So slovíčkom „autopilot“ sa nám spája najmä americká Tesla. Tá sa totiž nerozpakovala nazvať súbor svojich systémov na podporu vodiča výrazom, ktorý evokuje, že za vás auto riadi elektronika. A dostala sa kvôli tomu aj do problémov, pretože jej zákazníci systém preceňovali, čo viedlo k vážnym nehodám. V Nemecku má preto tento americký výrobca elektromobilov zákaz používať označenie Autopilot. Tesla však zďaleka nie je sama, ktorá autonómne systémy riadenia ponúka. Dnes sú prvky ako udržiavanie v jazdnom prúde či adaptívny tempomat súčasťou veľkého množstva áut. Ak nie v sérii, tak určite za príplatok. Ak sa rozhodnete kúpiť si nové auto, s najväčšou pravdepodobnosťou, bude už „autopilotom“. Sú však naozaj systémy na podporu riadenia bezpečné?
Presne na to sa pozrela americká spotrebiteľská organizácia Consumer Reports. Otestovala systémy na podporu vodiča od sedemnástich výrobcov. Test sa odohral na skúšobnom okruhu s rozlohou 372 akrov. Každé vozidlo podstúpilo 36 samostatných skúšok. Consumer Reports sledoval pritom kvality asistentov v piatich disciplínach – v schopnosti a vo výkone, udržiavania pozornosti vodiča, v jednoduchosti ovládania, zrozumiteľnosti indikácie, kedy je systém bezpečné použiť a v reakciách na nepozorného vodiča. Rozdiely boli obrovské. Napríklad, niektoré systémy na udržiavanie v jazdnom prúde reagovali až pri kontakte s čiarou dopravného značenia, a niektoré dokázali vystrediť vozidlo v správnej trajektórii.
Ako to teda dopadlo? Víťazom nie je Tesla. Zlato si odniesol Cadillac za systém Super Cruis, teda systém, ktorý môžeme nájsť vo vozidlách General Motors. Presvedčil víťazstvami v troch disciplínach. Medzi nimi aj v schopnosti udržať vodičovu pozornosť. Cadillac to rieši kamerou, ktorá neustále sleduje oči vodiča. Len čo zistí, že sa nevenuje riadeniu, vydá varovanie vo forme svietiacich diód na volante. Je to veľmi dôležité, pretože ak auto umožní vodičovi, aby sa prestal sústrediť, môže to viesť k fatálnym následkom. Vodič musí byť vždy pripravený konať. Práve vďaka tomu si Cadillac udržal najvyššie hodnotenie aj po dvoch rokoch. Najviac bodov získal tiež v disciplíne indikácie a reakciách na nepozorného vodiča.
Až za Cadillacom skončila Tesla Y, ktorá bola najlepšia v disciplíne schopnosti/výkon a v jednoduchosti používania. Bronz patrí Fordu, ktorý reprezentoval Lincoln Corsair. Z európskych značiek sa najlepšie umiestnilo Audi so systémom PreSense v modeli e-tron. Piate miesto získal Hyundai s Kiou za systém Smart Sense, respektíve Kia Drive Wise. V strednom poli sa umiestnili systémy Mercedes-Benz Drive Assistance, Subaru Eyesight, BMW Driving Assistance Pro či Porsche Active Safe. Také Volvo, preslávené bezpečnosťou, bolo až desiate. Na chvoste rebríčka sa umiestnili systémy Toyota Safety Sense, Buick Drive Confidence či Land Rover Incontrol. No najväčšiu hanbu si urobila Mazda so svojím systémom i-Active Sense v SUV CX-30. Práve pri Mazde Consumer Reports zistil, že v podstate nedokáže udržiavať vozidlo v jazdnom prúde, hoci to deklaruje.
Consumer Reports však upozorňuje, že ani pri systémoch, ktoré pracujú relatívne spoľahlivo, by ste nikdy nemali podľahnúť klamu, že sú všemocné. Slabou stránkou stále ostáva proces preberania riadenia od „autopilota“ do rúk vodiča a naopak. Práve tu dochádza k nedorozumeniam, vedúcim k nehodám. Napríklad, keď si myslíte, že systém je aktívny, a nie je, alebo ak systém príliš protestuje, keď chcete vstúpiť do riadenia. Stať sa to môže pri náhlom obchádzaní výtlku na ceste, keď „autopilot“ kladie vodičovi príliš veľký odpor. A rátať treba aj s tým, že elektronika vozidla jednoducho občas prekážky prehliadne. V každom prípade Consumer Reports zaznamenal pokrok v porovnaní s testom spred dvoch rokov. Niektoré systémy sa, navyše, zlepšujú priebežne. Napríklad ten od Tesly, ktorá uskutočňuje aktualizácie softvéru na diaľku.
Hodnotenie asistenčných systémov
Poradie | Značka | Model | Názov systému | Počet bodov |
---|---|---|---|---|
1. | Cadillac | CT6 | Super Cruiser | 69 |
2. | Tesla | Model Y | Autopilot | 57 |
3. | Lincoln | Corsair | Co-Pilot 360 | 52 |
4. | Audi | e-tron | Pre Sense | 48 |
5.-7. | Hyundai/Kia | Palisade | Smart Sense/Drive Wise | 46 |
5.-7. | Mercedes-Benz | GLS 450 | Driver Assistance | 46 |
5.-7. | Subaru | Outback | EyeSight | 46 |
8. | BMW | 330i | Driving Assistance Pro | 44 |
9.-10. | Porsche | Taycan | Active safe | 41 |
9.-10. | Volvo | S60 | Pilot Assist | 41 |
11.-13. | Honda | CR-V Hybrid | Sensing | 40 |
11.-13. | Nissan | Leaf | ProPilot Assist | 40 |
11.-13. | Toyota/Lexus | Corolla | Safety Sense 2 | 40 |
14. | VW | Passat (USA) | – | 39 |
15. | Buick/Chevrolet | Encore GX | Driver Confidence | 36 |
16. | Land Rover | Evoque | Incontrol | 38 |
17. | Mazda | CX-30 | i-ActiveSense | 27 |