Hyundai aj Kia šliapu na plné obrátky. Počet noviniek im môže konkurencia len a len závidieť. A plánujú ďalšie, napríklad novú generáciu elektromobilov. No s rýchlym inovačným tempom súvisia aj riziká. Ukázalo sa to v prípade problémových zážihových motorov vo vybraných modeloch oboch značiek, pri ktorých hrozí vznik požiaru. Hyundai a Kia sa už za to svojim zákazníkom aj akcionárom ospravedlnili a teraz prichádza čas na nápravu.
Ako informuje web svolavacky.cz, spoločnosť Hyundai Motor Group odštartuje za Atlantikom v tejto súvislosti dve rozsiahle zvolávacie akcie. Prvá sa bude týkať 129 000 vozidiel modelových radov Veloster, Santa Fe a hybridnej Sonaty, vyrobených v rokoch 2011 až 2016. Druhá „zvolávačka“, ktorá zasiahne približne 295 000 áut, sa dotkne Kií Sorento, Optima Hybrid, Soul a Sportage z rokov 2012 až 2015.
Nejde o maličkosť. Kvôli predčasnému opotrebovaniu ojničných ložísk existuje totiž riziko poškodenia niekoľkých benzínových motorov, uvádza americký Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA). V krajnom prípade, ak poškodená ojnica prerazí blok motora a spôsobí únik oleja na okolité horúce časti, môže dôjsť aj k požiaru vozidla. A tomu zodpovedá aj rozsah servisného zásahu.
Technici skontrolujú únik paliva alebo motorového oleja. Ak zistia poškodenie ložísk, bude nutná výmena celého motora. Nečudo, že pôjde o veľmi nákladný proces. Zároveň bude vozidlám aktualizovaný softvér, ktorý bude obsahovať snímač klepania (KSDS), nepretržite monitorujúci vibrácie motora. Môže tak zistiť neštandardné hodnoty, ktoré by mohli naznačovať poškodenie ojničných ložísk.
Zvolávacej akcii predchádzalo dlhodobé vyšetrovanie zo strany NHTSA, ktoré začalo už v júni 2018, pretože bolo zaznamenaných niekoľko požiarov vozidiel nesúvisiacich s nehodou. Úrad pre vyšetrovanie defektov (Office of Defects Investigation) si vyžiadal viac informácií, čo viedlo k zisteniu skutočnej príčiny. Hoci NHTSA prezentovala skupine Hyundai Motor Group svoje zistenia v júli 2020, automobilke trvalo až do konca novembra, než tieto nálezy uznala.
Dobrou správou je, že tento megaproblém sa netýka Európy. Aspoň zatiaľ. Hovorcovia nemeckého zastúpenia značiek Hyundai a Kia uviedli, že v súčasnosti nie sú k dispozícii žiadne informácie o tom, že by zvolávacia akcia mala zasiahnuť modely predávané v Európe. Ani nemecký Úrad pre motorové vozidlá (KBA) zatiaľ neeviduje žiadnu porovnateľnú akciu. Čo nie je, však môže byť. Veloster, Santa Fe či hybridná Kia Optima boli štandardnou súčasťou európskej ponuky a je málo pravdepodobné, že by používali úplne odlišnú techniku.