Problémy s čelným sklom sa častejšie objavujú v zime, keď sú cesty posypané kvôli snehu a námraze. Šanca, že vám z pred vami idúceho auta odstrelí do čelného skla kamienok, je hneď vyššia.
V tomto prípade sa nemožno spoliehať na povinné zmluvné poistenie, aj keď určitá šanca, že to pôjde, existuje. „Problém je v tom, že sa ťažko dokazuje, či vozidlo idúce pred poškodeným automobilom naozaj vymrštilo kameň a rozbilo čelné sklo,“ povedal Imrich Fekete, riaditeľ Slovenskej kancelárie poisťovateľov. A kedy začína byť takáto prasklina naozaj vážnym problémom?
Problematické 2 cm
Situáciu treba urýchlene riešiť, ak máte prasknuté sklo v oblasti, kam dosiahnu stierače (teda v zornom poli) a poškodenie je väčšie ako 2 cm, mali by ste auto odstaviť, pretože už nie je technicky spôsobilé na prevádzku. Hrozí vám nielen pokuta a zadržanie technického preukazu. Ak aj v ňom však nie je, prasklinu treba sledovať. Na sklo totiž pôsobia aerodynamické sily a aj zmeny teploty a tá sa môže začať rozširovať. Oprava menších poškodení sa vykonáva pomocou živice a špecializovaný servis vám ju urobí na počkanie za pár desiatok eur.
Ak vám sklo praskne v zornom poli vodiča a jamka je väčšia ako 2 cm, čaká vás už len výmena. Kedy vám pomôže poisťovňa a kedy si výmenu čelného skla budete musieť zaplatiť jednoducho z vlastného vrecka? „Pri Povinnom zmluvnom poistení je potrebné, aby poškodený preukázal, ako sa konkrétna udalosť stala. Ideálne je, ak vie preukázať reálny priebeh nehody, napríklad pomocou kamerového záznamu z auta. V každom prípade ale poisťovňa postupuje individuálne a prešetruje špecifické okolnosti každej takejto škodovej udalosti,“ vysvetľuje PR konzultant poisťovne Groupama Ivan Bobošík.
PZP zväčša nestačí
Ak teda máte v aute kameru a môžete poisťovni poskytnúť záznam z jazdy, na ktorom je vidieť či počuť, ako vám skalka/kameň z pred vami idúceho vozidla trafila čelné sklo, nemali by ste mať problém. Inak je takéto dokazovanie pri PZP veľmi náročné, pretože ani samotný vodič auta, z ktorého vám kamienok odletel sa len tak ku škode neprizná.
Akákoľvek škoda má totiž negatívny vplyv na jeho škodovú históriu. Je preto dôležité, aby ste preukázali nielen priebeh škodovej udalosti, ale aj objektívne určili vodiča, ktorý za škodu zodpovedá a je si danej škody vedomý.
Celú situáciu môže uľahčiť pripoistenie čelného skla, ktoré niektoré poisťovne ponúkajú priamo k PZP. Či aj tá vaša, si treba overiť. Problém však rieši najmä havarijné poistenie. „Havarijné poistenie je pre takéto škody ideálne. Stačí, ak nehodu zdokumentujete, nahlásite poisťovni a potom pošlete faktúru za výmenu či opravu,“ hovorí Krištofík.