Tento rok urobila bezpečnostnému konzorciu Euro NCAP škrt cez rozpočet pandémia koronavírusu. Napokon, ako celému automobilovému priemyslu. Za celý rok sme sa tak dozvedeli hodnotenie bezpečnosti len štyroch áut, čo je naozaj žalostne málo. No na záver roka prišlo predsa len so štedrejšou, možno už definitívne vianočnou, nádielkou. Organizácia zverejnila výsledky siedmich nových modelov. Všetci z nich však radosť mať nebudú. Na maximum piatich hviezdičiek totiž dosiahlo len päť – Audi A3 Sportback, Seat Leon, Isuzu D-Max, Kia Sorento a Land Rover Defender. Honda e sa musela uspokojiť so štyrmi hviezdami a Hyundai i10 získal dokonca iba tri.
Nové Audi A3 Sportback aj Seat Leon, ktoré používajú platformu MQB-II, identickú s vlani testovaným Volkswagenom Golf ôsmej generácie, sú teraz vybavené novým stredovým airbagom, ktorý zvýšil ochranu posádky pri bočnom náraze. Takže päť hviezdičiek neprekvapí. Napriek tomu Euro NCAP zvlášť vyzdvihuje Seat Leon, ktorý má vďaka dizajnu prednej časti karosérie navrch v disciplíne ochrany dospelej posádky. Dosiahol pôsobivých 92 %. Výsledky Pikapu Isuzu D-MAX vychádzajú čiastočne z testov, ktoré uskutočnila začiatkom tohto roka austrálska divízia NCAP. Niektoré testy však Euro NCAP zopakovalo, aby sa zaistilo platný rating pre európsky trh.
Kabína modelu, ktorý patrí do segmentu, nie práve preslávenému dôrazom na bezpečnosť, ukázala, že aj pikapy môžu poskytnúť vysokú ochranu posádky. V tomto prípade najmä vďaka stredovému airbagu a autonómnym brzdám. Nový typ crashtestu s 50-percentným prekrytím do mobilnej prekážky však ukázal, že jeho hmotnosť D-Maxu a predná konštrukcia sú agresívne voči iným vozidlám. To isté platí podľa Euro NCAP aj pre Land Rover Defender. Ten je väčší a ťažší ako jeho predchodca. Našťastie je vybavený asistenčnými systémami, ktoré dokážu vo veľkej miere kolíziám predísť. To zachránilo kožu aj SUV Kia Sorento štvrtej generácie, keďže voči iným účastníkom nie je práve priateľské.
Nový elektromobil Hondy už však také šťastie nemal. Komisári Euro NCAP Honde e vytkli, že jej chýbajú niektoré z pokročilých bezpečnostných prvkov. Pritom výrazne lacnejšia hybridná Honda Jazz s piatimi hviezdičkami na konte ich k dispozícii má. Štyri hviezdičky sú však stále slušným výsledkom. Konvenčnejší Hyundai i10 sa nimi však pochváliť nemôže. Má ešte o jednu menej. Pri čelnom náraze celou šírkou vozidla skĺzla totiž panva vodiča pod bezpečnostný pás. Tento jav, známy ako „ponorka“, sa nezaobišiel bez penalizácie. A i10 nepomohla ani obmedzená funkčnosť autonómnych bŕzd. Takže z testov odchádza z najhorším výsledkom. Uvidíme, či Hyundai zjedná nápravu a svoj najmenší model pošle na opakovaný test.