![Podľa očakávania sa na vrchole rebríčka ocitli...](https://ipravda.sk/res/2020/11/11/thumbs/hyundai-kona-electric-2021_10-nestandard1.jpg)
Európska únia tlačí všetky odvetvia k znižovaniu produkcie emisií. Automobilový priemysel nevynímajúc. Napokon, ten je pre Brusel ľahkým cieľom. Na čiernej listine sú autá so spaľovacím motorom. Lenže najnovší ekotest organizácie Green NCAP, ktorá je „zelenou“ odnožou Euro NCA, ukazuje, že stávka na elektrifikované autá, nemusí byť nutne výhrou. Teda ak posudzujeme environmentálnu záťaž áut na životné prostredie komplexne. A presne to Green NCAP robí. Dokonca komplexnejšie ako v minulosti.
Namiesto pôvodných dvoch kritérií obsahuje nová metodika až tri. K meraniu skleníkových plynov (CO2) a hodnoteniu čistoty ovzdušia (uhľovodíky, NOx, pevné častice) sa pridala energetická účinnosť. Samozrejme, to všetko merané v laboratóriu aj na ceste. Test podstúpilo celkom 24 áut. Zastúpené boli elektromobily, hybridy, malé benzínové autá, naftové sedany strednej triedy, autá spaľujúce CNG, benzínové a naftové SUV aj dodávky. Zatiaľ ale bez kontroverzných plug-in hybridov.
Nová metodika len umocnila vedúcu pozíciu elektromobilov. Podľa očakávania si tak plný počet piatich hviezd pripísali hneď dva – Hyundai Kona Electric a Renault Zoe. Na oslavu je však priskoro, keďže v budúcnosti plánuje Green NCAP zohľadňovať aj emisnú stopu pri výrobe palív a elektriny a tiež ďalšiu záťaž, ktorá vzniká v celom životnom cykle vozidiel. Zaujímavejšie ako víťazstvo elektromobilov bol preto súboj hybridov – Toyoty C-HR a Hondy CR-V. Kým Toyota získala 3,5 hviezdičky Honda iba 2,5. Nie je totiž hybrid ako hybrid.
![Naftový Mercedes-Benz C porazil dokonca aj...](https://ipravda.sk/res/2020/11/30/thumbs/mercedes-benz-c-2019-clanokW.jpg)
Rozdiel má na svedomí odlišná koncepcia pohonu. Efektívnejšie pracuje systém Toyoty, ktorý umožňuje spoluprácu benzínového a elektrické motora, kým v prípade Hondy je zážihový agregát využívaný prevažne ako generátor elektrickej energie. Toyota si navyše polepšila aj účinnejším filtrom pevných častíc. Dlhoročý náskok Toyoty sa jednoducho nestratil. Lepšie hodnotenie ako hybridná Honda mali aj benzínové modely Peugeot 208, Peugeot 2008, Renault Clio, Renault Captur a Volkswagen Polo.
A čo je zvlášť zaujímavé, nižšiu záťaž ako hybridná Honda predstavujú pre životné prostredie aj tri naftové modely – Mercedes-Benz C 220d, ktorý sa umiestnil ako štvrtý najčistejší, a tiež BMW 3 a Dacia Duster. Takže nové systémy na redukciu NOx a pevných častíc naozaj fungujú. Všetky spomenuté vozidlá získali tri hviezdičky. Podobne ako Seat Ibiza spaľujúci stlačený zemný plyn (CNG). Zvyšok testovaných áut zaznamenal horšie hodnotenie hlavne kvôli vyššej hmotnosti, horšej aerodynamike a vyššiemu výkonu, keďže sa jednalo hlavne SUV a osobné dodávky.
Čím chváliť sa nemá najmä benzínová Mazda CX-5, naftový Jeep Renegade ale dokonca ani Audi A4 spaľujúce zemný plyn. Nestačili na viac ako dve hviezdičky. Typ paliva a ani hybridný pohon teda ešte neznamenajú automaticky úspech. V každom prípade sa však ukázalo, že hon na diesely, ako hlavných vinníkov znečisťovania ovzdušia, nemá reálny základ.
Ďalšie kolo „zelených“ testov by malo Green NCAP zverejniť už vo februári. A bude mimoriadne zaujímavé, pretože pod lupu sa dostanú nabíjateľné hybridu, ktoré sú v poslednom čase označované za najväčších emisných klamárov. Majitelia ich nedobíjajú, aj kvôli tomu, že 90 % z nich nepodporuje rýchle nabíjanie a ich elektrický dojazd je i tak nedostatočný. A po sprísnení pravidiel sa nepochybne zatrasú aj základy nateraz dokonale čistých elektromobilov.
Výsledky ekotestu Green NCAP
Model | Palivo | Čistota vzduchu | Energetická účinnosť | Skleníkové plyny | Počet hviezd |
---|---|---|---|---|---|
Hyundai Kona | elektrina | 10 | 10 | 10 | 5 |
Renault ZOE | elektrina | 10 | 10 | 10 | 5 |
Toyota C-HR | hybrid | 6 | 6,9 | 5,4 | 3,5 |
Mercedes-Benz triedy C | nafta | 7 | 5,7 | 2,9 | 3 |
Peugeot 2008 | benzín | 5,3 | 5,8 | 4,8 | 3 |
Peugeot 208 | benzín | 4,7 | 6,2 | 5,1 | 3 |
Renault Captur | benzín | 5,1 | 5,3 | 4,7 | 3 |
Renault Clio | benzín | 4,6 | 6,9 | 5 | 3 |
Seat Ibiza | CNG | 6,7 | 5,7 | 4,5 | 3 |
Volkswagen Polo | benzín | 6,3 | 6,2 | 4,9 | 3 |
BMW radu 3 | nafta | 6,2 | 6 | 0,6 | 2,5 |
Dacia Duster | nafta | 5,1 | 5,1 | 2,8 | 2,5 |
Honda CR-V | hybrid | 5,3 | 4,2 | 4,1 | 2,5 |
Nissan Qashqai | benzín | 6,1 | 4,5 | 4,1 | 2,5 |
Peugeot 3008 | nafta | 4,3 | 5,3 | 2,8 | 2,5 |
Suzuki Vitara | benzín | 3,3 | 4,9 | 4,2 | 2,5 |
Volkswagen Passat | nafta | 4,6 | 6 | 2,1 | 2,5 |
Audi A4 | CNG | 4,6 | 3,3 | 1,9 | 2 |
Jeep Renegade | nafta | 4,9 | 4,7 | 0,8 | 2 |
Mazda CX-5 | benzín | 3,8 | 4,1 | 3,7 | 2 |
Kia Sportage | nafta | 3,4 | 3,2 | 0,1 | 1,5 |
Mercedes-Benz triedy V | nafta | 7,2 | 1,2 | 0 | 1,5 |
Opel Zafira Life | nafta | 6,8 | 1,3 | 0,1 | 1,5 |
Volkswagen Transporter | nafta | 5,6 | 0,6 | 0 | 1,5 |
*maximálny počet bodov v každej čiastkovej disciplíne bol 10