V našom prvom pohľade na aktuálne štatistiky siete nemeckých staníc technickej kontroly sme sa podrobne pozreli na najmladšie autá s vekom do troch rokov. Táto kategória je veľmi sledovaná, pretože sa v nej väčšinou nachádzajú autá, ktoré stále schádzajú z výrobných liniek. Výsledky sú preto veľmi zaujímavé pre záujemcov o kúpu nových áut. Lenže TÜV Report má celkom šesť vekových kategórií. A tou druhou najatraktívnejšou je nepochybne kategória „zánovných“ áut, ktoré delí od momentu, keď zišli z výrobnej linky, štyri až päť rokov. Jednoducho preto, že na trhu ojazdených áut patria k veľmi atraktívnym.
Troj- až štvorročné autá sú zväčša vozidlá, ktoré ich prví majitelia predávajú hneď po tom, čo splatia lízing a vymenia ich za nové. V bazároch tak majú imidž voľby s najnižším možným rizikom, transparentnou históriou, pričom umožnia ich druhým majiteľom ušetriť v porovnaní s novým vozidlom často aj päťdesiat percent z pôvodnej ceny. Navyše môžu byť stále v záruke. Priemerne majú najazdených len okolo 70 000 kilometrov, čo znamená, že ich čaká ešte dlhý vek prevádzky. Samozrejme, nie všetky modely sú zárukou bezproblémového užívania. Práve preto sú štatistiky TÜV Reportu dobrým vodidlom pri výbere značky a modelu niektorého z mladých ojazdených áut.
Tak ako v najmladšej vekovej kategórii, aj tu TÜV registruje zlepšenie kvality, a to už niekoľko za sebou. Kým napríklad v roku 2015 vykazovali maximálne 5-ročné autá priemerný podiel závažných porúch, pre ktoré neprešli nemeckými STK, 13,9 %, v aktuálnom rebríčku sa tento podiel znížil na 9,2 %. To je naozaj veľký krok vpred. O zlepšenie priemeru sa však postarali najmä nemecké značky. V prvej desiatke ich reprezentuje hneď deväť modelov. Kráľom je Porsche 911 s podielom závažných porúch len 2,7 %. A potom tu nájdeme Porsche Macan, Mercedes-Benz GLE, Mercedes-Benz triedy B či stuttgartské áčko.
Iste si poviete, že kvalita je drahá a že solventnejší majitelia prémiových modelov sa o svoje autá lepšie starajú, lenže celkom to neplatí. Hneď na druhej priečke totiž nájdeme aj lowcostový Opel Karl, ktorý je na tom rovnako dobre ako Porsche Macan. Figuruje tu aj VW Golf Sportsvan a Mazda 2, ktoré tiež nemôžeme považovať za prémiové modely. Pritom prechádzajú stanicami technickej kontroly ľahšie ako Audi Q5 či Mercedes-Benz GLK. Aj v druhej desiatke nájdeme niekoľko prekvapení. Tak napríklad na 12. priečke Mitsubishi ASX, na 18. Renault Captur a 20. Hyundai i20. Aj im sa podarilo „zamiešať“ medzi najlepšie nemecké a japonské autá.
V zelenej zóne, teda v zóne modelov, ktoré sú v spoľahlivosti vysoko nadpriemerné, sa po prvý raz objavila aj Škoda Superb na 25. priečke. Predbehla také esá ako Porsche Cayenne, Toyotu Auris či Mazdu CX-5. A že nejde o náhodu, naznačuje aj 27. priečka pre Fabiu. Lenže taká Octavia sa už ocitla pod priemerom. Napokon, každá značka má svoje „prepadáky“. V červenej zóne, ktorej už tradične „kraľujú“ Rumuni, Francúzi, Taliani či Kórejčania, nájdeme VW Passat CC, VW Touran, Škodu Roomster, BMW X5/X6 či BMW 5 a 6, teda aj niektoré prémiové autá, ktoré by ste na chvoste štatistík na rozdiel od Dacií, Renaultov, Hyundaiov alebo Fiatov nečakali. Napokon, pozrite si tabuľky.