SUV sú autá, od ktorých očakávate viac ako od bežných hatchbackov, kombi či MPV. Sú praktickejšie, priestrannejšie a vďaka zvýšenému podvozku sa neboja terénu. I keď často bez pohonu oboch náprav. Lenže netreba zabúdať, že ich robustný vzhľad mnohokrát zavádza. Väčšina moderných SUV je totiž postavená na identických platformách svojich „civilných“ súrodencov. A využíva tie isté motory. Preto môže byť pre mnohých sklamaním, že ich veľké SUV nijako zvlášť nevyniká v ťažnej sile. Nielenže nevyniká, ale pri schopnosti ťahať príves je na tom rovnako ako základný model.
Ako príklad uveďme Peugeot 208 a Peugeot 2008 alebo dvojicu Seat Ibiza/Arona či Škodu Scala so Škodou Kamiq. Francúzske a španielske dvojčatá utiahnu maximálne 1 200-kilogramový brzdený príves a tie české len o 50 kg viac. A sú aj prípady, keď je SUV v tejto disciplíne dokonca slabšie. Taký Renault Mégane si poradí s brzdeným prívesom s hmotnosťou 1 650 kg, kým Kadjar len s 1 500 kilogramami. Kadjar má navrch len v prípade, ak je vybavený silným dieselom a pohonom oboch náprav. Potom „prevalcuje“ Mégane o rovných 300 kg. Práve motorizácia je pre schopnosť ťahať príves extrémne dôležitá.
SUV nemusí utiahnuť viac
Je to logické. Nemôžete očakávať, že ten istý model, vybavený 3-valcovým benzínovým motorom, bude mať tú istú ťažnú silu ako verzia s veľkoobjemovým naftovým motorom. Rozptyl výkonu naznačuje aj rozptyl v povolenej hmotnosti brzdeného prívesu. Tak napríklad pri Peugeote 5008 sa maximálna hmotnosť prívesu pohybuje od 950 až po 1 800 kg a pri menšej tritisícosmičke od 1 150 do 2 000 kg. Paradoxne, menší model je na tom lepšie. Limitom môže byť však aj prevodovka. Tak napríklad 8-stupňový automat Peugeotu 5008 zníži ťažnú silu s trojvalcom 1,2 PureTech z 1 280 na 950 kg.
Dôležitú rolu hrá aj to, či má SUV pohon oboch náprav, alebo či ste si z ponuky vybrali predokolku. Kým Škoda Kodiaq s motorom 1,5 TSI a predným náhonom utiahne 1 800 kg, diesel 2,0 TDI 4×4 s tým istým výkonom 110 kW, zvládne o 150 kg viac a s automatickou prevodovkou dokonca aj príves s hmotnosťou do 2 500 kg. To je už naozaj dosť aj na veľký karavan. Lenže sú tu aj lepšie „ťahúne“ – SUV, ktoré zvládnu prívesy s maximálnou povolenou hmotnosťou 3 500 kg. Nie je ich veľa. A asineprekvapí, že zväčša ide o modely, ktoré majú bližšie k off-roadom. Tak napríklad Jeep Grand Cherokee, Land Rover Discovery alebo Mercedes-Benz triedy G.
Možno by ste čosi podobné očakávali aj od Toyoty Land Cruiser, ale tá končí pri rovných troch tonách. Prekonajú ju aj niektoré vyslovene luxusné SUV, ako sú Audi Q7, VW Touareg, BMW X5, Range Rover alebo Mercedes-Benz GLE a GLS. Tiež zvládajú 3,5 tony. Lenže aj v tomto prípade záleží na tom, čo majú pod kapotou. Sú tu totiž verzie, ktoré ťažnou silou veru neoslnia. Dôvod? Napríklad trend zmenšovania objemu motorov a elektrifikácia. Jednoducho, znižovanie emisií ťažnej sile neprospieva. Odkedy Volvo používa výhradne 4-valcové motory, neutiahne viac ako 2 700 kg. A to hovoríme o veľkom Volve XC90. Niektoré verzie dokonca len 2 400 kg.
Elektrina si s prívesmi nerozumie
Dobrým príkladom je aj Audi Q7. Hoci verzia 3,0 TSI sa vysporiada s 3,5 tonami, plug-in hybrid len s 2 700 kilogramami. Pri dobíjateľnom Range Roveri klesne ťažná sila o rovnú tonu na 2 500 kg. A pri nabíjateľnom Discovery Sport dokonca len na 1 600 kg. To je parameter, ktorý pokorí aj množstvo osobných áut. Rovnako je to pri plug-in hybridnom Forde Kuga. Bez batérii potiahne 2 100, ale s nimi len 1 200 kg. No ani bežné hybridy v ťažnej sile nevynikajú. Honda CR-V si s benzínovým dvojlitrom poradí s dvojtonovým prívesom, kým za hybridnú môžete zapojiť maximálne 750 kg. Pri Toyote RAV4 je rozdiel 2 000 vs. 850 kg.
Výnimkou je napríklad Hyundai Kona. Toto kórejské SUV má v hybridnej verzii 50-kilogramový náskok pred verziou s čisto spaľovacím motorom. Lenže ak je Kona čisto elektrická, máte smolu. Batériová verzia Electric má v kolónke maximálna povolená hmotnosť brzdeného prívesu číslicu 0. Platí to aj pre ďalšie elektromobily – DS 3 Crossback E-Tense, Peugeot e-2008, Citroen e-C4, Kiu e-Sou alebo Kiu e-Niro. To však ešte neznamená, že elektrické autá sa úplne vzdávajú úlohy ťahať príves. Tie väčšie to zvládnu, i keď môžu len ťažko konkurovať SUV so spaľovacími motormi. Na troj- alebo 2,5-tonové prívesy jednoducho zabudnite.
Kráľovnou medzi elektromobilmi je v tejto disciplíne nepochybne Tesla X, stavaná na ťahanie brzdeného prívesu s hmotnosťou 2 276 kg. Také Audi e-tron alebo Mercedes-Benz EQC majú limit 1 800 kg. A nová Škoda Enyaq si podľa verzie trúfne maximálne na 1 400 kg. Sesterský VW ID.4 len 1 200 kg. Otázkou je, či je múdre ťahať za elektromobilom, ktorý má i tak obmedzený dojazd príves, ktorý vyžmýka batérie po pár kilometroch. To asi nie je dobrý nápad. Ak je pre vás ťahanie prívesu dôležité, je tu množstvo lepších riešení. Napríklad stredne veľké SUV s naftovým motorom a plnohodnotným pohonom 4×4. Jednoducho, o ťažné schopnosti vozidla sa musíte zaujímať už pri jeho kúpe.
SUV triedy mini
Model | Max. hmotnosť prívesu |
---|---|
Fiat Panda Cross | 800 kg |
Suzuki Ignis | 1000 kg |
Suzuki Jimny | 1300 kg |
SUV nižšej triedy
Model | Max. hmotnosť prívesu |
---|---|
Audi Q2 | 1500 – 1800 kg |
Citroën C3 Aircross | 840 – 870 kg |
Citroën C4 Cactus | 950 kg |
DS3 Crossback | 1200 kg |
Fiat 500X | 800 – 1200 kg |
Ford EcoSport | 400 – 750 kg |
Ford Puma | 900 – 1100 kg |
Honda HR-V | 1000 – 1400 kg |
Hyundai Kona | 1200 – 1300 kg |
Jeep Renegade | 1200 – 1500 kg |
Kia Stonic | 800 – 1110 kg |
Mazda CX-3 | 1200 kg |
Mazda CX-30 | 1300 kg |
Nissan Juke | 1250 kg |
Opel Crossland X | 650 – 870 kg |
Peugeot 2008 | 1200 kg |
Renault Captur | 1200 kg |
Seat Arona | 1200 kg |
SsangYong Tivoli | 1000 – 1500 kg |
Suzuki Vitara | 1200 kg |
Škoda Kamiq | 1150 – 1250 kg |
Volkswagen T-Cross | 1100 – 1200 kg |
Volkswagen T-Roc | 1500 – 2000 kg |
SUV nižšej strednej triedy
Model | Max. hmotnosť prívesu |
---|---|
Audi Q3 | 1800 – 2000 kg |
BMW X1/X2 | 0 – 2000 kg |
Citroën C5 Aircross | 1250 – 1650 kg |
Dacia Duster | 1100 – 1500 kg |
Hyundai Tucson | 1400 – 2200 kg |
Jaguar E-Pace | 1600 – 1800 kg |
Jeep Compass | 1000 – 1900 kg |
Kia Xceed | 1200 – 1500 kg |
Kia Niro | 1300 kg |
Kia Sportage | 1400 – 2200 kg |
Lexus UX | 750 kg |
Mazda CX-30 | 1300 kg |
Mercedes-Benz-GLA | 1600 – 2000 kg |
Mercedes-Benz GLB | 1600 – 2000 kg |
Mini Countryman | 0 – 1800 kg |
Mitsubishi ASX | 1300 kg |
Mitsubishi Eclispe Cross | 1600 kg |
Nissan Qashqai | 1300 – 2000 kg |
Opel Grandland X | 1200 – 2000 kg |
Peugeot 3008 | 1150 – 2000 kg |
Range Rover Evoque | 1600 – 2000 kg |
Renault Kadjar | 1500 kg |
Seat Ateca | 1500 – 2100 kg |
SsangYong Korando | 1500 – 2000 kg |
Subaru XV | 1270 kg |
Suzuki S-Cross | 1200 kg |
Škoda Karoq | 1400 – 2100 kg |
Toyota C-HR | 725 – 1300 kg |
Volkswagen Tiguan | 1900 – 2500 kg |
Volvo XC40 | 1500 – 2100 kg |
SUV strednej triedy
Model | Max. hmotnosť prívesu |
---|---|
Alfa Romeo Stelvio | 1700 – 2300 kg |
Audi Q5 | 2000 – 2400 kg |
BMW X3/X4 | 2000 – 2400 kg |
Cadillac XT4 | 1600 kg |
DS7 Crossback | 1200 – 1550 kg |
Ford Kuga | 1200 – 2100 kg |
Honda CR-V | 750 – 2000 kg |
Hyundai Santa Fe | 2000 – 2500 kg |
Jaguar F-Pace | 1600 – 2400 kg |
Jeep Cherokee | 1800 – 2495 kg |
Jeep Wrangler | 1497 – 2495 kg |
Land Rover Discovery Sport | 1600 – 2500 kg |
Lexus NX | 1500 kg |
Mazda CX-5 | 1800 – 2100 kg |
Mercedes-Benz G | 3500 kg |
Mercedes-Benz GLC/GLC kupé | 2000 – 2500 kg |
Mitsubishi Outlander | 1600 kg |
Nissan X-Trail | 1500 – 2000 kg |
Peugeot 5008 | 950 – 1800 kg |
Renault Koleos | 1500 – 2000 kg |
Seat Tarraco | 2000 – 2300 kg |
Subaru Forester | 1870 kg |
Škoda Kodiaq | 1800 – 2500 kg |
Toyota RAV4 | 800 – 2000 kg |
Volkswagen Tiguan Allspace | 1800 – 2500 kg |
Volvo XC60 | 2100 – 2400 kg |
SUV vyššej triedy
Model | Max. hmotnosť prívesu |
---|---|
Audi Q7 | 2700 – 3500 kg |
BMW X5/X6 | 2700 – 3500 kg |
BMW X7 | 2200 – 2700 kg |
Bentley Bentayga | 3500 kg |
Cadillac Escalade | 2575 kg |
Jeep Grand Cherokee | 2949 – 3500 kg |
Kia Sorento | 2000 – 2500 kg |
Lexus RX | 1500 – 2000 kg |
Land Rover Discovery | 3000 – 3500 kg |
Land Rover Defender | 3500 kg |
Range Rover | 2500 – 3500 kg |
Range Rover Sport | 2500 – 3500 kg |
Range Rover Velar | 2400 – 2500 kg |
Mercedes-Benz GLE/GLE kupé | 3500 kg |
Mercedes-Benz GLS | 3500 kg |
Rolls-Royce Cullinan | 3300 kg |
SsangYong Rexton | 2700 – 3000 kg |
Toyota Land Cruiser | 3000 kg |
Volkswagen Touareg | 3500 kg |
Volvo XC90 | 2400 – 2700 kg |
Elektrické SUV
Model | Max. hmotnosť prívesu |
---|---|
Audi e-tron | 1800 kg |
DS 3 Crossback E-Tense | 0 kg |
Hyundai Kona Electric | 0 kg |
Hyundai Nexo | 0 kg |
Kia e-Niro | 0 kg |
Kia e-Soul | 0 kg |
Mercedes-Benz EQC | 1800 kg |
Peugeot e-2008 | 0 kg |
Tesla Model X | 2276 kg |
Škoda Enyaq | 1000 – 1400 kg |
VW ID.4 | 1000 – 1200 |