Viac ako 530 000 áut PSA má problém. Môžu zlyhať brzdy

Koncern PSA musí povolať do servisov viac ako pol milióna Citroënov a Peugeotov s 3-valcovými motormi 1,2 PureTech. Najprv sa mu však do zvolávacej akcie príliš nechcelo.

26.11.2020 12:00
Po niekoľkomesačnej kritike zo strany... Foto: Ľuboš Pilc
Peugeot 2008 GT PureTech 155 - test 2020 Po niekoľkomesačnej kritike zo strany zákazníkov a tlaku úradov nakoniec koncern PSA prikročil k zvolávacej akcii modelov s motorom 1,2 PureTech.

O rozsiahlej zvolávacej akcii informuje český web svolavacky.cz. Podľa neho sa o opotrebení ozubeného remeňa a následnom poškodení vákuového čerpadla a posilňovača bŕzd pri modeloch s benzínovým preplňovaným 3-valcom 1,2 PureTech diskutovalo na nemeckých fórach majiteľov Peugeotov, už od leta 2019. Mnohí z nich boli zaskočení, že tento problém automobilka doteraz neriešila oficiálnou zvolávacou akciou. Opravy sa vykonávali iba v rámci takzvanej kulancie, o ktorú však musel zákazník požiadať.

Nemecké tlačové oddelenie skupiny PSA najskôr odmietalo zvolávaciu akciu priznať, ale nakoniec existenciu kampaní HFC (Citroën/DS) a JZR (Peugeot) potvrdil sám výrobca. Podľa hovorcu PSA sa začala v Nemecku servisná akcia 12. novembra 2020. Zároveň pre web kfz-rueckrufe.de po opakovanej výzve koncern uviedol, že sa bude týkať „niečo málo viac ako 19 500 vozidiel". To je však výrazne nižšie číslo, než aké uvádza Federálny úrad pre motorovú dopravu (KBA). Ten vo svojich varovných oznámeniach hovorí o 47 000 autách len na nemeckých cestách.

Podľa KBA bude musieť celosvetovo PSA zvolať približne 370 000 modelov Peugeot Partner, 208, 2008, 308, 3008 a 5008 a viac ako 160 000 vozidiel Citroën Berlingo, C3, C3 Picasso, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, DS3 a DS4. Väčšinou ide o autá, ktoré zišli z montážnych liniek medzi marcom 2013 a aprílom 2017 a sú vybavené spomínaným benzínovým 3-valcom. KBA klasifikuje nové opatrenie ako monitorovanú akciu, čo znamená, že ak nedôjde k náprave, existuje riziko, že vozidlá budú povinne odstavené.

Úrad eviduje v súvislosti s touto poruchou už 15 prípadov poškodenia a dve nehody bez zranení. Podľa niektorých diskutujúcich na fórach je možným dôvodom problémov nesprávna voľba materiálu pre ozubený remeň, ktorý pracuje v olejovom kúpeli. Oficiálna správa Rapex-u (Rapid Alert System for Non-Food Products), teda systému výstrahy pre výrobky nepotravinárskeho charakteru, uvádza, že „vákuové čerpadlo môže byť poškodené v dôsledku oderu materiálu ozubeného remeňa“, čo túto tézu potvrdzuje. Špekuluje sa však aj o nekompatibilite s palivom E10.

Hovorca spoločnosti PSA vo svojom vyhlásení žiadne technické podrobnosti nezmienil. Iba uviedol, že k poškodeniu môže dôjsť asi pri šiestich percentách dotknutých vozidiel a že v nich bude vymenené olejové čerpadlo, ozubený remeň, prípadne ďalšie súčasti. V systéme Rapex boli obe zvolávacia akcie zverejnené pod kódmi A12/01504/20 a A12/01505/20. Uvidíme, nakoľko zasiahne značku Opel, ktorá používa už niekoľko rokov motory 1,2 PureTech vo viacerých modeloch, najmä v Opeli Crossland X a Grandland X.

ZDROJ: svolavacky.cz

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #zvolávacia akcia #PSA #Peugeot #DS #Citroen
Články podľa značiek