Toto je 10 chýb, ktoré zvyšujú spotrebu. Vyvarujte sa ich

09.11.2020 05:00

Na čerpacích staniciach môžete ročne ušetriť aj stovky eur, stačí dodržiavať niektoré zásady.

Netankujte zbytočne. Na jednu nádrž paliva...
Netankujte zbytočne. Na jednu nádrž paliva môžte prejsť viac kilometrov, ako zvyčajne. Stačí rešpektovať pár zásad. Autor: Ivan Majerský, Pravda

Tankovanie naozaj nie je lacné. Hoci ceny palív sú v súčasnosti na rekordne nízkej úrovni a výrobcovia sa snažia ušetriť kvôli emisiám každú kvapku paliva, za roky jazdenia necháme i tak na pumpách tisíce eur. A niekedy aj zbytočne. Spotreba paliva sa dá totiž držať na uzde. Treba na to len trochu starostlivosti o auto a predvídavosti za volantom. Lenže prax je iná.

Veľa vodičov sa dopúšťa zbytočných chýb, ktoré zvyšujú spotrebu paliva. Na tie najčastejšie sa pozrela Federácia amerických zákazníkov FCA (Consumer Federation of America, CFA). A keďže fyzikálne zákony platia rovnako v Európe, ako aj v USA, možno vám prídu vhod. Okrem nich sme doplnili niektoré ďalšie chyby, ktoré možno nie sú najčastejšie, ale predsa sa ich dopúšťame. Nezabudnite však, že spotrebu viete ovplyvniť najviac tým, ako silno tlačíte na plynový pedál.

1. Zle zatvorené viečko nádrže: + 0,7 %

Zdá sa to ako úplná maličkosť, lenže ak je viečko netesní, z nádrže sa odparuje palivo. Zvlášť v teplom počasí vás tieto zbytočné výpary stoja peniaze. A nezanedbateľný je aj negatívny vplyv na životné prostredie. Štúdia pritom hovorí, že tejto chyby sa dopúšťa až 17 % motoristov.

2. Otvorené okná pri vyšších rýchlostiach: + 4 %

Ak jazdíte na diaľnici alebo rýchlosťou vyššou ako 80 km/h, nevetrajte pomocou otvorených okien. Otvorené okná totiž narúšajú plynulé obtekanie vzduchu okolo telesa karosérie a zhoršujú aerodynamiku. Čím rýchlejšie idete, tým viac rastie odpor vzduchu a tým viac sa zvyšuje spotreba. S odporom vzduchu súvisia aj namontované strešné nosiče v situýcii, keď ich nepotrebujete.

3. Prevážanie zbytočných predmetov: + 2 %

Čím viac zbytočných predmetov v aute vozíte, tým je ťažšie. A čím je ťažšie, tým viac energie potrebuje. To sa, samozrejme, prejaví na spotrebe paliva. Každých 40 kg navyše zvyšuje konzumáciu paliva o dve percentá. Dobrou radou je preto urobiť v aute, najmä v kufri, občas poriadok.

4. Nesprávny tlak v pneumatikách: + 5 %

Podhustené pneumatiky výrazne zvyšujú valivý odpor, čo má priamy vplyv na spotrebu paliva. Kontrolovať správny tlak by ste mali častejšie než len pri prezúvaní auta. Mení sa totiž najmä s vonkajšou teplotou. Navyše sa vyhnete rýchlejšiemu opotrebeniu plášťov. Napriek tomu jazdí až štvrtina motoristov s neprávnym tlakom pneumatík.

5. Nesprávna geometria náprav: + 10 %

Zlá geometria náprav zvyšuje spotrebu auta viac, ako by ste čakali. Nesprávna zbiehavosť kolies totiž zvyšuje odpor a tým aj konzumáciu paliva. Okrem toho ničí pneumatiky. Myslite na to vždy, keď prezúvate auto na zimné alebo letné pneumatiky. Kontrola geometrie pri tomto úkone nezaškodí. Zvlášť ak používate auto v meste plnom výtlkov.

6. Nesprávny motorový olej: + 1,5 %

V motore môžete síce použiť rôzne oleje, ale najvhodnejší je nepochybne ten, ktorý predpisuje priamo výrobca. Správny olej znamená dlhú životnosť a najnižšie možné mechanické straty. Nepokúšajte sa preto napríklad, nahrádzať olej s viskozitou 5 W-30 napríklad za olej 10 W-30.

7. Zlý stav motora: + 4 %

Motor je konštrukčne najkomplikovanejšou súčasťou auta. Skladá sa z množstva súčiastok a tiež z príslušenstva. Ak tieto komponenty nespolupracujú tak, ako by mali, zvyšujete nielen emisie, ale aj spotrebu paliva. Najčastejšou chybou býva však znečistený vzduchový filter. Ten zvyšuje odpor v saní motora, čo znižuje jeho účinnosť. Meniť by sa mal každých 20 000 km. Rovnako negatívny vplyv majú opotrebované sviečky.

8. Zbytočné používanie klimatizácie: + 4 %

Klimatizácia je jedným z energeticky najnáročnejších spotrebičov v aute. Nepoužívajte ju preto zbytočne. A ak ju v horúcom počasí potrebujete, nastavte si teplotu tak, aby nebola o viac ako sedem stupňov Celzia nižšia, ako teplota okolitého prostredia. Platí tiež pravidlo, že ak máte zapnutú klimatizáciu, mali by ste mať zatvorené okná. Inak musí klimatizácia pracovať stále na plný výkon.

9. Zbytočne naštartovaný motor: + 0,7

Štart-stop systémy nám síce motor často vypínajú, ale to sa týka jazdy a krátkych zastavení. Niektorí vodiči však nechávajú motor celkom zbytočne bežať aj na parkovisku. Alebo ho pri štarte zbytočne dlho zahrievajú. V tuhej zime je to síce prospešné, ale nie dlhšie ako dve minúty. Motor môžete vypínať aj v situácii, keď niekde dlho stojíte, napríklad na železničnom priecestí.

10. Nehospodárny štýl jazdy: + 20 %

Najviac paliva navyše minieme nehospodárnou jazdou. Štýl „brzda-plyn“ robí v nádrži skutočný vír. Snažte sa preto jazdiť plynulo. Akcelerujte pomalšie, využívajte jazdu na voľnobeh a brzdite čo najviac motorom. To si vyžaduje predvídanie, teda odhad, kedy je dobré dať dole nohu z plynu. Pomôže aj dodržiavanie rýchlostných limitov. Zvlášť na diaľnici. So stúpajúcou rýchlosťou totiž prudko rastie odpor vzduchu. Ak máte manuálnu prevodovku, snažte sa mať zaradený skôr vyšší ako nižší prevodový stupeň. A ak je vaše auto vybavené režimom Eco, využívajte ho.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#spotreba paliva
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek