V druhom tohtoročnom teste letných pneumatík zamierime o triedu vyššie. Kým v tom prvom ADAC preveroval pneumatiky typické pre najrozšírenejší segment kompaktov, tentoraz tu máme plášte pre strednú triedu. Profil 225/50 R17 v rýchlostnej triede Y do 300 km/h obúvajú napríklad Škoda Superb, VW Passat, Audi A4, BMW 3 či Mercedes-Benz C. Nájdeme ho však aj na niektorých SUV, napríklad na Peugeote 3008/5008 alebo BMW X1. Mal by teda poskytovať špičkové parametre, čomu zodpovedá aj vyššia cena týchto pneumatík. No čo je drahé, ešte nemusí byť dobré. A naopak. Práve to potvrdili výsledky 17 preverovaných pneumatík. Na najvyššie hodnotenie „dobré“ dosiahli len štyri.
Dvanásť plášťov sa muselo zmieriť so známkou „uspokojivé“ a jedna pneumatika prepadla. ADAC tvrdí, že veľkou témou tohto testu sa stala brzdná dráha na mokrej vozovke. Rozdiely boli totiž obrovské. Zo štyroch najlepších „gúm“ sa do čela postavil Falken Azenis FK510, teda japonská pneumatika. Má špičkové vlastnosti na mokrej aj suchej ceste, i keď mierne zaostáva valivým odporom. To je však daň za bezpečnosť. Continentalu PremiumContact 6 tak ostala druhá priečka. Táto pneumatika tiež vyniká za všetkých podmienok, ale skóre si kazí vyššou hlučnosťou. Je pritom výrazne drahšia ako Falken. A tiež ako kórejská pneumatika Kumho na tretej priečke.
Tiež patrí k najlepším, pretože má excelentnú odolnosť proti aquaplaningu a vyniká vo všetkých mokrých disciplínach, no jej renomé kazia priemerné výsledky na suchej ceste, najmä čo sa týka ovládateľnosti. Naopak, doménou štvrtého Bridgestonu Turanza T005 je práve suchá cesta, no za troma súpermi predsa len mierne zaostáva za mokra a v opotrebení. ADAC pripomína cenový rozdiel vo štvorici najlepších pneumatík. Ak porovnáme najdrahší Continental s najlacnejším Kumho, ponúka sa možnosť ušetriť na súprave až 160 eur. Ušetriť môžete aj rozhodnutím vybrať si niektorú z pneumatík stredného poľa. Treba byť však opatrní, pretože tieto pneumatiky už majú aj svoje slabiny.
A tiež celkom neplatí, že musia byť lacnejšie. Ako príklad uvádza ADAC pneumatiku Michelin Primacy 4 za 154 eur, ktorá je vôbec najdrahšia zo všetkých testovaných, ale medzi najlepšími sa nenachádza. Investíciu vám sčasti vráti dlhou životnosťou, ale body stráca nízkou odolnosťou voči aquaplaningu a v manipulácii na mokrej ceste. Podobné vlastnosti majú aj Dunlop Sport Maxx RT2 a Nexen N Fera Sport. Sú dobré na suchu, ale len priemerné v daždi. Celkom naopak je to pri plášti Esa + Tecar Spirit Pro – je lepší za mokra ako na suchu. Ďalšie pneumatiky v spodnej polovici rebríčka sú zväčša sesterskými značkami tých prémiových a snažia sa obslúžiť menej solventnú klientelu.
Semperit, Barum a Viking patria pod Continental, Kléber je vlastne lacnejší Goodyear a Laufen zas spadá pod Hankook. Všetky zúčastnené plášte týchto značiek doplácali na „mokré“ nedostatky. Zvlášť sa ADAC pozastavuje nad pneumatikou Pirelli Cinturato P7, pretože patrí k tým drahším prémiovým, ale jej hodnotenie „uspokojivé“ tomu zďaleka nezodpovedá. Najmä manipuláciou a brzdením na mokrom asfalte. V každom prípade dopadlo Pirelli lepšie ako „prepadák“ tohto testu – plášť Firestone Roadhawk od Bridgestonu, ktorý zlyháva na mokrej ceste. ADAC hovorí dokonca o strate trakcie pri prudších manévroch, zvlášť ak v zákrute brzdíte alebo akcelerujete. A to sa neodpúšťa. Preto dostal Firestone Roadhawk známku „nedostatočný“, takže ADAC motoristom radí, aby sa mu vyhli.
Test letných pneumatík 225/50 R17
Pneumatika | Cena | Hodnotenie | Sucho (20 %) | Mokro (40 %) | Hluk (10 %) | Spotreba (10 %) | Opotrebenie (20 %) | Známka |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Falken Azenis FK510 | 118 € | Dobré | 1,9 | 2,0 | 2,8 | 2,4 | 2,0 | 2,1 |
Continental PremiumContact 6 | 148 € | Dobré | 2,1 | 2,1 | 3,1 | 1,8 | 2,0 | 2,2 |
Kumho Ecsta PS71 | 108 € | Dobré | 2,5 | 2,2 | 3,2 | 2,1 | 2,0 | 2,3 |
Bridgestone Turanza T005 | 138 € | Dobré | 2,2 | 2,5 | 2,3 | 2,2 | 2,5 | 2,5 |
Michelin Primacy 4 | 154 € | Uspokojivé | 1,5 | 2,7 | 3,0 | 2,0 | 1,5 | 2,7 |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 141 € | Uspokojivé | 1,8 | 2,8 | 2,8 | 2,0 | 2,5 | 2,8 |
Esa+Tecar Spirit Pro | 96 € | Uspokojivé | 2,8 | 2,3 | 2,9 | 2,1 | 2,5 | 2,8 |
Nexen N Fera Sport | 110 € | Uspokojivé | 1,9 | 2,8 | 2,3 | 2,4 | 2,5 | 2,8 |
Pirelli Cinturato P7 C2 | 140 € | Uspokojivé | 1,5 | 2,8 | 2,9 | 2,2 | 2,0 | 2,8 |
Semperit Speed-Life 3 | 126 € | Uspokojivé | 2,9 | 2,0 | 2,9 | 2,2 | 1,5 | 2,9 |
Kleber Dynaxer HP4 | 122 € | Uspokojivé | 2,3 | 3,1 | 2,9 | 1,8 | 2,5 | 3,1 |
Sava Intensa UHP 2 | 100 € | Uspokojivé | 2,0 | 3,1 | 2,6 | 2,1 | 2,5 | 3,1 |
Giti GitiPremium H1 | 122 € | Uspokojivé | 1,8 | 3,3 | 3,0 | 2,1 | 2,5 | 3,3 |
Laufenn S-Fit EQ+ LK01 | 90 € | Uspokojivé | 2,5 | 3,3 | 2,9 | 2,2 | 2,5 | 3,3 |
Barum Bravuris 5HM | 103 € | Uspokojivé | 3,4 | 3,4 | 3,5 | 1,8 | 2,0 | 3,4 |
Viking ProTech NewGen | 100 € | Uspokojivé | 3,3 | 3,5 | 3,0 | 1,6 | 2,0 | 3,5 |
Firestone Roadhawk | 116 € | Nedostatočné | 2,8 | 4,9 | 3,0 | 2,0 | 2,5 | 4,9 |