Týchto 5 vecí trpí na aute v zime najviac. Čo s tým?

11.11.2020 05:00

Teploty pod nulou, sneh, vlhkosť a soľ na cestách. To všetko nás už čoskoro čaká. Jednoducho, zima dá autám poriadne zabrať. Niektoré komponenty sú však vystavené rizikám viac ako tie ostatné.

Zima dá autám poriadne zabrať. Trpia nápravy,...
Zima dá autám poriadne zabrať. Trpia nápravy, karoséria, autobatéria aj množstvo elektrických komponentov. Autor: Wintercar

1. Zavesenie kolies

Zimné počasie sa podpisuje na stave ciest. Nepriateľom áut sa stáva ľad, sneh, soľ a výtlky. Trpí najmä zavesenie kolies a riadenie. Prudké rázy môžu poškodiť nápravy a v lepšom prípade správnu geometriu. Zákerné je, že určité poruchy na podvozku môžu byť pre vodičov v prvej fáze nepostrehnuteľné, hlavne keď jazdia po zlých cestách.

Rada: Nastavenie geometrie či opravy komponentov zavesenia kolies doma nezvládnete. Riskovať sa však neoplatí, pretože poškodené zavesenie môže mať negatívny vplyv na ďalšie komponenty auta. Kontrola podvozku a geometrie v servise nezaškodí. Napokon, geometriu by ste mali kontrolovať každých 10 000 km.

2. Pneumatiky a ráfiky

Jazda po rozbitých cestách je extrémne náročná aj pre kolesá a pneumatiky. Tie sú v kontakte priamo s vozovkou. Často dochádza k ohnutiu ráfikov a poškodeniu plášťov. Prvým príznakom poruchy sú obvykle vibrácie, ktoré vodič cíti na volante. Vplyvom silného nárazu sa môže štruktúra kordu pneumatiky zlomiť, čo obyčajne vedie k vydutiu na pneumatike.

Rada: Ak vodič zničí ráfik, môže stačiť jeho narovnanie, inokedy je potrebná renovácia. V extrémnych prípadoch musia vodiči zvážiť výmenu disku za nový. Podobne je to s pneumatikami. Ak chcete, aby plnili dobre svoju funkciu, je vhodné častejšie kontrolovať tlak. Nižšie teploty ho totiž znižujú. V zime nezaškodí pneumatiku mierne prehustiť, ale nie o viac ako 0,2 baru. Tlak ovplyvňuje trakciu, brzdnú dráhu aj životnosť pneumatík.

3. Karoséria

Soľ alebo posypový materiál, ktorý sa v zime nachádza na cestách, sú nepriateľom karosérie. Vznikajú škrabance na laku od odskakujúcich kamienkov a škváry. Malé trhliny nemusia byť viditeľné, ale vedú k väčšiemu poškodeniu, pretože cez ne preniká vlhkosť a následne aj všadeprítomná soľ, čo vedie ku korózii. Nie vždy pomôže umytie a usušenie auta a podvozka.

Rada: V zimnom období sa oplatí chrániť karosériu pred poškodením. Najlacnejším, ale tiež najmenej účinným prostriedkom je nanesenie tvrdého vosku. Utesnenie laku keramickým povlakom je trvanlivejší, ale tiež drahší variant. V poslednom čase je populárna ochrana inkriminovaných častí karosérie priehľadnou lepiacou fóliou. Oplatí sa to na prednom nárazníku, kapote alebo na spodných častiach dverí.

4. Akumulátor

Priemerná životnosť batérie je štyri až päť rokov, ale stane sa, že jej koniec príde oveľa skôr. Najčastejšie v zime, keď musí poskytovať vysoký výkon na štartovanie studeného motora. Problémy s ňou začínajú, keď nie je dostatočne nabitá. Najčastejšie stačí batériu pripojiť na nabíjačku a nabiť, aby znovu fungovala. Ak sa však batéria často vybíja, je načase popremýšľať nad novou.

Rada: Batérie, ktoré sa dajú kúpiť, sú bezúdržbové a majú takzvané „magické oko“. To umožňuje zistiť stav nabitia batérie. Zelená farba znamená, že je všetko v poriadku, čierna, že je potrebné batériu nabiť a žltá alebo biela naznačujú, že najlepšie by bolo batériu vymeniť. Pri starších autách nezabúdajte vypínať svetlá, tie môžu totiž vybiť aj novú batériu. Elektrolyt v takejto batérii môže veľmi rýchlo zamrznúť a dokonca ju zničiť.

5. Štartér

Medzi komponenty, ktoré sú veľmi citlivé na nízke teploty a vlhkosť, patrí aj štartér. Ide o zariadenie pripojené priamo k batérii. Štartér spotrebováva pri štartovaní motora prúd, preto je dôležité, aby bola batéria funkčná. Ak nie je, má problém aj štartér. Problémy môžu vzniknúť aj pri skorodovaných kontaktoch štartérov, ktoré nie sú dostatočne chránené pred vonkajšími vplyvmi.

Rada: Doba štartovania pri „zamrznutom“ motore by nemala presiahnuť 12 sekúnd, pretože inak sa môže vybiť batéria. Skúste radšej štartovať kratšie a niekoľkokrát za sebou. Ak sa to nepodarí, problém je inde. Štartéru pomôžete aj používaním správneho syntetického oleja. Bohužiaľ majitelia starých automobilov šetria a prechádzajú často na polosyntetický alebo dokonca minerálny olej, ktorý je príliš hustý a spôsobuje veľký odpor. ZDROJ: ProfiAuto

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#zima #autá
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek