Schwacke: Ktoré značky strácajú na hodnote najmenej? Rozdiely prekvapia

Pri kúpe nového auta málokto pomýšľa na jeho predaj. Ide o budúcnosť vzdialenú niekoľko rokov. Lenže práve pri zohľadnení tohto aspektu sa dá pri predaji ojazdeného vozidla zarobiť.

24.12.2020 06:00
debata (7)
Keď sa motorista rozhoduje kúpiť si nové auto, zväčša prihliada na emócie, prevádzkové náklady, či praktické stránky vozidla. Podľa týchto parametrov vie lepšie odhadnúť, či nákupná cena zodpovedá hodnote daného automobilu. Lenže o niekoľko rokov pravdepodobne dôjde k predaju automobilu na trhu s ojazdenými autami a tam už je situácia odlišná.

Záujemcovia o ojazdené autá sa rozhodujú inak a svojím spotrebiteľským správaním určujú ceny jednotlivých značiek a modelov. Výsledkom je, že niektoré z nich strácajú hodnotu viac a niektoré menej. A práve strata hodnoty je najvyšším „prevádzkovým nákladom“ nového auta.

Nemecká spoločnosť Schwacke zameraná na oceňovanie ojazdených automobilov pravidelne vyhodnocuje stratu hodnoty jednotlivých značiek. Do rebríčka zaraďuje len značky, ktorých frekvenciu výskytu na trhu možno pokladať za bežnú, takže sa vyhneme superšportom ako Ferrari či Lamborghini alebo luxusným limuzínam z dielne Rolls-Royce. Naopak, nájdeme v nej bežné a prémiové značky, ktoré dosiahli vek troch rokov. A keďže portfólio väčšiny výrobcov je rozmanité, porovnanie forma uskutočnila v relatívnych hodnotách.

Ako referenčnú značku si v Schwacke zvolili Porsche, keďže to si dlhodobo udržuje vysokú zostatkovú hodnotu hlavne vďaka modelu 911. Preto je v tabuľke na prvom mieste s relatívnou zostatkovou hodnotou 100 %. Percentá ostatných značiek určujú mieru udržania hodnoty v porovnaní s Porsche, čo znamená, že čím je značka v tabuľke nižšie, tým viac stráca na hodnote.

No a hneď na čele rebríčka sa ukazuje, ako sa môže investícia do konkrétnej značky vyplatiť, hoci motivácia kupujúcich je diametrálne odlišná. Na druhom mieste skončil Land Rover a na treťom Dacia. Kým britská prémiová značka ťaží hlavne zo zamerania na SUV, Daciu možno nazvať ľudovou značkou. Kým cenu ojazdených trojročných Land Roverov drží vysoko dopyt, u Dacie je to nízka nákupná cena, ktorá nevytvára veľký priestor pre ďalšie znižovanie.

Kým vrchné priečky rebríčka sú skôr pomôckou pre kupujúcich nových vozidiel, tie spodné môžu pomôcť pri výbere záujemcom o tie ojazdené. Práve tu sa ukazuje, že už trojročné auto s neveľa najazdenými kilometrami dokáže byť výrazne lacnejšie ako nové. Kúpa ojazdených modelov prémiových značiek ako Jaguar, Volvo, či Alfa Romeo sa tak razom stáva lákavejšou.

Relatívna zostatková hodnota trojročných áut podľa Schwacke

Poradie Značka Relatívna zostatková hodnota v %
1. Porsche 100,0
2. Land Rover 99,4
3. Dacia 98,6
4. Jeep 92,7
5. Mini 89,6
6. BMW 87,2
7. Toyota 87,1
8. Mazda 84,6
9. Škoda 84,2
10. Kia 83,9
11. Lexus 83,3
11. Mitsubishi 83,3
13. Audi 83,1
14. Suzuki 82,8
14. Volkswagen 82,8
16. Hyundai 82,5
17. Mercedes-Benz 82,4
18. Nissan 81,6
19. Honda 80,5
20. Seat 80,1
21. Alfa Romeo 79,8
22. Peugeot 77,4
22. Ford 77,4
24. Volvo 77,1
25. Fiat 76,9
26. Renault 75,7
27. Citroën 75,6
28. Opel 74,8
29. Jaguar 72,3
30. Smart 70,2

*Porsche figuruje ako referenčná značka, ktorá stráca hodnotu najmenej

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj áut #strata hodnoty #Schwacke
Články podľa značiek