Pri správnom výbere autoopravovne môžete preto ušetriť na opravách a povinných prehliadkach desiatky či stovky eur. Servisy vyjadrujú cenu za prácu takzvanou sadzbou za servisnú normohodinu. Tá sa líši pri jednotlivých značkách, modeloch, ale aj servisoch. Výšku sadzby si určuje servis sám a nepodlieha odporúčaniam výrobcu ani dovozcu. "Kalkulácia sa líši najmä podľa polohy servisu. Nemusí to platiť všeobecne, ale napríklad v Bratislave je sadzba zväčša vyššia ako v iných regiónoch Slovenska. Servis musí odhadnúť, čo si môže dovoliť a čo už nie. My na to dosah nemáme. Autorizované servisy sú samostatné organizácie, " hovorí Róbert Hukel, vedúci popredajných služieb spoločnosti Škoda Auto Slovensko, ktorá je najväčším dovozcom osobných a ľahkých úžitkových áut na Slovensku.
Najdrahšia je Bratislava
Potvrdil to aj náš prieskum v servisnej sieti Škody, Renaultu a Toyoty. Na mušku sme si vzali celkom tridsať autorizovaných servisov týchto troch rozšírených značiek. Rozdiel v cenách práce naozaj prekvapil.
Lídrom je nepochybne práve Škoda. Kým napríklad v Stropkove zaplatíte za hodinu mechanických prác na Škode Fabia len 22 eur a v Komárne 24, v Bratislave to môže byť až 37 a v Martine dokonca 40! Pri Renaulte Mégane sa zas rozdiely pohybovali podľa regiónov od 19 až do 33 eur, pričom najlacnejší zo servisov bol vo Vrábľoch a najdrahší opäť v Bratislave. Toyota mala zo sledovaných značiek najmenší rozdiel, ale ani ten nie je zanedbateľný. Kým v Bratislave si od vás za hodinu mechanických prác na Toyote Yaris vypýtajú takmer 34 eur a v Košiciach až takmer 35, v Hornej Strede alebo Banskej Bystrici je to len 22 až 24 eur.
Cenové rozdiely sú aj v jednotlivých mikroregiónoch alebo dokonca v mestách. To môže podľa Hukela vychádzať z rozličných investícií do servisného vybavenia, alebo aj z polohy v samotnom regióne a konkurencie v ňom. Preto sme v Bratislave, ktorá má najväčšiu hustotu servisov, porovnali hneď po dva servisy vybraných značiek. Kým pri značkách Toyota a Renault boli ceny za normohodinu pomerne vyrovnané, pri Škode sa opäť vynorili najväčšie rozdiely. V škodováckom servise Auto Valúšek zaplatíte za hodinu 29,9 eura, no v servise Porsche na Vajnorskej o sedem eur viac.
Zaujímavá situácia je v Martine. Tu sa dva autorizované servisy Škody pravdepodobne dohodli, pretože pýtajú za hodinu mechanických prác neuveriteľných 40 eur, čo je najvyššia sadzba na Slovensku.
Čo všetko ovplyvňuje cenu
Cena za normohodinu je síce dôležitým kritériom pri výbere servisu, paradoxne však nemusí priamo úmerne ovplyvniť konečnú cenu opravy. Ľudovo povedané, servis s najdrahšou normohodinou nemusí byť najdrahší. Ako je to možné? Cenový „koktail“, ktorý vám v servise namiešajú, sa totiž skladá z viacerých ingrediencií. Okrem ceny práce aj z času práce a ceny náhradných dielcov. Ak si myslíte, že časové normy na jednotlivé servisné úkony odporúčané výrobcom sú vždy záväzné, mýlite sa. Nie všade je to tak. „Časové normy na servisné úkony sú síce výrobcom odporúčané, ale nie sú dané zákonom a nie sú ani súčasťou zmluvy medzi dovozcom a predajcom áut. Minutáž konkrétnej opravy sa preto môže v jednotlivých servisoch líšiť,“ vysvetľuje Hukela zo Škody auto Slovensko.
Iný prístup majú v Toyote. „Naše servisy majú v jednotlivých regiónoch odlišné sadzby za normohodinu, ale čas opráv a jednotlivých úkonov musí sedieť s predpísanými normami. Toto prísne kontrolujeme,“ povedal pre Pravdu Martin Šaling zo spoločnosti Toyota Motor Slovakia. A sú tu ešte aj ceny náhradných dielcov, ktoré tiež nie sú regulované, a tak môžu poriadne zamiešať kartami.
Aby sme si urobili lepšiu predstavu o tom, čo to robí s cenou opravy, zisťovali sme aj to, koľko by nás v nami vybraných servisoch stála konkrétna oprava. Na Škode Fabii, Renaulte Mégane a Toyote Yaris sme chceli urobiť jednoduchú diagnostiku motora, vymeniť stretávaciu žiarovku v prednom reflektore a vymeniť predné brzdové obloženie. Od servisov sme teda chceli to isté, no opačne to určite neplatilo.
Rozdiely sú obrovské
Prekvapili nás už samotné disproporcie v cene náhradných dielcov. Cena identickej halogénovej žiarovky H7 sa v jednotlivých servisoch Škody pohybovala od 3,55 eura v Komárne po 10,75 eura v Košiciach. V Renaulte od 6,60 v Poprade po deväť v Bratislave a v prípade Toyoty (H4) od 2,41 v Poprade po 7,20 opäť v Bratislave. O rozdieloch v súprave predných brzdových platničiek nehovoriac. Len pre zaujímavosť, pri Škode bol najväčší rozdiel 25 eur a pri Renaulte až 44.
Čo by si teda od nás servisy vyúčtovali? Úplne najdrahšiu opravu by sme v prípade Škody absolvovali v bratislavskom servise Porsche na Vajnorskej (151 €) a v martinskom Galimpexe (113,00 €). Naopak, najmenej by sme minuli v Stropkove (67,29 €) a Komárne (76,00 €). Oprava Renaultu by nás vyšla najdrahšie, až na 171 eur, v bratislavskom Kestleri alebo v košickom Tempus-care, a najmenej v Rožňave v servise Zorik – na 109 eur.
Toyota mala síce ceny najvyrovnanejšie, ale zároveň aj najvyššie. Asi sa tu potvrdzuje pravidlo o vysokých cenách servisu japonských značiek, aj keď nejde o reprezentatívny výskum. Tak či tak by ste za rovnaký objem prác na Toyote Yaris nechali v trnavskom Motor-care 181 eur a v Košickom Autoluxe 165 eur. Ani najnižšia cena v komárňanskom Targete (120 €) nebola nijak zvlášť lákavá. To je v porovnaní so Škodou Fabia obrovský rozdiel. Nad 120 eur sa totiž dostal len jeden jediný z desiatich sledovaných servisov Škody.

Škoda Fabia II 1.2 HTP (51 kW) |
Najdrahšia oprava – 150,90 € (Porsche Vajnorská Bratislava) |
Najlacnejšia oprava – 67,29 € (Š – Autoservis Stropkov) |

Renault Mégane II 1.6 16V (82 kW) |
Najdrahšia oprava – 171,60 € (Kestler Bratislava) |
Najlacnejšia oprava – 109,88 € (Zorik Rožňava) |

Toyota Yaris II 1.3 VVT-i (64 kW) |
Najdrahšia oprava – 181,36 € (Car Trnava) |
Najlacnejšia oprava – 124,40 € (Target Komárno) |
Prieskum sa vždy oplatí
Z nášho prieskumu jednoznačne vychádza, že ak chcete šetriť, mali by ste si pred opravou urobiť aspoň malý prehľad o cenách v servisoch vo vašom okolí. Pokojne aj v okruhu 100 či 150 kilometrov. Cestovať za servisom môže byť totiž výhodné. Ak by napríklad Bratislavčan vycestoval so svojou Škodou Fabia do Komárna, ušetril by v našom prieskume až 74 eur, čo vysoko prekračuje náklady za dvesto absolvovaných kilometrov.
Pri povinných pravidelných prehliadkach je tiež dôležité zistiť, či vám servis umožní doniesť vlastný materiál, najmä vlastný olej. Servisy majú totiž uzatvorené zmluvy s dodávateľmi olejových náplní a snažia sa vám vnútiť ich produkt. Kým napríklad v Škode vám do Fabie 1.2 HTP pri záručnej prehliadke nalejú 3,2 litra oleja 5W-40 za 83 eur (Bratislava), za štyri litre toho istého značkového plne syntetického oleja zaplatíte na internete necelých 30 eur a ešte vám zostane na dolievanie. V servisoch to radi nemajú, ale pokiaľ donesiete vhodný olej predpísaný výrobcom, mali by to akceptovať.
V prípade výmeny nejakého dielca toho však už veľa nezmôžete. Počas záruky je dovolené používať výlučne originálne, takzvané áčkové náhradné dielce. Inak prichádzate o záruku. V niektorých servisoch však majú prax, že ak si daný dielec, napríklad filter alebo žiarovku, zakúpite u nich, nebudú vám účtovať za prácu. S takýmto prístupom sme sa v našom prieskume stretli vo dvoch servisoch Toyoty a v štyroch Renaultu.
Koľko si účtujú servisy Škody – Škoda Fabia II 1.2 HTP (51 kW) | ||||||
Názov servisu | Obec | Normohodina (€) | Diagnostika motora (€) | Výmena žiarovky H7 | Výmena predných brzd. platničiek (€) | Celková cena |
materiál + práca = spolu (€) | materiál + práca = spolu (€) | |||||
Porsche Vajnorská | Bratislava | 37,62 | 30 | 7,52 + 16,37 = 23,894 | 50,00 + 47,0 = 97,00 | 150,90 € |
Galimex | Martin | 40 | 10 | 8,00 + 10,00 = 18 | 50,00 + 35,00 = 85,00 | 113 € |
Auto Valúšek | Bratislava | 29,88 | 14,94 | 6,00 + 6,00 = 12,00 | 60,00 + 24,00 = 84,00 | 110,94 € |
Porsche Inter Auto | Košice | 26,11 | 12 | 10,75 + 4,00 = 14,75 | 47,40 + 20,00 = 67, 40 | 94,15 € |
Autocentrum | Lučenec | 24,1 | 20 | 7,20 + 7,20 = 14,40 | 45,00 + 12,00 = 57,00 | 91,40 € |
Cora | Myjava | 22,9 | 6,4 | 6,90 + 4,60 = 11,50 | 50,00 + 12,00 = 62,00 | 79,90 € |
Euromotor | Banská Bystrica | 27,6 | 6 | 5,86 + 5,60 = 11,46 | 41,24 + 19,32 = 60,56 | 77,62 € |
ALD Mobil | Stará Ľubovňa | 28,8 | 5,76 | 5,00 + 5,76 = 10,76 | 40,00 + 20,16 = 60,16 | 76,68 € |
Real – N | Komárno | 24 | 6 | 7,00 + 3,00 = 10,00 | 35,00 + 25,00 = 60,00 | 76,00 € |
Š – Autoservis | Stropkov | 22,11 | 4,42 | 3,55 + 4,42 = 7,97 | 35,00 + 19,90 = 54,90 | 67,29 € |
Koľko si účtujú servisy Toyoty – Toyota Yaris II 1.3 VVT-i (64 kW) | ||||||
Názov servisu | Obec | Normohodina (€) | Diagnostika motora (€) | Výmena žiarovky H4 | Výmena predných brzd. platničiek (€) | Celková cena |
materiál + práca = spolu (€) | materiál + práca = spolu (€) | |||||
Motor – Car | Trnava | 32,4 | 32,4 | 2,96 + 0,00 = 2,96 | 91,00 + 55,00 = 146,00 | 181,36 € |
Autolux | Košice | 34,8 | 20 | 4,00 + 7,00 = 11,00 | 10,00 + 34,8é0 = 134,80 | 165,80 € |
AWF Slovakia | Bratislava | 28,2 | 28,2 | 7,20 + 5,64 = 12,84 | 88,80 + 28,20 = 117,00 | 158,48 € |
Auto Car – BB | Banská Bystrica | 22 | 30 | 5,69 + 6,60 = 12,29 | 91,50 + 19,80 = 111,30 | 153,59 € |
PPC Team | Bratislava | 33,6 | 6,7 | 7,00 + 6,70 = 13,70 | 89,00 + 33,60 = 122,60 | 143,00 € |
AT | Žilina | 26,4 | 21,12 | 3,30 + 5,28 = 8,58 | 89,00 + 21,12 = 110,12 | 139,82 € |
Autoklub – PP | Poprad | 27,76 | 15 | 2,41 + 0,00 = 2,41 | 88,80 + 27,76 = 116,56 | 133,97 € |
VV Auto | Horná Streda | 24 | 4,8 | 4,80 + 4,80 = 9,60 | 90,00 + 24,00 = 114,00 | 128,40 € |
Autocentrum | Nitra | 25,2 | 12,6 | 2,44 + 5,04 = 7,48 | 88,80 + 17,64 = 106,44 | 126,52 € |
Target | Komárno | 24,6 | 5 | 4,50 + 2,90 = 7,40 | 100,00 + 12,00 = 112,00 | 124,40 € |
Koľko si účtujú servisy Renault – Renault Mégane II 1.6 16V (82 kW) | ||||||
Názov servisu | Obec | Normohodina (€) | Diagnostika motora (€) | Výmena žiarovky H7 | Výmena predných brzd. platničiek (€) | Celková cena |
materiál + práca = spolu (€) | materiál + práca = spolu (€) | |||||
Kestler | Bratislava | 33 | 33 | 9,00 + 9,90 = 18,80 | 100 + 19,80 = 119,80 | 171,60 € |
Tempus – Car | Košice | 31,87 | 25 | 8,96 + 9,56 = 18,52 | 79,87 + 31,87 = 111,74 | 155,26 € |
Istros | Bratislava | 33,07 | 26,45 | 8,00 + 6,60 = 14,60 | 72,00 +36,30 = 108,37 | 149,42 € |
Auto – Market | Žilina | 23,66 | 18 | 8,00 + 0,00 = 8,00 | 93,41 + 23,66 = 117,07 | 143,07 € |
Auto Adex | Zvolen | 30,5 | 25 | 8,00 + 0,00 = 8,00 | 90,00 + 20,00 = 110,00 | 143,00 € |
Izsák | Komárno | 19,3 | 15,36 | 7,96 + 3,84 = 11,80 | 90,00 + 12,00 = 102,00 | 129,16 € |
Automape | Prešov | 28,68 | 23 | 8,89 + 5,68 = 14,57 | 66,00 + 23,00 = 89,00 | 126,57 € |
Magnum | Vráble | 19 | 19 | 9,00 + 3,80 = 12,80 | 79,90 + 12,50 = 92,40 | 124,20 € |
Eurocamp | Poprad | 28,44 | 14 | 6,60 + 0,00 = 6,60 | 81,00 + 17,00 = 98,00 | 118,60 € |
Zorik | Rožňava | 28,24 | 8,4 | 6,64 + 0,00 = 6,64 | 66,60 + 28,24 = 94,84 | 109,88 € |
Dôležitý je aj výber značky
Ak chcete na servise ušetriť, rozmýšľajte o tom už pred kúpou auta. Prémiové značky ako Audi, Mercedes alebo BMW majú vyššiu sadzbu za servisnú normohodinu ako tie bežné, nehovoriac o cenách náhradných dielcov a náplní. Je tiež známe, že servis japonských a nemeckých značiek je drahší ako tých ostatných. Rozdiel v servisnej normohodine však závisí tiež od konkrétneho typu auta. Na Škodu Fabia je sadzba nižšia ako na Škodu Superb a podobne.
Tiež nezaškodí vybrať si nielen značku, ale aj model, ktorý je známy nízkou poruchovosťou. Také informácie môžete získať napríklad z prieskumu nemeckej spoločnosti TUV alebo Dekra, kde v spoľahlivosti vedú jednoznačne japonské a nemecké automobilky. Majú síce drahší servis, no na druhej strane ušetríte tým, že ho budete navštevovať menej často ako majitelia francúzskych či talianskych vozidiel.