ADAC: Toto je pravda o elektromobiloch. O spotrebe aj dojazde!

Podobne ako pri autách na benzín či naftu vykazujú aj elektromobily odchýlku medzi reálnou spotrebou na ceste a tou, ktorú udáva výrobca. A nie je malá. Dokazuje to test nemeckého autoklubu ADAC, ktorý zmeral spotrebu a dojazd 27 „záchrancov planéty“.

18.01.2021 05:00
debata (98)
ADAC si posvietil na reálnu spotrebu... Foto: ADAC
ADAC - ecotest elektromobilov ADAC si posvietil na reálnu spotrebu elektromobilov. Rozdiely sú obrovské, napokon ako pri bežných autách. Je ale vidieť, že niektoré automobilky majú v elektrickej technológii zjavný náskok. Platí to najmä o Tesle a Kii. Ich modely patria k najúspornejším a zároveň majú veľmi dobrý dojazd.

Nemecký autoklub ADAC už niekoľko rokov uskutočňuje svoj pravidelný Ecotest. Meria v ňom reálnu spotrebu áut, produkciu oxidu uhličitého (CO2), oxidov dusíka (NOx) aj pevných častíc. A autá pritom nijako nešetrí. Meria sa v laboratóriu aj na ceste. Z tohto pohľadu už Ecotest priniesol niekoľko prekvapení, ktoré sú v úplnom rozpore s výsledkami produkcie CO2 meranými oficiálnou metodikou WLTP. Ukázalo sa, že napríklad dieselové autá môžu byť k životnému prostrediu šetrnejšie ako hybridy či dokonca niektoré elektromobily.

Víťazom testu spotreby je Hyundai Ioniq. Daňou... Foto: Hyundai
ADAC - ecotest elektromobilov Víťazom testu spotreby je Hyundai Ioniq. Daňou je ale obmedzený dojazd, keďže disponuje malou zásobou batérií.

ADAC totiž hodnotí spotrebu elektrických áut rovnakou metodikou a nezabúda ani na produkciu CO2. Vypočíta ju na základe nemeckého energetického mixu, teda množstva CO2, ktoré vznikne pri výrobe elektrickej energie spotrebovanej elektromobilom. Najnovšie sa pozrel na reálnu spotrebu 27 elektrických áut. Zachytil tým v podstate komplexnú ponuku na trhu. Vrátane VW ID.3 či nových elektrických Peugeotov. Ukázalo sa, že s výnimkou Porsche Taycan si všetky ostatné modely „potiahli“ z batérií viac energie, ako oficiálne deklarujú. To ale neznamená, že nie sú úsporné. Spomínané Porsche je síce hviezdou z hľadiska odchýlky, ale patrí k tým smädnejším.

Malý neznamená úsporný?

Ako to teda dopadlo? Víťazom Ecotestu elektromobilov je Hyundai Ioniq so spotrebou len 16,3 kWh na 100 km. Oficiálne to ale bolo i tak o 2,5 kWh viac, ako má v „papieroch“. Tomuto fastbacku nižšej strednej triedy sa dokonca podarilo poraziť omnoho menšie dvojičky – mestský VW e-Up! a Seat Mii, ktoré spotrebovali 16,7, respektíve 17,3 kWh. Nasleduje Mini Cooper SE (17,6 kWh) a BMW i3. Zostava na čele rebríčka však neprekvapuje, pretože ide o elektromobily s najmenšou kapacitou akumulátorov, čo znamená nižšiu hmotnosť a nižšiu spotrebu. No zároveň aj malý dojazd, ktorý ich určuje len pre mestskú premávku.

Absolútne najväčší dojazd predviedla Tesla X... Foto: Tesla
Tesla Model X - 2017 Absolútne najväčší dojazd predviedla Tesla X 100D. Na jedno nabitie zvládne 451 km.

Podľa nášho názoru je preto skutočným víťazom testu plnohodnotný crossover Kia e-Niro s batériami s kapacitou až 64 kWh, ktorá na ceste spotrebovala len 18,1 kWh, čo znamená reálny dojazd takmer na hranici 400 km. Niro sa umiestnilo dokonca vyššie ako miniatúrny Smart EQ, nový Peugeot e-208 aj ako Renault Zoe, teda typické mestské autá. Novučičký VW ID.3 si v porovnaní s e-Nirom tiež príliš nešplhol. Jeho spotreba je 19,3 kWh na 100 km. Oficiálne to má byť 16,1. Na opačnej strane nájdeme najväčších „žrútov“ v podobe veľkých luxusných SUV ako Audi e-tron (25,8 kWh), Jaguaru i-Pace (27,6 kWh) a Mercedesu-Benz EQC (27,6 kWh).

Tesla kraľuje dojazdu

Napokon, dalo sa to čakať. Dôvodom je vysoká hmotnosť a nie príliš očarujúca aerodynamika. Medzi prémiovými elektromobilmi má tak jasný náskok americká Tesla. Jej SUV X potrebuje presne 24 kWh na 100 km, predsa len o čosi menej ako konkurenti. A dobre si viedol aj jej najpredávanejší model Tesla 3 so spotrebou od 19,5 kWh. Tesla tiež konkurentov valcovala v disciplíne reálneho dojazdu. Kombinácia veľkých akumulátorov a relatívne nízkej spotreby vystrelila Teslu X na prvé miesto s dojazdom 451 km, pred Teslou 3 Long Range (429 km) a Porsche Taycan 4S Performanec Plus (400 km).

