Aktuálny rebríček spoľahlivosti TÜV Report vychádza z kontroly 8,8 milióna áut, ktoré sa od júna 2019 do júla 2020 dostavili na nemecké stanice STK. Celkovo zastupovali 228 modelov, ktorých bolo skontrolovaných minimálne 500 exemplárov. Kontrola sa pritom zameriava na 18 oblastí. K tým kľúčovým patrí kontrola tesnosti motora a prevodovky, emisií, svetiel a bŕzd. Odborníci z TÜV boli na výsledky obzvlášť zvedaví, pretože koronakrízu, ktorá zasiahla aj sledované obdobie, sprevádzal zvýšený záujem o kúpu ojazdených áut. Nemci sa jednoducho rozhodli, že autá uprednostnia pre rizikovou hromadnou dopravou a používali ich doslova ako rúška. Sú ale tieto staré autá v dobrej kondícii?
Spoľahlivosť áut sa zlepšuje
Dáta ukázali, že priemerná spoľahlivosť sa aj v aktuálnom rebríčku zvýšila. A to je dobrou správou. Cez stanice nemeckých STK prešlo bez problémov 70,4 % áut, pričom vlani to bolo 68,8 percenta. Toto zlepšovanie pokračuje už tretí rok v rade. Kontrolou však stále neprešlo 19,9 % vozidiel, čo predstavovalo asi 1,75 milióna, ktoré mali vážnejšie problémy. Ale aj tu došlo k zlepšeniu, pretože vlani predstavoval ich podiel 21,5 %. Zachytených bolo aj 0,05 % áut (cca 14 000 ks) absolútne nespôsobilých na prevádzku a 0,4 % (cca 85 000 ks), ktoré si vyžiadali nákladnú opravu. Autá si polepšili nižším únikom oleja aj v oblasti funkčnosti svetiel. Mierne sa zhoršil len stav karosérií a podvozka.
A ktoré autá sú a ktoré nie sú spoľahlivé v kategórií tých najmladších s vekom do troch rokov? Absolútnym víťazom rebríčka je, a to už druhý rok za sebou, Mercedes-Benz GLC s priemerným podielom vážnych porúch iba 1,7 %. Druhé miesto obsadil Mercedes-Benz triedy B s podielom 2,2 % a to spolu s Opelom Insignia a Porsche 911 Carrera, ktoré sa predtým opakovane umiestňovalo na prvej priečke. Lenže nielen Nemci vedia robiť kvalitné autá. Pri pohľade na vrchnú časť tabuľky TÜV Reportu priznáva, že čoraz viac sa v ňom presadzujú ázijské značky. „Kvalita stúpa medzinárodne a podiely porúch klesajú,“ hovorí Patrick Fruth, riaditeľ divízie Mobility v TÜV.
Kvalita nemusí byť drahá
V rebríčku totiž figurujú aj autá nižších tried so skvelou spoľahlivosťou. Uveďme Mazdu 2 (4,5 %), Opel Adam (3,7 %) alebo Hondu Jazz (3,9 %), ktoré sú po troch rokoch v skvelej kondícii. Tieto vozidlá sa ako nové predávali v cene okolo 15 000 eur, takže patria k najdostupnejším. „Sú robustné, kompaktné a ponúkajú spoľahlivú techniku. Pritom ide o mestské modely, ktoré dostanú v premávke poriadne zabrať. Sú vystavené častému brzdeniu, zmenám záťaže či nástrahám obrubníkov a výtlkov,“ vysvetľuje Fruth. Novinkou rebríčka je účasť kompaktných SUV na špičke tabuľky. Medzi desiatimi vozidlami s najnižším podielom porúch sa prvýkrát objavili modely ako Mazda CX-3, Mitsubishi ASX, Opel Mokka X alebo Ford Kuga.
Nepodliehajte však mylnej predstave, že lacné či dostupnejšie autá si polepšili plošne. Ako zdôrazňuje TÜV, práve medzi tými lacnými sa nájdu najväčšie prepadáky. „Lídrom“ z nich je nepochybne nováčik v podobe Dacie Duster. Rumunské SUV skončilo ešte horšie ako tradičná „bodka“ tabuľky – sesterská Dacia Logan. Duster mal alarmujúci 11,1-percentný podiel vážnych porúch. Priemer trojročných áut pritom predstavoval 5,5 %. Tretí od konca skončil Fiat Punto s 10,5 percentom porúch, pre ktoré nemohol prejsť technickou kontrolou. A už tradične tu máme sesterské MPV – VW Sharan s Fordom Galaxy (8,2 %).