Ako správne naštartovať auto káblami? Tu je 10 krokov

19.01.2021 05:00

Je to jednoduché. Napriek tomu robia motoristi pri „oživení“ premrznutého motora pomocou káblov chyby. Zbavte sa ich.

Štartovacie káble vás môžu doslova zachrániť....
Štartovacie káble vás môžu doslova zachrániť. Nie sú súčasťou povinnej výbavy, ale mať ich v zime v kufri je múdre rozhodnutie. Autor: Varta

Isto to poznáte. Otočíte ráno v mrazovom počasí kľúčom v spínacej skrinke alebo stlačíte štartovacie tlačidlo a ozve sa len chabý pokus o pretočenie motora alebo dokonca vôbec nič. Dôvod je zrejmý. Štartér odmieta pracovať, pretože batéria mu nedokáže dodať potrebný prúd. Často pritom vodič ani len netuší, že akumulátor v jeho aute je pred kolapsom. A keďže moderné autá sa neodporúča rozťahovať či roztláčať, pretože by mohlo dôjsť k poškodeniu motora, najlepším a zároveň najelegantnejším spôsobom, ako sa dostať z tejto chúlostivej situácie, je použiť štartovacie káble.

Samozrejme, potrebujete na to ochotného „kolegu“, ktorý vám umožní pripojiť vaše vozidlo k akumulátoru jeho auta. A tiež štartovacie káble, ktoré by mali byť povinne-nepovinnou súčasťou zimnej výbavy. Vyhláška ich nepožaduje, ale mať ich v kufri nie je veru na škodu. Ak ich kupujete, vyberte si radšej tie dlhšie. Základné, s dĺžkou 2,5 metra nemusia totiž dočiahnuť. Podľa druhu predstavujú káble investíciu od 8 do maximálne 30 eur. Vždy je to však menej, ako investovať do takzvaného „štartéra“, čo je akýsi núdzový „powerbank“ – malá prenosná batéria.

Správny postup štartovania káblami

1. Ešte pred pripojením káblov skontrolujte čistotu kontaktov. Ak sú zanesené, aspoň trocha ich očistite. Nezabudnite, že vozidlá musia stáť tak, aby sa nedotýkali!

2. Ako prvý (obyčajne červený) kábel pripojte na kladný (+) pól vybitej batérie.

3. Druhý koniec červeného kábla pripojte na kladný (+) pól nabitej batérie „darcovského“ auta.

4. Uzemňovací (väčšinou čierny) kábel pripojte na záporný pól (-) nabitej batérie.

5. Druhý koniec čierneho kábla pripojte na kostru vozidla s vybitou batériou – napríklad na niektorú z kovových častí oživovaného motora. Pozor, nikdy nie k zápornému pólu (-) vybitej batérie! Pri dobíjaní batérie sa totiž uvoľňuje vodík a pri preskočení iskry by teoreticky mohlo dôjsť až k výbuchu.

6. Až keď sú vozidlá prepojené, je správne naštartovať „darcovské“ auto a nechať jeho motor bežať na voľnobeh.

7. Môžete štartovať! Ale nikdy nie viac ako desať sekúnd. Prechádzajúci prúd vysokých hodnôt zahrieva totiž svorky a káble. Mohli by sa poškodiť. Medzi jednotlivými štartovacími pokusmi prospejú aspoň 30-sekundové prestávky. Ak auto s vybitou batériou nenaskočí, problém bude niekde inde ako v akumulátore.

8. Po úspešnom naštartovaní odpojte ako prvý mínusový kábel (-) od štartovaného vozidla a až potom od „darcovského“.

9. Druhý plusový kábel (+) odpojte najskôr od „darcovského“ vozidla a až potom od štartovaného vozidla.

10. Ak prebehlo všetko úspešne, nezabúdajte, že vaše vozidlo musí ostať naštartované, aby sa jeho akumulátor aspoň trocha dobil. Najlepšie je absolvovať pár kilometrov vyšším tempom mimo mesta. Krátka jazda v meste batérii príliš nepomôže. Sklamanie sa tak môže zopakovať.

A nezabúdajte, že štartovanie káblami nevyrieši problém batérie, ktorá už nie je v dobrej kondícii. Kúpe novej sa preto pravdepodobne nevyhnete. Takáto pomoc je najúčinnejšia v situácii, keď je batéria v dobrom stave, no vybila sa napríklad dlhším štartovaním v tuhých mrazoch alebo tým, že vodič zabudol vypnúť svetlá.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#zima #štartovanie #štartovacie káble #motor
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek