RAPEX: Ktoré značky zvolávali do servisov vlani najčastejšie?

V roku 2020 ohlásili automobilky v Európe 535 zvolávacích akcií, ktoré sa dotkli 248 modelov 38 značiek. Vysoká pozícia v rebríčku však nemusí automaticky znamenať zlyhania či nízku kvalitu. Ísť môže aj o seriózny prístup výrobcu k zákazníkovi. Naopak, niektoré automobilky riešia poruchy „potichu“. Zlou správou je, že množstvo problémov sa týkalo áut s alternatívnym pohonom.

08.01.2021 04:00
debata
Ani vlani neminuli automobilových výrobcov... Foto: Rapex
Rapex - zvolávacie akcie Ani vlani neminuli automobilových výrobcov prešľapy. Počet zvolávacích akcií sa v porovnaní s rokom 2019 príliš nezmenil.

Český web Svolavacky.cz, ktorý monitoruje zvolávacie akcie automobilových výrobcov, registrované vo výstražnom systéme RAPEX Generálneho riaditeľstva pre zdravie a ochranu spotrebiteľa Európskej komisie, zverejnil svoj pravidelný rebríček za rok 2020. Tento systém monitoruje iba nebezpečné poruchy, ktoré ohrozujú bezpečnosť a zdravie. Menšie zvolávacie akcie zahŕňajúce minimálnu produkciu v rádoch jednotiek dní, v štatistikách nefigurujú. Väčšinu evidovaných problémov nahlásili automobilky dobrovoľne.

Problémov neubudlo

Počet zvolávacích akcií bol vlani porovnateľný s rokom 2019, keď však došlo k výraznému medziročnému nárastu. Ako vyplýva dát, najviac zvolávacích akcií nahlásila aj v roku 2020 do systému RAPEX automobilka Mercedes-Benz (57), nasledovaná značkami Peugeot (28), Ford (24) a Volkswagen (24). V prvej desiatke sa ďalej objavila Toyota (22), Audi (19), Citroën (18), BMW (17), Renault (15) a Opel (14). Zastúpenie značiek v TOP 10 je rovnaké ako pred rokom, zmenilo sa iba ich poradie. Nahor zamierili automobilky Ford, Volkswagen a Toyota, zatiaľ čo opačným smerom sa vydali Audi, Citroën, BMW a Opel.

Najviac zvolávacích akcií ohlásil vlani... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz A - 2016 Najviac zvolávacích akcií ohlásil vlani Mercedes-Benz. Bolo ich až 57. Najväčším hriešnikom sa ukázal kompaktný Mercedes-Benz triedy A, ktorý sa musel vrátiť do servisu až desaťkrát.

Bez ohľadu na poradie sa počet zvolávacích akcií takmer u všetkých výrobcov z prvej desiatky zvýšil. O to zaujímavejšie je sledovať značky, pri ktorých sa zvolávacie akcie počítajú v jednotkách prípadov, ich počet klesá, alebo dokonca neohlásili žiadne. Pri súčasnom trende, keď majú na finálnom výrobku až 70-, či dokonca 80-percentný podiel komponenty a montážne celky subdodávateľov, ktorí sú identickí pre viacerých výrobcov, je na počudovanie, že sa niektorým automobilkám z nižších pozícií v tabuľke problémy až zázračne vyhýbajú.

Hybridy na pretrase

Web Svolávačky.cz tým naráža na neserióznosť niektorých značiek, ktoré výrobné poruchy nenahlasujú, alebo ich dokonca zatajujú. Často aj pred zákazníkmi. Odstraňujú sa v „tichosti“, pri povinných servisných prehliadkach. Nízka pozícia v rebríčku nemusí preto automaticky znamenať vysokú kvalitu, a naopak, vysoká, že výrobca pravidelne zlyháva. V nevýhode sú najmä producenti so širokým výrobným programom, kde môže dôjsť k väčšiemu počtu pochybení, a tiež výrobcovia, ktorí ponúkajú technologicky komplikovanejšie vozidlá alebo v nich predstavujú premiérové technológie. To mieru rizika zvyšuje. Týka sa to najmä prémiových značiek.

