Koľko toho utiahnu SUV? Niektoré nič a niektoré až 3,5 tony

30.10.2020 05:00

Nespoliehajte sa na to, že veľké SUV sú zárukou veľkej ťažnej sily. Záleží najmä od toho, aký motor je pod kapotou. A nezabúdajte, že schopnosti ťahať neprospieva downsizing a už vôbec nie elektrifikácia. Ak je pre vás príves nutnosťou, musíte sa o to zaujímať už pri výbere auta.

Ak je pre vás ťahanie prívesu dôležité, musíte...
Ak je pre vás ťahanie prívesu dôležité, musíte sa o parameter maximálnej povolenej hmotnosti prívesu zaujímať už pri kúpe. Rozdiely sú obrovské aj pri tom istom modeli auta Autor: Tow Car Awards

SUV sú autá, od ktorých očakávate viac ako od bežných hatchbackov, kombi či MPV. Sú praktickejšie, priestrannejšie a vďaka zvýšenému podvozku sa neboja terénu. I keď často bez pohonu oboch náprav. Lenže netreba zabúdať, že ich robustný vzhľad mnohokrát zavádza. Väčšina moderných SUV je totiž postavená na identických platformách svojich „civilných“ súrodencov. A využíva tie isté motory. Preto môže byť pre mnohých sklamaním, že ich veľké SUV nijako zvlášť nevyniká v ťažnej sile. Nielenže nevyniká, ale pri schopnosti ťahať príves je na tom rovnako ako základný model.

Ako príklad uveďme Peugeot 208 a Peugeot 2008 alebo dvojicu Seat Ibiza/Arona či Škodu Scala so Škodou Kamiq. Francúzske a španielske dvojčatá utiahnu maximálne 1 200-kilogramový brzdený príves a tie české len o 50 kg viac. A sú aj prípady, keď je SUV v tejto disciplíne dokonca slabšie. Taký Renault Mégane si poradí s brzdeným prívesom s hmotnosťou 1 650 kg, kým Kadjar len s 1 500 kilogra­mami. Kadjar má navrch len v prípade, ak je vybavený silným dieselom a pohonom oboch náprav. Potom „prevalcuje“ Mégane o rovných 300 kg. Práve motorizácia je pre schopnosť ťahať príves extrémne dôležitá.

SUV nemusí utiahnuť viac

Je to logické. Nemôžete očakávať, že ten istý model, vybavený 3-valcovým benzínovým motorom, bude mať tú istú ťažnú silu ako verzia s veľkoobjemovým naftovým motorom. Rozptyl výkonu naznačuje aj rozptyl v povolenej hmotnosti brzdeného prívesu. Tak napríklad pri Peugeote 5008 sa maximálna hmotnosť prívesu pohybuje od 950 až po 1 800 kg a pri menšej tritisícosmičke od 1 150 do 2 000 kg. Paradoxne, menší model je na tom lepšie. Limitom môže byť však aj prevodovka. Tak napríklad 8-stupňový automat Peugeotu 5008 zníži ťažnú silu s trojvalcom 1,2 PureTech z 1 280 na 950 kg.

Prívesom svedčia SUV s pohonom oboch náprav a...
Prívesom svedčia SUV s pohonom oboch náprav a naftovými motormi. Automat nemusí byť na škodu. Autor: Tow Car Awards

Dôležitú rolu hrá aj to, či má SUV pohon oboch náprav, alebo či ste si z ponuky vybrali predokolku. Kým Škoda Kodiaq s motorom 1,5 TSI a predným náhonom utiahne 1 800 kg, diesel 2,0 TDI 4×4 s tým istým výkonom 110 kW, zvládne o 150 kg viac a s automatickou prevodovkou dokonca aj príves s hmotnosťou do 2 500 kg. To je už naozaj dosť aj na veľký karavan. Lenže sú tu aj lepšie „ťahúne“ – SUV, ktoré zvládnu prívesy s maximálnou povolenou hmotnosťou 3 500 kg. Nie je ich veľa. A asineprekvapí, že zväčša ide o modely, ktoré majú bližšie k off-roadom. Tak napríklad Jeep Grand Cherokee, Land Rover Discovery alebo Mercedes-Benz triedy G.

Možno by ste čosi podobné očakávali aj od Toyoty Land Cruiser, ale tá končí pri rovných troch tonách. Prekonajú ju aj niektoré vyslovene luxusné SUV, ako sú Audi Q7, VW Touareg, BMW X5, Range Rover alebo Mercedes-Benz GLE a GLS. Tiež zvládajú 3,5 tony. Lenže aj v tomto prípade záleží na tom, čo majú pod kapotou. Sú tu totiž verzie, ktoré ťažnou silou veru neoslnia. Dôvod? Napríklad trend zmenšovania objemu motorov a elektrifikácia. Jednoducho, znižovanie emisií ťažnej sile neprospieva. Odkedy Volvo používa výhradne 4-valcové motory, neutiahne viac ako 2 700 kg. A to hovoríme o veľkom Volve XC90. Niektoré verzie dokonca len 2 400 kg.

Elektrina si s prívesmi nerozumie

Dobrým príkladom je aj Audi Q7. Hoci verzia 3,0 TSI sa vysporiada s 3,5 tonami, plug-in hybrid len s 2 700 kilogra­mami. Pri dobíjateľnom Range Roveri klesne ťažná sila o rovnú tonu na 2 500 kg. A pri nabíjateľnom Discovery Sport dokonca len na 1 600 kg. To je parameter, ktorý pokorí aj množstvo osobných áut. Rovnako je to pri plug-in hybridnom Forde Kuga. Bez batérii potiahne 2 100, ale s nimi len 1 200 kg. No ani bežné hybridy v ťažnej sile nevynikajú. Honda CR-V si s benzínovým dvojlitrom poradí s dvojtonovým prívesom, kým za hybridnú môžete zapojiť maximálne 750 kg. Pri Toyote RAV4 je rozdiel 2 000 vs. 850 kg.

Výnimkou je napríklad Hyundai Kona. Toto kórejské SUV má v hybridnej verzii 50-kilogramový náskok pred verziou s čisto spaľovacím motorom. Lenže ak je Kona čisto elektrická, máte smolu. Batériová verzia Electric má v kolónke maximálna povolená hmotnosť brzdeného prívesu číslicu 0. Platí to aj pre ďalšie elektromobily – DS 3 Crossback E-Tense, Peugeot e-2008, Citroen e-C4, Kiu e-Sou alebo Kiu e-Niro. To však ešte neznamená, že elektrické autá sa úplne vzdávajú úlohy ťahať príves. Tie väčšie to zvládnu, i keď môžu len ťažko konkurovať SUV so spaľovacími motormi. Na troj- alebo 2,5-tonové prívesy jednoducho zabudnite.

Kráľovnou medzi elektromobilmi je v tejto disciplíne nepochybne Tesla X, stavaná na ťahanie brzdeného prívesu s hmotnosťou 2 276 kg. Také Audi e-tron alebo Mercedes-Benz EQC majú limit 1 800 kg. A nová Škoda Enyaq si podľa verzie trúfne maximálne na 1 400 kg. Sesterský VW ID.4 len 1 200 kg. Otázkou je, či je múdre ťahať za elektromobilom, ktorý má i tak obmedzený dojazd príves, ktorý vyžmýka batérie po pár kilometroch. To asi nie je dobrý nápad. Ak je pre vás ťahanie prívesu dôležité, je tu množstvo lepších riešení. Napríklad stredne veľké SUV s naftovým motorom a plnohodnotným pohonom 4×4. Jednoducho, o ťažné schopnosti vozidla sa musíte zaujímať už pri jeho kúpe.

SUV triedy mini

Model Max. hmotnosť prívesu
Fiat Panda Cross 800 kg
Suzuki Ignis 1000 kg
Suzuki Jimny 1300 kg

SUV nižšej triedy

Model Max. hmotnosť prívesu
Audi Q2 1500 – 1800 kg
Citroën C3 Aircross 840 – 870 kg
Citroën C4 Cactus 950 kg
DS3 Crossback 1200 kg
Fiat 500X 800 – 1200 kg
Ford EcoSport 400 – 750 kg
Ford Puma 900 – 1100 kg
Honda HR-V 1000 – 1400 kg
Hyundai Kona 1200 – 1300 kg
Jeep Renegade 1200 – 1500 kg
Kia Stonic 800 – 1110 kg
Mazda CX-3 1200 kg
Mazda CX-30 1300 kg
Nissan Juke 1250 kg
Opel Crossland X 650 – 870 kg
Peugeot 2008 1200 kg
Renault Captur 1200 kg
Seat Arona 1200 kg
SsangYong Tivoli 1000 – 1500 kg
Suzuki Vitara 1200 kg
Škoda Kamiq 1150 – 1250 kg
Volkswagen T-Cross 1100 – 1200 kg
Volkswagen T-Roc 1500 – 2000 kg

SUV nižšej strednej triedy

Model Max. hmotnosť prívesu
Audi Q3 1800 – 2000 kg
BMW X1/X2 0 – 2000 kg
Citroën C5 Aircross 1250 – 1650 kg
Dacia Duster 1100 – 1500 kg
Hyundai Tucson 1400 – 2200 kg
Jaguar E-Pace 1600 – 1800 kg
Jeep Compass 1000 – 1900 kg
Kia Xceed 1200 – 1500 kg
Kia Niro 1300 kg
Kia Sportage 1400 – 2200 kg
Lexus UX 750 kg
Mazda CX-30 1300 kg
Mercedes-Benz-GLA 1600 – 2000 kg
Mercedes-Benz GLB 1600 – 2000 kg
Mini Countryman 0 – 1800 kg
Mitsubishi ASX 1300 kg
Mitsubishi Eclispe Cross 1600 kg
Nissan Qashqai 1300 – 2000 kg
Opel Grandland X 1200 – 2000 kg
Peugeot 3008 1150 – 2000 kg
Range Rover Evoque 1600 – 2000 kg
Renault Kadjar 1500 kg
Seat Ateca 1500 – 2100 kg
SsangYong Korando 1500 – 2000 kg
Subaru XV 1270 kg
Suzuki S-Cross 1200 kg
Škoda Karoq 1400 – 2100 kg
Toyota C-HR 725 – 1300 kg
Volkswagen Tiguan 1900 – 2500 kg
Volvo XC40 1500 – 2100 kg

SUV strednej triedy

Model Max. hmotnosť prívesu
Alfa Romeo Stelvio 1700 – 2300 kg
Audi Q5 2000 – 2400 kg
BMW X3/X4 2000 – 2400 kg
Cadillac XT4 1600 kg
DS7 Crossback 1200 – 1550 kg
Ford Kuga 1200 – 2100 kg
Honda CR-V 750 – 2000 kg
Hyundai Santa Fe 2000 – 2500 kg
Jaguar F-Pace 1600 – 2400 kg
Jeep Cherokee 1800 – 2495 kg
Jeep Wrangler 1497 – 2495 kg
Land Rover Discovery Sport 1600 – 2500 kg
Lexus NX 1500 kg
Mazda CX-5 1800 – 2100 kg
Mercedes-Benz G 3500 kg
Mercedes-Benz GLC/GLC kupé 2000 – 2500 kg
Mitsubishi Outlander 1600 kg
Nissan X-Trail 1500 – 2000 kg
Peugeot 5008 950 – 1800 kg
Renault Koleos 1500 – 2000 kg
Seat Tarraco 2000 – 2300 kg
Subaru Forester 1870 kg
Škoda Kodiaq 1800 – 2500 kg
Toyota RAV4 800 – 2000 kg
Volkswagen Tiguan Allspace 1800 – 2500 kg
Volvo XC60 2100 – 2400 kg

SUV vyššej triedy

Model Max. hmotnosť prívesu
Audi Q7 2700 – 3500 kg
BMW X5/X6 2700 – 3500 kg
BMW X7 2200 – 2700 kg
Bentley Bentayga 3500 kg
Cadillac Escalade 2575 kg
Jeep Grand Cherokee 2949 – 3500 kg
Kia Sorento 2000 – 2500 kg
Lexus RX 1500 – 2000 kg
Land Rover Discovery 3000 – 3500 kg
Land Rover Defender 3500 kg
Range Rover 2500 – 3500 kg
Range Rover Sport 2500 – 3500 kg
Range Rover Velar 2400 – 2500 kg
Mercedes-Benz GLE/GLE kupé 3500 kg
Mercedes-Benz GLS 3500 kg
Rolls-Royce Cullinan 3300 kg
SsangYong Rexton 2700 – 3000 kg
Toyota Land Cruiser 3000 kg
Volkswagen Touareg 3500 kg
Volvo XC90 2400 – 2700 kg

Elektrické SUV

Model Max. hmotnosť prívesu
Audi e-tron 1800 kg
DS 3 Crossback E-Tense 0 kg
Hyundai Kona Electric 0 kg
Hyundai Nexo 0 kg
Kia e-Niro 0 kg
Kia e-Soul 0 kg
Mercedes-Benz EQC 1800 kg
Peugeot e-2008 0 kg
Tesla Model X 2276 kg
Škoda Enyaq 1000 – 1400 kg
VW ID.4 1000 – 1200

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#ťahanie za autom #príves #karavan
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek