Nemecký autoklub ADAC už niekoľko rokov uskutočňuje svoj pravidelný Ecotest. Meria v ňom reálnu spotrebu áut, produkciu oxidu uhličitého (CO2), oxidov dusíka (NOx) aj pevných častíc. A autá pritom nijako nešetrí. Meria sa v laboratóriu aj na ceste. Z tohto pohľadu už Ecotest priniesol niekoľko prekvapení, ktoré sú v úplnom rozpore s výsledkami produkcie CO2 meranými oficiálnou metodikou WLTP. Ukázalo sa, že napríklad dieselové autá môžu byť k životnému prostrediu šetrnejšie ako hybridy či dokonca niektoré elektromobily.
ADAC totiž hodnotí spotrebu elektrických áut rovnakou metodikou a nezabúda ani na produkciu CO2. Vypočíta ju na základe nemeckého energetického mixu, teda množstva CO2, ktoré vznikne pri výrobe elektrickej energie spotrebovanej elektromobilom. Najnovšie sa pozrel na reálnu spotrebu 27 elektrických áut. Zachytil tým v podstate komplexnú ponuku na trhu. Vrátane VW ID.3 či nových elektrických Peugeotov. Ukázalo sa, že s výnimkou Porsche Taycan si všetky ostatné modely „potiahli“ z batérií viac energie, ako oficiálne deklarujú. To ale neznamená, že nie sú úsporné. Spomínané Porsche je síce hviezdou z hľadiska odchýlky, ale patrí k tým smädnejším.
Malý neznamená úsporný?
Ako to teda dopadlo? Víťazom Ecotestu elektromobilov je Hyundai Ioniq so spotrebou len 16,3 kWh na 100 km. Oficiálne to ale bolo i tak o 2,5 kWh viac, ako má v „papieroch“. Tomuto fastbacku nižšej strednej triedy sa dokonca podarilo poraziť omnoho menšie dvojičky – mestský VW e-Up! a Seat Mii, ktoré spotrebovali 16,7, respektíve 17,3 kWh. Nasleduje Mini Cooper SE (17,6 kWh) a BMW i3. Zostava na čele rebríčka však neprekvapuje, pretože ide o elektromobily s najmenšou kapacitou akumulátorov, čo znamená nižšiu hmotnosť a nižšiu spotrebu. No zároveň aj malý dojazd, ktorý ich určuje len pre mestskú premávku.
Podľa nášho názoru je preto skutočným víťazom testu plnohodnotný crossover Kia e-Niro s batériami s kapacitou až 64 kWh, ktorá na ceste spotrebovala len 18,1 kWh, čo znamená reálny dojazd takmer na hranici 400 km. Niro sa umiestnilo dokonca vyššie ako miniatúrny Smart EQ, nový Peugeot e-208 aj ako Renault Zoe, teda typické mestské autá. Novučičký VW ID.3 si v porovnaní s e-Nirom tiež príliš nešplhol. Jeho spotreba je 19,3 kWh na 100 km. Oficiálne to má byť 16,1. Na opačnej strane nájdeme najväčších „žrútov“ v podobe veľkých luxusných SUV ako Audi e-tron (25,8 kWh), Jaguaru i-Pace (27,6 kWh) a Mercedesu-Benz EQC (27,6 kWh).
Tesla kraľuje dojazdu
Napokon, dalo sa to čakať. Dôvodom je vysoká hmotnosť a nie príliš očarujúca aerodynamika. Medzi prémiovými elektromobilmi má tak jasný náskok americká Tesla. Jej SUV X potrebuje presne 24 kWh na 100 km, predsa len o čosi menej ako konkurenti. A dobre si viedol aj jej najpredávanejší model Tesla 3 so spotrebou od 19,5 kWh. Tesla tiež konkurentov valcovala v disciplíne reálneho dojazdu. Kombinácia veľkých akumulátorov a relatívne nízkej spotreby vystrelila Teslu X na prvé miesto s dojazdom 451 km, pred Teslou 3 Long Range (429 km) a Porsche Taycan 4S Performanec Plus (400 km).
Lenže opäť tu máme Kiu e-Niro, ktorá sa síce nemôže pochváliť takou veľkou zásobou batérií a predsa zvládne na jedno nabitie 398 km, čo znamená štvrtú priečku. Je to o to obdivuhodnejšie, že na rozdiel od víťazov ide o cenovo dostupnú alternatívu. Dobre si v dojazde viedlo aj Audi e-tron, Kia e-Soul, Hyundai Kona Electric či Jaguar i-Pace. Naopak, na chvoste nájdeme víťazov prvej disciplíny, teda elektromobily s najnižšou spotrebou. Dôvodom je malá kapacita akumulátorov. Takže taký Hyundai Ioniq musí ísť na nabíjačku už po 270 km, BMW i3 po 272, VW e-Up! po 220 a taký Smart EQ už po zúfalých 100 kilometroch.
Zaujímavé sú aj údaje o tom, koľko energie potrebujete dodať batériám na to, aby sa na nabíjačke dobili na 100 % využiteľnej kapacity. Nabíjanie nemá totiž 100-percentnú účinnosť. A tak sú tu straty, za ktoré, pochopiteľne, platíte. Tak napríklad pri Tesle X musíte dodať 108,3 kWh, aby ste získali 100 kWh, a pri Kii e-Niro 72,3, aby ste mali v akumulátore uložených 64 kWh. Pri takom Renaulte Zoe, ktorý má 50 kWh batérie, treba dodať 64 kWh energie. Elektromobily tak majú ešte čo doháňať. Vývoj však napreduje veľmi rýchlo. Za rohom je celá nová generácia batériových áut od VW, Hyundai, Kie, Renaultu, Mercedesu-Benz a mnohých iných.
Reálna spotreba podľa Ecotestu ADAC
Model | Spotreba na 100 km (kWh) | Oficiálna spotreba WLTP (kWh) |
---|---|---|
Hyundai Ioniq Elektro Style | 16,3 | 13,8 |
VW e-up! Style | 16,7 | 14,5 |
Seat Mii Electric Plus | 17,3 | 14,9 |
Mini Cooper SE | 17,6 | 16,8 |
BMW i3 (120 Ah) | 17,9 | 15,3 |
Kia e-Niro Spirit (64 kWh) | 18,1 | 15,9 |
Smart Forfour EQ passion | 18,4 | 15,9 |
Peugeot e-208 GT | 18,7 | 17,6 |
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit | 18,8 | 15,7 |
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh) | 19 | 17,7 |
VW ID.3 Pro Performance 1st Max | 19,3 | 16,1 |
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend | 19,5 | 15,0 |
Tesla Model 3 Standard Range Plus | 19,5 | 14,3 |
Opel Ampera-e First Edition | 19,7 | 14,5 (NEDC) |
Peugeot e-2008 GT | 20,2 | 17,8 |
Renault Zoe Intens (41 kWh) | 20,3 | 13,3 (NEDC) |
DS 3 Crossback E-Tense So Chic | 20,5 | 18,3 (NEDC) |
Tesla Model 3 Long Range AWD | 20,9 | 16,0 |
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) | 22,1 | 20,6 |
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) | 22,7 | 18,5 |
Porsche Taycan 4S Performance Plus | 23,6 | 26,2 |
Tesla Model X 100D | 24 | 20,8 (NEDC) |
Audi e-tron Sportback 55 quattro | 24,4 | 23,7 |
Audi e-tron 55 quattro | 25,8 | 23,0 |
Jaguar i-Pace EV400 S AWD | 27,6 | 22,0 |
Mercedes EQC 400 AMG Line | 27,6 | 22,6 |
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh) | 28,1 | 25,9 |
Reálny dojazd podľa Ecotestu ADAC
Model | Kapacita batérie (kWh) | Spotrebovaná energia na 100 % nabitie (kWh) | Dojazd (km) |
---|---|---|---|
Tesla Model X 100D | 100 | 108,3 | 451 |
Tesla Model 3 Longe Range AWD | 75 | 89,5 | 429 |
Porsche Taycan 4S Performance Plus | 93,4 (83,7 využiteľných) | 95,2 | 400 |
Kia e-Niro (64 kWh) Spirit | 64 | 72,3 | 398 |
Audi e-tron Sportback 55 quattro | 95,0 (86,5 využiteľných) | 96 | 390 |
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit | 64 | 73,9 | 390 |
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend | 64 | 73,9 | 379 |
Jaguar i-Pace EV400 S AWD | 90 | 100,8 | 366 |
Audi e-tron 55 quattro | 95,0 (83,6 využiteľných) | 94,3 | 365 |
Opel Ampera-e First Edition** | 60 | 67,4 | 342 |
Mercedes EQC 400 AMG Line | 80 | 93 | 335 |
Renault Zoe R135 Z.E. 50 (52 kWh) Intens | 52 | 64,3 | 335 |
VW ID.3 Pro Performance 1st Max | 62,0 (58,0 využiteľných) | 64,8 | 335 |
Tesla Model 3 Standard Range Plus | 53 | 60 | 305 |
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) | 62 | 68,4 | 300 |
Peugeot e-208 GT | 50,0 (47,5 využiteľných) | 53,1 | 280 |
BMW i3 (120 Ah) | 42,2 (37,9 využiteľných) | 48,8 | 272 |
DS 3 Crossback E-Tense So Chic | 50,0 (47,5 využiteľných) | 55,4 | 270 |
Hyundai Ioniq Elektro Style | 38,3 | 44,1 | 270 |
Peugeot e-2008 GT | 50,0 (47,5 využiteľných) | 53,1 | 260 |
Renault Zoe Intens (41 kWh) | 41 | 49,5 | 243 |
VW e-up! Style | 32,3 | 36,7 | 220 |
Seat Mii electric Plus | 32,3 | 37,8 | 215 |
Mini Cooper SE | 32,6 (28,9 využiteľných) | 37,6 | 210 |
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) | 40 | 44,5 | 201 |
Nissan e-NV 200 Evalia | 40 | 46,9 | 167 |
Smart Forfour EQ passion | 17,6 | 18,9 | 100 |