Každoročné reporty nemeckej siete technických kontrol TÜV majú svojich priaznivcov aj odporcov. Na jednej strane je pod paľbou kritiky skutočnosť, že do úvahy sa berú len nedostatky povinne posudzovaných oblastí, ale že autá sú roztriedené len podľa veku a nie podľa prejdených kilometrov, no na druhej strane údaje vyplývajúce z kontroly niekoľkých miliónov vozidiel dokážu zraziť odchýlky na minimum.
Tradične sú autá rozdelené do piatich skupín podľa veku, ale tak, ako sa nezohľadňujú najazdené kilometre, absentuje aj kategorizácia do segmentov. Vybrali sme preto päť modelov z kategórie SUV a crossoverov naprieč všetkými vekovými kategóriami, ktoré zaznamenali v priemere najviac nedostatkov. Zoznam je o to zaujímavejší, že ide vo všeobecnosti o veľmi vyhľadávané automobily aj u nás.
Dacia Duster
Rumunská značka je pravidelne na spodných priečkach v spoľahlivosti. V TÜV reporte sa ukázala ako najmenej spoľahlivé SUV v kategórii dvojročných až trojročných a aj šesťročných až sedemročných a dokonca aj osemročných až deväťročných áut. Kým v najmladšej kategórii ide o súčasnú generáciu, v dvoch starších posudzovali tú predchádzajúcu.
Paleta problémov zahŕňa tradičné neduhy ako úniky oleja, nespoľahlivé brzdy, nepresné riadenie, poruchové svetlá či problémy s výfukom. Poľahčujúcou okolnosťou pre Duster je jeho nižšia pôvodná cena oproti konkurencii, takže pri jeho kúpe treba počítať s vyššími servisnými nákladmi.
Nissan Qashqai
Populárny japonský crossover sa zaradil do nelichotivému zoznamu vďaka prvej generácii. V kategórii osemročných až deväťročných a desaťročných a jedenásťročných áut jej robia problémy hlavne súčasti podvozka ako zavesenie kolies, tlmiče, ale aj brzdy, riadenie a hnací hriadeľ.
Volkswagen Tiguan
V súčasnosti patrí Tiguan medzi najpredávanejšie SUV v Európe, no súčasnej ani predchádzajúcej generácii sa poruchy nevyhýbajú. V kategórii štvorročných až päťročných a šesťročných až sedemročných automobilov kontrolóri zväčša narazili na problémy s tlmičmi a pružinami, či pri starších kusoch aj na poruchy bŕzd a zavesenia kolies.
Hyundai Tucson
Kórejské SUV neoslnilo medzi dvojročnými až trojročnými a zároveň medzi desaťročnými a jedenásťročnými autami. V prvom prípade ide o predchádzajúcu generáciu, ktorú len nedávno vystriedala nová. Do popredia vystúpili problémy s odpružením a parkovacou brzdou. Model vyrábaný v rokoch 2005 – 2010 trpí únikom oleja, nespoľahlivým štartérom, opotrebovaným turbodúchadlom a poruchami riadenia, zavesenia kolies a brzdového systému.
Kia Sportage
Súčasná generácia tohto SUV je na trhu už od roku 2015. A práve kusy vyrobené na začiatku jej kariéry sa ukazujú v kategórii štvorročných až päťročných áut ako najproblémovejšie. Najčastejšími poruchami pritom boli nesprávne fungujúce riadenie a brzdy vrátane parkovacej.