Veľa problémov mali aj značky Peugeot, Citroën... Foto: Peugeot
Peugeot Expert - 2016 Veľa problémov mali aj značky Peugeot, Citroën a Ford. Týkali sa najmä ich dodávok. Napríklad Citroënu Jumpy, Peugeotu Expert alebo Fordu Transit.

A s čím mali autá najväčšie problémy? Oproti predchádzajúcim rokom výrazne narástol počet porúch na brzdách. V tejto súvislosti bolo nahlásených až 83 zvolávacích akcií v porovnaní so 49 v roku 2019. Až 114 akcií, len o dve menej, ako predvlani sa týkalo rizika požiaru. A čo je zlou správou, podieľali sa na tom z väčšej miery hybridné a elektrické vozidlá, ktoré sú dnes témou číslo jeden. Zhruba na rovnakej úrovni ako v predchádzajúcich rokoch ostali problémy s podvozkom (67/65) a riadením (31/35). Výrazne však ubudlo záznamov kvôli airbagom (95/144) a poruchám motorov (94/134).

Podľa jednotlivých typov áut malo šesť a viac zvolávacích akcií v roku 2020 14 modelov šiestich značiek. Z osobných áut boli najviac zvolávané Mercedesy-Benz triedy A a Peugeoty 208. Na ďalších miestach nájdeme aj dve BMW (3, X3) a jednu Toyotu (Yaris). Medzi dodávkami mali najviac porúch Citroëny Jumpy a Spacetourer, Peugeoty Expert a Traveller a tiež Ford Transit. Do servisu sa museli ich majitelia vrátiť až deväťkrát. Mercedes-Benz Sprinter mal zvolávacích akcií sedem. Presné dôvody návratu do servisov a aj to, či sa vás týkajú, nájdete na stránke Svolavacky.cz.

Počet zvolávacích akcií podľa značiek (2020)

Poradie 2020 (2019) Značka Počet akcií Počet modelov
1. (1.) Mercedes-Benz 57 27
2. (3.) Peugeot 28 11
3. (8.) Ford 24 16
4. (7.) Volkswagen 24 12
5. (9.) Toyota 22 14
6. (4.) Audi 19 12
7. (2.) Citroën 18 13
8. (5.) BMW 17 18
9. (9.) Renault 15 11
10. (6.) Opel 14 7
11. (13.) Volvo 10 15
12. (24.) Honda 8 6
13. (15.) Mazda 8 5
14. (19.) Nissan 7 11
15. (17.) Jeep 7 5
16. (12.) Fiat 7 4
17. (23.) Land Rover 7 3
18. (18.) Seat 6 6
19. (29.) Subaru 6 6
20. (21.) Hyundai 6 5
21. (31.) Bentley 6 3
22. (28.) Kia 5 4
23. (30.) Mitsubishi 4 3
24. (19.) Dodge 4 2
25. (20.) Lexus 3 4
26. (16.) Škoda 3 4
27. (22.) Dacia 3 3
28. (14.) Porsche 3 2
29. (25.) Jaguar 2 3
30. (36.) Mini 2 2
31. (36.) Aston Martin 1 3
32. (-) Infiniti 1 2
33. (34.) Alpina 1 1
33. (33.) Cadillac 1 1
33.(27.) Ferrari 1 1
33. (41.) Lamborghini 1 1
33. (-) Lotus 1 1
33. (41.) Suzuki 1 1

Modely s najväčším počtom zvolávacích akcií (2020)

Počet akcií Modely
10 Mercedes-Benz A
9 Citroën Jumpy, Citroën Spacetourer, Ford Transit, Peugeot Expert, Peugeot Traveller
8 Peugeot 208
7 Mercedes-Benz Sprinter
6 BMW 3, BMW X3, Mercedes-Benz C, Mercedes-Benz E, Peugeot 3008, Toyota Yaris

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Rapex #zvolávacie akcie
Články podľa značiek