Automobilový priemysel prechádza najväčšou transformáciou od čias svojho vzniku. Spaľovací motor odchádza pomaličky do minulosti, nahradiť ho má elektrický pohon. Elektromobilita má však množstvo úskalí. Tým najväčším je samotná cena elektromobilov. Aj po využití dotácií sú drahšie ako ich pendanti so spaľovacími motormi. Automobilky, tlačené do brutálneho znižovania emisií, by tak mali byť doslova nadšené, že o elektrické autá má vôbec ktosi záujem. Z ekonomického hľadiska zatiaľ totiž veľký zmysel nedávajú. Zväčša dostanete menej za viac peňazí. Lenže nadšenie výrobcov akosi chýba.
Ak príde záujemca o kúpu elektromobilu k predajcovi, dozvie sa, že na svoje vysnívané ekologické auto si poriadne dlho počká. Dodacie lehoty sú podstatne dlhšie ako na tie konvenčné. Minimálne je to šesť mesiacov, no výnimkou nemusí byť ani dvojnásobok a viac. Potvrdzuje to prieskum nemeckej pobočky britského internetového portálu Carwow a nemeckého internetového magazínu Focus. Z neho vyplýva, že automobilky predaj elektromobilov v podstate zámerne brzdia. Ako je to vôbec možné? Za všetkým sú peniaze. Výroba elektromobilov je totiž zväčša stratová.
Ako dlho sa čaká na elektromobily
Model | Dodacia lehota |
---|---|
Audi e-tron | 6 mesiacov |
Audi e-tron Sportback | 6 mesiacov |
BMW i3 | 4 – 5 mesiacov |
BMW iX3 | 7 – 8 mesiacov |
Fiat New 500 | 6 mesiacov |
Honda e | 5 – 6 mesiacov |
Jaguar I-Pace | 4 – 5 mesiacov |
Kia e-Niro | 6 mesiaov |
Kia e-Soul | 5 mesiacov |
Mazda MX-30 | 3 – 4 mesiace |
Mercedes-Benz EQC | 3 – 4 mesiace |
Mercedes-Benz EQV | 4 – 5 mesiacov |
Mini Cooper SE | 12 mesiacov |
Nissan Leaf | 3 mesiace |
Opel Corsa E | 7 – 8 mesiacov |
Opel Zafira E Life | 6 mesiacov |
Peugeot e-208 | 8 mesiacov |
Peugeot e-2008 | 5 mesiacov |
Porsche Taycan | 3 – 4 mesiace |
Renault Zoe | 3 – 5 mesiacov |
Smart EQ | od 2022 |
Volvo XC40 Recharge | 7 – 8 mesiacov |
VW e-up! | min. 12 mesiacov |
VW ID.3 | 3 mesiace |
Focus tvrdí, že automobilky vyrábajú len taký počet elektrických vozidiel, aký vygeneruje najnižšiu stratu. Je to veľmi zložitá matematika, výsledkom ktorej je presný počet kusov, ktoré pošlú na trh. Toto číslo sa odvíja od rozdielu výrobnej a predajnej ceny a počtu emisných kreditov, ktoré dokáže značka získať, aby tým kompenzovala predaj vozidiel so spaľovacími motormi, ktoré zvyšujú jej flotilové emisie.
Z prieskumu dodacích lehôt je jasné, že Peugeot e-208 či Opel Corsa-e nemusia na dokončenie výroby čakať osem mesiacov z dôvodu, že im chýbajú súčiastky, alebo že by výrobné závody nestíhali uspokojiť dopyt zákazníkov. Ich výroba musí časovo aj kapacitne zapadať do optimalizačného vzorca, a preto sa aktuálne objednané kusy dostanú k zákazníkom až koncom leta budúceho roka. To isté platí pre Mini či Hondu, ktoré by určite vedeli modely Cooper SE alebo e dodať rýchlejšie, no neoplatí sa im to. Funkciou týchto áut nie je uspokojiť dopyt, ale len minimalizovať pokuty za nadlimitné gramy CO2.
Ak by to totiž tak nebolo, taká Škoda by naďalej veselo vyrábala svoje elektrické Citigo iV, o ktoré bol enormný záujem. Z ponuky ho však kvôli stratám vyradila a nahradila predajom plug-in hybridných modelov, na ktorých prerába menej. Táto matematika sa nezmení dovtedy, kým sa marže na elektrických autách nevyrovnajú zisku z predaja konvenčných vozidiel. To ale môže trvať ešte roky. Dodacie lehoty sa navyše môžu so stúpajúcim dopytom výrazne predĺžiť. Zvlášť to bude platiť o malých trhoch, akým je napríklad Slovensko, ktorým sú prideľované len veľmi obmedzené ročné kvóty na elektrické autá.