Koronakríza ukazuje riziká benzínu E10. Biozložka útočí

Ako môže pandémia súvisieť s rizikami benzínu E10? Tak to by ste sa čudovali. Holandská asociácia výrobcov áut už niektorým motoristom odporúča tankovať radšej drahšie prémiové palivá.

10.02.2021 05:00
25
Mať dlho v nádrži benzín E10 nerobí autám... Foto: ADAC
Benzín E10 - Nemecko Mať dlho v nádrži benzín E10 nerobí autám dobre. A nemusí sa to týkať len tých starších.

Vlani vyvolalo povinné zavedenie benzínu E10 s vyšším podielom etanolu na Slovensku búrlivú diskusiu. Je totiž známe, že biozložka v palive má aj napriek aditívam isté riziká. Etanol je hygroskopický, čo znamená, že má tendenciu absorbovať vodu a tiež vytvárať kal. Táto zmes sa následne usadzuje na dne nádrže a spôsobuje koróziu. Etanol je tiež agresívny najmä voči plastovým a gumeným tesneniam. A hoci nakoniec prax ukázala, že obavy motoristov boli možno až príliš prehnané, počas pandémie benzín E10 „vystrkuje rožky“ viac ako inokedy.

Upozorňuje na to aj holandská asociácia výrobcov áut RAI. Holandsko totiž zaviedlo benzín E10 na svojich čerpacích staniciach už v roku 2018, teda o dva roky skôr ako Slovensko. Ako to môže súvisieť s koronakrízou? Veľmi jednoducho. Zníženie mobility počas pandémie spôsobilo, že autá sa využívajú menej, čo znamená, že dlhšie stoja. V ich nádržiach má potom menej stabilné biopalivo viac času na degradáciu. To otvára otázku, čo sa deje v nádržiach áut, ktoré sa nepoužívajú povedzme aj niekoľko týždňov, či dokonca mesiacov.

Expert asociácie RAI Wout Benning, ktorý bol poradcom pre bezpečné zavedenia paliva E10 v Holandsku preto odporúča: "Ak vopred viete, že nebudete jazdiť dlhší čas, je rozumné natankovať do auta radšej prémiový 100-oktánový benzín, ktorý vo väčšine prípadov obsahuje len malé alebo žiadne množstvo etanolu, aj keď sa volá E5.“ Výrobcovia síce tvrdia, že moderným autám palivo E10 nevadí, ale prax je podľa Benninga, trochu komplikovanejšia. RAI zaznamenala v poslednom roku nárast problémov spôsobených biozložkou aj pri novších autách.

Prejavovať sa to môže chybnými správami lambda sondy, svietiacou kontrolkou motora, poruchou palivového čerpadla a zničenými tesneniami. Toto riziko ovplyvňuje mnoho značiek. Určiť, či si vaše auto s etanolom „rozumie“ alebo nie, nemusí byť pritom ľahké. „V zozname áut, ktoré sú kompatibilné s palivom E10, nie sú všetky typy. Výrobcovia ich ani nemali možnosť na tento typ benzínu dlhodobo otestovať, keďže v čase ich výroby sa nepoužíval,“ vysvetľuje Benninga . Zvlášť rizikovou skupinou áut sú vozidlá vybavené prvou generáciou priameho vstrekovania paliva.

Čo z toho plynie? Ak neplánujete jazdiť, natankujte si drahší prémiový benzín označený E5 aj v prípade, že vaše auto je schválené na použitie biopaliva. Vyššie náklady sa vám dokonca môžu vrátiť, pretože ako dokazuje test nemeckého autoklubu ADAC, auto má s palivom s nižším alebo žiadnym obsahom etanolu o čosi vyšší výkon a nižšiu spotrebu. Na druhej strane, ak auto počas pandémie používate pravidelne, nemusíte sa benzínu E10 báť. Pohyb paliva v nádrži zamedzí totiž absorpcii vody a vzniku kalu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
25 debata chyba
Viac na túto tému: #biopalivá #benzín E5 #benzín E10
Články podľa značiek