Skvelé hodnoty dosiahol elektrický crossover... Foto: Kia
Kia-e-Niro-2019-1024-02 Skvelé hodnoty dosiahol elektrický crossover Kia e-Niro. Má jednu z najnižších spotrieb a jeden z najlepších dojazdov. Pritom patrí k cenovo dostupnejším elektromobilom.

Lenže opäť tu máme Kiu e-Niro, ktorá sa síce nemôže pochváliť takou veľkou zásobou batérií a predsa zvládne na jedno nabitie 398 km, čo znamená štvrtú priečku. Je to o to obdivuhodnejšie, že na rozdiel od víťazov ide o cenovo dostupnú alternatívu. Dobre si v dojazde viedlo aj Audi e-tron, Kia e-Soul, Hyundai Kona Electric či Jaguar i-Pace. Naopak, na chvoste nájdeme víťazov prvej disciplíny, teda elektromobily s najnižšou spotrebou. Dôvodom je malá kapacita akumulátorov. Takže taký Hyundai Ioniq musí ísť na nabíjačku už po 270 km, BMW i3 po 272, VW e-Up! po 220 a taký Smart EQ už po zúfalých 100 kilometroch.

Zaujímavé sú aj údaje o tom, koľko energie potrebujete dodať batériám na to, aby sa na nabíjačke dobili na 100 % využiteľnej kapacity. Nabíjanie nemá totiž 100-percentnú účinnosť. A tak sú tu straty, za ktoré, pochopiteľne, platíte. Tak napríklad pri Tesle X musíte dodať 108,3 kWh, aby ste získali 100 kWh, a pri Kii e-Niro 72,3, aby ste mali v akumulátore uložených 64 kWh. Pri takom Renaulte Zoe, ktorý má 50 kWh batérie, treba dodať 64 kWh energie. Elektromobily tak majú ešte čo doháňať. Vývoj však napreduje veľmi rýchlo. Za rohom je celá nová generácia batériových áut od VW, Hyundai, Kie, Renaultu, Mercedesu-Benz a mnohých iných.

Reálna spotreba podľa Ecotestu ADAC

Model Spotreba na 100 km (kWh) Oficiálna spotreba WLTP (kWh)
Hyundai Ioniq Elektro Style 16,3 13,8
VW e-up! Style 16,7 14,5
Seat Mii Electric Plus 17,3 14,9
Mini Cooper SE 17,6 16,8
BMW i3 (120 Ah) 17,9 15,3
Kia e-Niro Spirit (64 kWh) 18,1 15,9
Smart Forfour EQ passion 18,4 15,9
Peugeot e-208 GT 18,7 17,6
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit 18,8 15,7
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh) 19 17,7
VW ID.3 Pro Performance 1st Max 19,3 16,1
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend 19,5 15,0
Tesla Model 3 Standard Range Plus 19,5 14,3
Opel Ampera-e First Edition 19,7 14,5 (NEDC)
Peugeot e-2008 GT 20,2 17,8
Renault Zoe Intens (41 kWh) 20,3 13,3 (NEDC)
DS 3 Crossback E-Tense So Chic 20,5 18,3 (NEDC)
Tesla Model 3 Long Range AWD 20,9 16,0
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) 22,1 20,6
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) 22,7 18,5
Porsche Taycan 4S Performance Plus 23,6 26,2
Tesla Model X 100D 24 20,8 (NEDC)
Audi e-tron Sportback 55 quattro 24,4 23,7
Audi e-tron 55 quattro 25,8 23,0
Jaguar i-Pace EV400 S AWD 27,6 22,0
Mercedes EQC 400 AMG Line 27,6 22,6
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh) 28,1 25,9

Reálny dojazd podľa Ecotestu ADAC

Model Kapacita batérie (kWh) Spotrebovaná energia na 100 % nabitie (kWh) Dojazd (km)
Tesla Model X 100D 100 108,3 451
Tesla Model 3 Longe Range AWD 75 89,5 429
Porsche Taycan 4S Performance Plus 93,4 (83,7 využiteľných) 95,2 400
Kia e-Niro (64 kWh) Spirit 64 72,3 398
Audi e-tron Sportback 55 quattro 95,0 (86,5 využiteľných) 96 390
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit 64 73,9 390
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend 64 73,9 379
Jaguar i-Pace EV400 S AWD 90 100,8 366
Audi e-tron 55 quattro 95,0 (83,6 využiteľných) 94,3 365
Opel Ampera-e First Edition** 60 67,4 342
Mercedes EQC 400 AMG Line 80 93 335
Renault Zoe R135 Z.E. 50 (52 kWh) Intens 52 64,3 335
VW ID.3 Pro Performance 1st Max 62,0 (58,0 využiteľných) 64,8 335
Tesla Model 3 Standard Range Plus 53 60 305
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) 62 68,4 300
Peugeot e-208 GT 50,0 (47,5 využiteľných) 53,1 280
BMW i3 (120 Ah) 42,2 (37,9 využiteľných) 48,8 272
DS 3 Crossback E-Tense So Chic 50,0 (47,5 využiteľných) 55,4 270
Hyundai Ioniq Elektro Style 38,3 44,1 270
Peugeot e-2008 GT 50,0 (47,5 využiteľných) 53,1 260
Renault Zoe Intens (41 kWh) 41 49,5 243
VW e-up! Style 32,3 36,7 220
Seat Mii electric Plus 32,3 37,8 215
Mini Cooper SE 32,6 (28,9 využiteľných) 37,6 210
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) 40 44,5 201
Nissan e-NV 200 Evalia 40 46,9 167
Smart Forfour EQ passion 17,6 18,9 100

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 98 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #ADAC #elektromobily #spotreba áut #dojazd elektromobilov
Články podľa značiek