Cebia: Ktorá Škoda si drží najlepšie hodnotu. Octavia, Superb či Fabia?

Škody patria dlhodobo medzi najpredávanejšie nové aj ojazdené autá na českom a slovenskom trhu. Dôvodom okrem tradície je aj pomalý pokles ich hodnoty. Nie všetky sú však na tom rovnako.

07.01.2021 05:00
debata
Škodám sa darí nielen na trhu nových áut, ale... Foto: autobazar Best
Autobazar Škodám sa darí nielen na trhu nových áut, ale aj tých jazdených. Napriek masovému rozšíreniu sú schopné, držať si hodnotu relatívne lepšie ako konkurenčné značky.

Je známe, že najdrahšou položkou vlastníctva auta nie sú náklady na palivo, servis ani poistenie. Najviac nás stojí strata hodnoty, teda rozdiel medzi cenou, za ktorú auto kúpime, a cenou, za ktorú ho po rokoch predáme. O to, ako si náš vysnený model drží hodnotu, by sme sa mali preto zaujímať ešte predtým, ako padne definitívne rozhodnutie. Kráľmi najmenšej straty hodnoty sú podľa nedávnej štúdie spoločnosti Schwacke modely značiek Porsche, Land Rover, Jeep, Mini, ale aj BMW a Mercedes-Benz. Lenže to všetko sú skôr autá pre vyvolených. Slovenskému a českému trhu vládne už roky Škoda. Je trhovou jednotkou a jej modely patria medzi najpredávanejšie aj na trhu ojazdených vozidiel. O to zaujímavejšia je analýza spoločnosti Cebia, ktorá sa pozrela práve na to, ako sú na tom Škody so stratou hodnoty. A zdá sa, že kúpa nového, ale aj ojazdeného modelu českej značky je v podstate stávkou na istotu.

Škoda Octavia stráca hodnotu pomalšie ako jej... Foto: Škoda-Auto
Škoda Octavia - 2017 Škoda Octavia stráca hodnotu pomalšie ako jej konkurenti. Najmä jej benzínové verzie. Po dvoch, ale aj siedmich rokoch je na tom o päť percentuálnych bodov lepšie.

Na čele benzínová Octavia

Podľa dát systému na oceňovanie vozidiel CebiCat GT si cenu držia najlepšie benzínové verzie Škody Octavia. Priemerná cena modelu Škoda Octavia tretej generácie Ambition 1.5 TSI (110 kW) je po dvoch rokoch na 73 % úrovni ceny nového vozidla. Oproti priemeru benzínových áut nižšej strednej triedy je to o päť percentuálnych bodov viac. Po siedmich rokoch klesne hodnota benzínovej Octavie na 42 %, čo je opäť v porovnaní s ostatnými vozidlami o päť percentuálnych bodov lepší výsledok. Octavia vo vyhotovení Combi s naftovým motorom 2.0 TDI (110 kW) si síce udržuje 4-percentný náskok pred ostatnými naftovými vozidlami rovnakej triedy, po dvoch rokoch je však jej hodnota predsa len o osem percentuálnych bodov nižšia ako pri benzínovej verzii – 65 % z obstarávacej ce­ny.

Aj kúpa Superbu je z hľadiska straty hodnoty... Foto: Škoda-Auto
Škoda Superb Scout - 2019 Aj kúpa Superbu je z hľadiska straty hodnoty dobrou voľbou. Sedemročný naftový Superb si drží hodnotu o 6 % vyššiu ako konkurencia.

Po siedmich rokoch padne cena naftovej Octavie Combi na tretinu – 34 %. Je to o päť percent menej, ako dosiahnu jej konkurenti. Rozdiel v hodnote benzínových a naftových Octavií ide na vrub väčšieho priemerného počtu najazdených kilometrov dieselových verzií. Všeobecne si Octavie držia hodnotu kvôli veľkému dopytu, veľmi slušnej úžitkovej hodnote, dostupnosti relatívne lacného servisu a náhradných dielov, ale aj z dôvodu dostupnosti informácií o histórii vozidiel, čo robí kúpu jazdenej Octavie menej rizikovou. Podľa Cebie patria práve Škody k tým autám, o ktorých sa toho dá zistiť najviac. "Značka auta má síce zásadný vplyv na zostatkovú hodnotu, ale nie je to jediný aspekt ocenenia vozidla. Doložiteľný pravidelný servis a pravdivý údaj o stave najazdených kilometrov auto tiež zhodnocujú,“ tvrdí Pavol Gašpar z Cebie.

Darí sa aj Superbu a Fabii

Zle na tom z pohľadu straty hodnoty teda nie sú ani ďalšie Škody. Sedemročný Superb s naftovým motorom 2,0 TDI si drží hodnotu o šesť percent lepšie ako jeho porovnateľní konkurenti. Rozdiel oproti Octavii však spočíva v tom, že v prípade Superbu je z hľadiska poklesu zostatkovej hodnoty po dvoch rokoch od zakúpenia jedno, či ide benzínovú, alebo o naftovú verziu. V oboch prípadoch sa hodnota drží na 66 percentách obstarávacej ceny. S pribúdajúcimi rokmi však začnú modely s dieselovými motormi klesať na cene rýchlejšie ako benzínové. Po siedmich rokoch je priemerná hodnota benzínového Superbu 3. generácie 1.5 TSI (110 kW) Style na úrovni 37 %, zatiaľ čo v naftová 2,0 TDI (140 kW) Combi L & K len na 29 %. Aj tak je však zostatková cena o šesť percentuálnych bodov vyššia ako priemer ostatných naftových vozidiel strednej triedy.

Pokles hodnoty Fabie je síce najpomalší zo... Foto: Škoda-Auto
Škoda Fabia 1,0 TSI - 2017 Pokles hodnoty Fabie je síce najpomalší zo všetkých škodoviek, ale pred konkurentmi nemá zásadný náskok.
Najpomalšie však klesá zo všetkých Škôd hodnota Fabie. Analýza benzínového modelu 3. generácie 1.0 MPI (55 kW) Ambition ukázala, že po dvoch rokoch si Fabia drží hodnotu rovnako ako benzínová Octavia – teda na úrovni 73 % obstarávacej ceny nového vozidla. Ostatné benzínové vozidlá zo segmentu nižšej triedy a malé vozidlá si však držia zostatkovú cenu rovnako dobre. Fabia teda nemá náskok. Rozdiel nastáva až po siedmich rokoch, keď zostatková hodnota Fabie dosahuje 45 %, zatiaľ čo priemerná zostatková hodnota ostatných porovnateľných vozidiel je 43 %. Modely zo segmentu nižších a malých vozidiel sú lacné, ideálne pre mestskú prevádzku alebo ako druhé auto do rodiny, a preto sa tešia veľkému záujmu. Ich hodnota potom logicky klesá najpomalšie. Dôvodom je však aj to, že sú oproti ostatným vozidlám častejšie vo vlastníctve fyzických osôb, ktoré ich len zriedka predávajú po takej krátkej dobe.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda Fabia #Škoda-Auto #Škoda Octavia #Škoda Super #jazdené autá
Články podľa značiek