Viete používať hmlové svetlá? Na cestách sa zdá, že nie

Nízke teplota a vysoká vlhkosť. Netreba nič viac a je tu hmla - nepriateľ všetkých motoristov. O to väčší, že vodiči nevedia v tejto situácii správne používať svetlá. Niektorí sú „neviditeľní“ a niektorí zas doslova hypnotizujú ostatných červenou hmlovkou. Je to takmer anarchia.

, 27.11.2020 05:00
debata (8)
Hmlové svetlá sú nepochybne užitočné. Často... Foto: Bosch
Hmlové svetlá Hmlové svetlá sú nepochybne užitočné. Často nimi ale zbytočne oslepujeme ostatných.

Poznáte to. Malé vodné alebo ľadové čiastočky dokážu v zimnom počasí vytvoriť veľmi ľahko nepriehľadnú stenu. Najmä ráno a podvečer, keď sa mení teplota vzduchu. Teda presne vtedy, keď ideme autom do práce alebo sa unavení vraciame domov. Hmla nie je za volantom naozaj nič príjemné. Pomôcť by nám mali svetlá vrátane tých hmlových, lenže mnohí ich nepoužívajú alebo používajú nesprávne. A ešte horšie je, ak sa spoliehajú na automatický režim. Svetelný senzor nie je taký inteligentný, ako by ste očakávali.

Pravidlom teda je, nedať v hmle na automatiku, no zároveň nejazdiť „paušálne“ so zapnutými hmlovými svetlami. Hmlové svetlá tu totiž nie sú preto, aby sme videli, hoci tie predné nám pomáhajú vidieť lepšie krajnicu, ale najmä na to, aby sme boli videní. Bohužiaľ, stále platí, že mnohí vodiči jazdia v hmle len s dennými svetlami. Naopak, niektorí majú zapnuté hmlovky aj vtedy, keď už hmla dávno pominula. Pritom zákon o cestnej premávke jasne hovorí: „Predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly smie vodič použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.“

Ako svietiť pri jazde v hmle cez deň?

Hmla počas dňa dokáže oklamať svetelné senzory mnohých áut. Tie situáciu vyhodnotia ako vhodnú pre používanie denných svetiel. Senzor si jednoducho povedané „myslí“, že svetla je dosť a nie je tma. V takom prípade ostávajú rozsvietené len predné denné svetlá. Zadné svetlá sú vypnuté, a to je veľmi zlé. V hmle je auto takmer neviditeľné. Len niektoré typy áut majú totiž pri denných predných svetlách aktivované aj zadné stretávacie svetlá. Hlavné pravidlo preto znie: „Ak je cez deň hmla, zapnite si stretávacie svetlá!“

Ako svietiť v hmle v meste?

Pri jazde počas hmly v meste je dôležité prispôsobiť osvetlenie okolitej premávke. Sú pred vami a za vami iné autá? V takom prípade stačí mať rozsvietené stretávacie svetlá. Rozsvietením hmlových svetiel by ste totiž spôsobili viac škody ako úžitku. Hmlové svetlá majú príliš jasné svetlo, ktoré okoloidúcich vodičov oslepuje. Použitie hmloviek v meste však nie je úplne vylúčené. Je dobré tak urobiť v prípade, že premávka je minimálna a autá sú od seba viac vzdialené. Napríklad počas víkendov alebo sviatkov. Vtedy ich pokojne zapnite.

Zbytočne zapnuté zadné hmlovky vedia ostatným... Foto: Osram
Hmlové svetlá Zbytočne zapnuté zadné hmlovky vedia ostatným vodičom poriadne dvihnúť tlak.

Ako svietiť v hmle na diaľnici?

Na diaľniciach a cestách mimo obcí sa vodiči takisto majú riadiť okolitou premávkou. Vodič má rozsvietiť stretávacie svetlá pri zhustenej premávke, keď rozstupy medzi autami nie sú také veľké, aby sa strácali v hmle. A to aj v prípade, že je deň. Ak však vodič vidí autá len za sebou, no pred sebou nie, mal by rozsvietiť aj predné hmlové svetlá. A naopak. Ak je posledným v rade áut, zadné hmlové svetlo umožní zozadu prichádzajúcemu vodičovi skôr spozorovať auto pred sebou. Predné aj zadné hmlovky má mať vodič zapnuté len v prípade, že ide v hmle po málo vyťaženej diaľnici.

Za hmlovky bez hmly hrozí pokuta

Jednoducho, s hmlovkami je nutné pracovať. Nejde o typ svetiel akými sú stretávacie, ktoré môžu ostať zapnuté stále. Vodič má hmlové svetlá vypínať a zapínať podľa potreby, podobne ako tie diaľkové. Ak sa zmenia podmienky, vodič má na to reagovať vypnutím alebo zapnutím hmloviek. O tom, v akom sú režime, jasne informuje piktogram na palubnej doske. V zákone neexistujú na použitie hmlových svetiel presné pravidlá, treba sa teda riadiť zdravým rozumom.

Ten nám hovorí, že je lepšie byť videný ako neviditeľný. Zato zákon pamätá na nesprávne používanie hmloviek. Podľa aktuálneho sadzobníka pokút môže polícia vodičovi, ktorý používa hmlovky, keď nie je hmla, neprší a nesneží, uložiť blokovú pokutu vo výške od 10 do 30 eur. A na druhej strane, za neosvetlenie motorového vozidla počas jazdy stretávacími svetlometmi alebo im na roveň postaveným osvetlením za zníženej viditeľnosti, teda aj v hmle, vymedzuje sadzobník pokút sankciu vy výške od 30 do 50 eur.

Nezabudnite, že pri jazde v hmle môžete oslniť aj sám seba tým, že zapne diaľkové svetlá. V takom prípade odrazia vodné alebo ľadové čiastočky veľkú časť lúčov svetla vodičovi priamo do očí. Protiidúcich vodičov môžu tiež oslňovať nesprávne nastavené halogénové svetlá alebo nesprávne nastavený sklon svetiel pri vyššom zaťažení auta.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #hmlové svetlá
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek