Ignorujete varovné kontrolky? Môže to byť pekelne drahé

Je to veľmi krátkozraké. „Vytesnenie" svietiacej červenej ikony na palubnej doske sa vám totiž nemusí vyplatiť. Nie ste však sami. Podľa britskej štúdie si ťažkú hlavu z „kontroliek“ nerobí takmer 50 % motoristov.

26.01.2021 05:00
debata (1)
Nevšímať si výstražné znamenia na prístrojovom... Foto: Škoda-Auto
Kontrolky Nevšímať si výstražné znamenia na prístrojovom paneli je to najhoršie, čo môžete urobiť

Kontrolné piktogramy na palubnej doske nám asi občas lezú na nervy. Najmä v moderných autách, ktoré ich majú desiatky. Ak sa rozsvietia, vyzerá palubovka ako vianočný stromček. Takáto diagnostika auta je však veľmi dôležitá. Varuje nás pred prípadnými problémami. O to viac prekvapujú výsledky prieskumu britskej siete predajcov Robin & Day, ktorá oslovila 2 000 tamojších motoristov. Pýtala sa ich na to, ako reagujú na výstražné symboly na palubnej doske. Z odpovedí nevychádzala z údivu.

Až 46 % vodičov priznalo, že na takéto varovanie hneď nereaguje. A čo viac, 19 % z nich pokračuje v jazde a auto používa nasledujúce dva až tri dni. Samozrejme, ak sa vám rozsvieti zelená kontrolka, ktorá je len informačná, tak to nie je až taká chyba a neuškodí to ani v prípade oranžových symbolov, ktoré vás upozorňujú napríklad na nízku hladinu čistiacej zmesi v ostrekovači či na iný nie vážny prevádzkový problém. Lenže britskí motoristi priznali, že ignorujú aj červené výstrahy, ktoré si vyžadujú prakticky okamžité riešenie problému.

Čo znamenajú jednotlivé symboly

Je to podobné ako na semafore. Kontrolky sú zelené, oranžové a červené. Výnimkou je kontrolka diaľkových svetiel, ktorá svieti namodro. Zelené svetlo má len informatívny charakter. Znamená, že nejaký systém alebo daná funkcia je aktívna. Napríklad, že vám svietia stretávacie svetlá. Pri zelených kontrolkách máte teda „cestu voľnú“. Horšie to je, keď sa rozsvieti nejaká oranžová kontrolka. Opäť to však nie je dôvod zmätkovať. Auto vás len upozorňuje na to, že nejaká jeho súčasť si čosi pýta. Tak napríklad doliať olej, čistiacu zmes do ostrekovača alebo na to, že máte nízku hladinu paliva či nízky tlak v pneumatikách.

S oranžovými kontrolkami je to však podobne ako s oranžovým svetlom na semafore. Nikdy nesvieti dlho. Takže z oranžovej výstrahy sa môže stať ľahko červená. A to sme už pri farbe, ktorá si vyžaduje okamžitú pozornosť. Je to jednoznačný dôvod na zastavenie, pokiaľ možno na bezpečnom mieste. Červené kontrolky vás napríklad môžu informovať o nedostatočnom tlaku oleja v motore, čo môže viesť k jeho prehriatiu a zadreniu, alebo o zlyhaní systému bŕzd únikom brzdovej kvapaliny či o tom, že alternátor nedobíja batériu.
Kontrolky - koncern VW Foto: Škoda-Auto
Kontrolky - koncern VW Kontrolky - koncern VW

Je síce pravdou, že časté poruchy diagnostiky vo vozidlách prispeli k akejsi „inflácii“ vnímania rizika zo strany motoristov, ale nevšímať si červený výstražný symbol môže byť naozaj krátkozraké. O to menej logické je zdôvodnenie motoristov, prečo varovanie „vytesnia“. Štyridsať percent tak síce koná kvôli spomínanej zlej skúsenosti, teda skúsenosti s falošným varovaním, ale až 34 % pre obavy z vysokej ceny opravy a 24 % dokonca kvôli prozaickej lenivosti.

Robin & Day vo svojej správe konštatuje, že „najhoršie, čo môžete v takejto situácii urobiť, je neurobiť nič.“. A pokračuje. „Aj keď je prirodzené, že motoristi majú zo servisných nákladov obavy, ignorovaním výstrahy si môžu privodiť oveľa väčšiu škodu.“ Pritom riešenie problému v prvopočiatku nemusí byť zložité ani drahé. Ak svieti kontrolka nízkej hladiny oleja, stačí do motora doliať olej za pár eur, ale ak to neurobíte, môžete skončiť so zadretým motorom. Asi netreba vysvetľovať, čo je horšie.

A potom je tu ešte jeden aspekt, o ktorom vodiči často netušia. Ak totiž dôjde za takýchto okolností k vážnej poruche, automobilka vám môže odmietnuť uznať garanciu, napriek tomu, že auto je stále kryté zárukou. A ak kvôli takejto poruche spôsobíte nebodaj dopravnú nehodu, rovnako sa k vám zachová poisťovňa. Jednoducho – odmietne plnenie. Podľa prieskumu Robin & Day to nevie celých 10 % motoristov. Výsledná rada teda je – červené kontrolky nikdy neignorujte. Ak chcete vedieť, čo znamenajú, prečítajte si náš starší článok.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #kontrolky
Články podľa značiek