Je známe, že najdrahšou položkou vlastníctva auta nie sú náklady na palivo, servis ani poistenie. Najviac nás stojí strata hodnoty, teda rozdiel medzi cenou, za ktorú auto kúpime, a cenou, za ktorú ho po rokoch predáme. O to, ako si náš vysnený model drží hodnotu, by sme sa mali preto zaujímať ešte predtým, ako padne definitívne rozhodnutie. Kráľmi najmenšej straty hodnoty sú podľa nedávnej štúdie spoločnosti Schwacke modely značiek Porsche, Land Rover, Jeep, Mini, ale aj BMW a Mercedes-Benz. Lenže to všetko sú skôr autá pre vyvolených. Slovenskému a českému trhu vládne už roky Škoda. Je trhovou jednotkou a jej modely patria medzi najpredávanejšie aj na trhu ojazdených vozidiel. O to zaujímavejšia je analýza spoločnosti Cebia, ktorá sa pozrela práve na to, ako sú na tom Škody so stratou hodnoty. A zdá sa, že kúpa nového, ale aj ojazdeného modelu českej značky je v podstate stávkou na istotu.
Na čele benzínová Octavia
Podľa dát systému na oceňovanie vozidiel CebiCat GT si cenu držia najlepšie benzínové verzie Škody Octavia. Priemerná cena modelu Škoda Octavia tretej generácie Ambition 1.5 TSI (110 kW) je po dvoch rokoch na 73 % úrovni ceny nového vozidla. Oproti priemeru benzínových áut nižšej strednej triedy je to o päť percentuálnych bodov viac. Po siedmich rokoch klesne hodnota benzínovej Octavie na 42 %, čo je opäť v porovnaní s ostatnými vozidlami o päť percentuálnych bodov lepší výsledok. Octavia vo vyhotovení Combi s naftovým motorom 2.0 TDI (110 kW) si síce udržuje 4-percentný náskok pred ostatnými naftovými vozidlami rovnakej triedy, po dvoch rokoch je však jej hodnota predsa len o osem percentuálnych bodov nižšia ako pri benzínovej verzii – 65 % z obstarávacej ceny.
Po siedmich rokoch padne cena naftovej Octavie Combi na tretinu – 34 %. Je to o päť percent menej, ako dosiahnu jej konkurenti. Rozdiel v hodnote benzínových a naftových Octavií ide na vrub väčšieho priemerného počtu najazdených kilometrov dieselových verzií. Všeobecne si Octavie držia hodnotu kvôli veľkému dopytu, veľmi slušnej úžitkovej hodnote, dostupnosti relatívne lacného servisu a náhradných dielov, ale aj z dôvodu dostupnosti informácií o histórii vozidiel, čo robí kúpu jazdenej Octavie menej rizikovou. Podľa Cebie patria práve Škody k tým autám, o ktorých sa toho dá zistiť najviac. "Značka auta má síce zásadný vplyv na zostatkovú hodnotu, ale nie je to jediný aspekt ocenenia vozidla. Doložiteľný pravidelný servis a pravdivý údaj o stave najazdených kilometrov auto tiež zhodnocujú,“ tvrdí Pavol Gašpar z Cebie.
Darí sa aj Superbu a Fabii
Zle na tom z pohľadu straty hodnoty teda nie sú ani ďalšie Škody. Sedemročný Superb s naftovým motorom 2,0 TDI si drží hodnotu o šesť percent lepšie ako jeho porovnateľní konkurenti. Rozdiel oproti Octavii však spočíva v tom, že v prípade Superbu je z hľadiska poklesu zostatkovej hodnoty po dvoch rokoch od zakúpenia jedno, či ide benzínovú, alebo o naftovú verziu. V oboch prípadoch sa hodnota drží na 66 percentách obstarávacej ceny. S pribúdajúcimi rokmi však začnú modely s dieselovými motormi klesať na cene rýchlejšie ako benzínové. Po siedmich rokoch je priemerná hodnota benzínového Superbu 3. generácie 1.5 TSI (110 kW) Style na úrovni 37 %, zatiaľ čo v naftová 2,0 TDI (140 kW) Combi L & K len na 29 %. Aj tak je však zostatková cena o šesť percentuálnych bodov vyššia ako priemer ostatných naftových vozidiel strednej triedy.