Euro NCAP: Hyundai i10 a Honda e na päť hviezdičiek nedosiahli

Bezpečnostné konzorcium Euro NCAP zverejnilo výsledky najväčšieho kola nárazových testov v tomto roku. Zo siedmich áut sa podarilo získať maximálne hodnotenie len piatim. Elektrická Honda e doplatila na absenciu niektorých asistenčných systémov a Hyundai i10 aj na jav známy ako „ponorka“. Má len tri hviezdičky.

11.12.2020 12:00
debata
Radosť z poslednej série crashtestov nebude mať... Foto: Euro NCAP
Hyundai i10 - Euro NCAP 2020 Radosť z poslednej série crashtestov nebude mať Hyundai. Jeho mestský model i10 nepresvedčil asistenčnými systémami ani podkĺznutím vodiča počas čelného nárazu pod bezpečnostný pás. Stálo ho to dve hviezdičky.

Tento rok urobila bezpečnostnému konzorciu Euro NCAP škrt cez rozpočet pandémia koronavírusu. Napokon, ako celému automobilovému priemyslu. Za celý rok sme sa tak dozvedeli hodnotenie bezpečnosti len štyroch áut, čo je naozaj žalostne málo. No na záver roka prišlo predsa len so štedrejšou, možno už definitívne vianočnou, nádielkou. Organizácia zverejnila výsledky siedmich nových modelov. Všetci z nich však radosť mať nebudú. Na maximum piatich hviezdičiek totiž dosiahlo len päť – Audi A3 Sportback, Seat Leon, Isuzu D-Max, Kia Sorento a Land Rover Defender. Honda e sa musela uspokojiť so štyrmi hviezdami a Hyundai i10 získal dokonca iba tri.

Prvý elektromobil Honda, model e, prišiel o... Foto: Euro NCAP
Honda e - Euro NCAP 2020 Prvý elektromobil Honda, model e, prišiel o jednu hviezdičku z dôvodu absencie niektorých asistenčných systémov. Paradoxne, hybridný Jazz ich má.

Nové Audi A3 Sportback aj Seat Leon, ktoré používajú platformu MQB-II, identickú s vlani testovaným Volkswagenom Golf ôsmej generácie, sú teraz vybavené novým stredovým airbagom, ktorý zvýšil ochranu posádky pri bočnom náraze. Takže päť hviezdičiek neprekvapí. Napriek tomu Euro NCAP zvlášť vyzdvihuje Seat Leon, ktorý má vďaka dizajnu prednej časti karosérie navrch v disciplíne ochrany dospelej posádky. Dosiahol pôsobivých 92 %. Výsledky Pikapu Isuzu D-MAX vychádzajú čiastočne z testov, ktoré uskutočnila začiatkom tohto roka austrálska divízia NCAP. Niektoré testy však Euro NCAP zopakovalo, aby sa zaistilo platný rating pre európsky trh.

Isuzu D-Max konečne ukázalo, že aj pikapy môžu... Foto: Euro NCAP
Isuzu D-Max - Euro NCAP 2020 Isuzu D-Max konečne ukázalo, že aj pikapy môžu poskytnúť posádke 5-hviezdičkovú bezpečnosť. Horšie je to s jeho ohľaduplnosťou k iným vozidlám pri vzájomnom náraze. Podobne je na tom aj Kia Sorento a Land Rover Defender.

Kabína modelu, ktorý patrí do segmentu, nie práve preslávenému dôrazom na bezpečnosť, ukázala, že aj pikapy môžu poskytnúť vysokú ochranu posádky. V tomto prípade najmä vďaka stredovému airbagu a autonómnym brzdám. Nový typ crashtestu s 50-percentným prekrytím do mobilnej prekážky však ukázal, že jeho hmotnosť D-Maxu a predná konštrukcia sú agresívne voči iným vozidlám. To isté platí podľa Euro NCAP aj pre Land Rover Defender. Ten je väčší a ťažší ako jeho predchodca. Našťastie je vybavený asistenčnými systémami, ktoré dokážu vo veľkej miere kolíziám predísť. To zachránilo kožu aj SUV Kia Sorento štvrtej generácie, keďže voči iným účastníkom nie je práve priateľské.

Z koncernových súrodencov postavených na... Foto: Euro NCAP
Seat Leon - Euro NCAP 2020 Z koncernových súrodencov postavených na platforme MQB-II, kde patrí VW Golf , Audi A3 a Škoda Octavia, je na tom podľa Euro NCAP najlepšie nový Seat Leon. A to vďaka konštrukcii prednej časti karosérie.

Nový elektromobil Hondy už však také šťastie nemal. Komisári Euro NCAP Honde e vytkli, že jej chýbajú niektoré z pokročilých bezpečnostných prvkov. Pritom výrazne lacnejšia hybridná Honda Jazz s piatimi hviezdičkami na konte ich k dispozícii má. Štyri hviezdičky sú však stále slušným výsledkom. Konvenčnejší Hyundai i10 sa nimi však pochváliť nemôže. Má ešte o jednu menej. Pri čelnom náraze celou šírkou vozidla skĺzla totiž panva vodiča pod bezpečnostný pás. Tento jav, známy ako „ponorka“, sa nezaobišiel bez penalizácie. A i10 nepomohla ani obmedzená funkčnosť autonómnych bŕzd. Takže z testov odchádza z najhorším výsledkom. Uvidíme, či Hyundai zjedná nápravu a svoj najmenší model pošle na opakovaný test.

Výsledky Euro NCAP (december 2020)

Euro NCAP - december 2020 Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - december 2020 Euro NCAP - december 2020
„Nedostatočná kompatibilita vozidiel pri vzájomnom náraze je už roky problémom. Teraz tu však máme čelný test, ktorý dokáže posúdiť vlastnosti aj v tejto disciplíne. Verím, že to povedie v budúcnosti k zlepšeniu a zmene konštrukcie predných častí vozidiel,“ povedal Michiel van Ratingen, generálny tajomník Euro NCAP. Konzorcium taktiež hodnotilo tri nové hybridné a elektrické verzie áut, ktoré podstúpili test už v predchádzajúcich rokoch. Ukázalo sa, že k zníženiu ich hodnotenia vplyvom ekologických pohonov nedošlo. Päťhviezdičkové skóre tak ostalo hybridnému a plug-in hybridnému Renaultu Captur E-Tech a tiež Peugeotom 3008 PHEV, 508 Hybrid a elektrickej verzii Peugeotu e-208, ktoré si odniesli v rokoch 2016, 2018 a 2019.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #bezpečnosť #nárazový test #Euro NCAP #Audi A3 #Hyundai i10 #Seat Leon #Kia Sorento #Land Rover Defender #Honda e #crashtesty #Isuzu D-Max
Články podľa značiek