčikom. V minulom roku o takomto čase v cenníkoch nefiguroval.
7. Toyota Aygo – od 9 590 €
Základná cena s motorom 1,0 VVT-i 53 kW / 72 k je 9 590 eur, podľa štatistík ZAP SR sa za prvých 9 mesiacov tohto roku predalo 171 kusov.

Poznámka: Podobne ako Hyundai i10 je aj Toyoga Aygo staronovým členom nášho rebríčku. V minulom roku v cenníkoch Toyoty o takomto čase nefigurovala, no v tomto roku sa predáva opäť.
6. Suzuki Ignis – od 9 970 €
Základná cena s motorom 1,2 Dualjet + SHVS 66 kW / 90 k 9 970 eur, podľa štatistík ZAP SR sa za prvých 9 mesiacov tohto roku predalo 205 kusov.

Poznámka: Medziročne Ignis zdražel približne o 400 eur a v rebríčku sa medziročne posunul z 10. miesta tesne za prvú päťku.
5. Dacia Logan MCV – od 7 590 €
Základná cena s motorom SCe 54 kW / 73 k je 7 590 eur, podľa štatistík ZAP SR sa za prvých 9 mesiacov tohto roku predalo 300 kusov.

Poznámka: Logan MCV patrí k modelom, pri ktorých sa základná cena medziročne zdvihla len nepatrne – o 200 eur.
4. Dacia Sandero – od 7 690 €
Základná cena s motorom SCe 54 kW / 73 k je 7 690 eur, podľa štatistík ZAP SR sa za prvých 9 mesiacov tohto roku predalo 670 kusov.

Poznámka: Sandero sa zatiaľ v tomto roku predáva veľmi dobre nielen napriek koronakríze, ale aj podstatnému nárastu základnej ceny, ktorá sa medziročne zdvihla o 900 eur.
3. Renault Clio 4 – od 8 900 €
Základná cena s motorom TCe 75 56 kW / 75 k je 8 900 eur, podľa štatistík ZAP SR sa za prvých 9 mesiacov tohto roku predalo 788 kusov.

Poznámka: Ide o Renault Clio 4 – edíciu Generation. V predaji je aj nové Clio, to začína s litrovým motorom SCe 65 – 49 kW / 67 k – na cene 10 500 eur.
2. Citroën C3 – od 9 390 €
Základná cena s motorom PureTech 82 61 kW / 83 k je 9 390 eur, podľa štatistík ZAP SR sa za prvých 9 mesiacov tohto roku predalo 1 097 kusov.

Poznámka: Ide o ďalší model, pri ktorom prišlo iba k nepatrnému medziročnému navýšeniu ceny – o 100 eur, medziročne si navyše zlepšil postavenie v rebríčku o jedno miesto.
1. Dacia Duster – od 9 990 €
Základná cena s motorom TCe 74 kW / 100 k je 9 990 eur, podľa štatistík ZAP SR sa za prvých 9 mesiacov tohto roku predalo 1 120 kusov.

Poznámka: Medziročne sa Duster posunul na prvé miesto – je to jediný model v našom rebríčku, ktorý si zachoval rovnakú základnú cenu, ako pred rokom.