Dlhodobý test: Kia e-Niro – život s elektromobilom IV.

Zaplatíte za záručný servis elektromobilu menej ako za hybridné, benzínové či naftové auto? Presne na to sme sa pozreli v štvrtej časti nášho dlhodobého testu Kie e-Niro. Výsledky sú vskutku zaujímavé.

06.03.2021 12:00
debata
S našim elektrickým e-Nirom sme najazdili... Foto: Ľuboš Pilc
Kia e-Niro - servis S našim elektrickým e-Nirom sme najazdili zatiaľ príliš málo na to, aby muselo ísť do servisu. Prvú prehliadku má až po 15 000 kilometroch. No servisné náklady za sedem rokov poznáme.

Elektromobily sú konštrukčne jednoduchšie ako konvenčné autá. Nepotrebujú zložitý spaľovací motor s tisíckami súčiastok, chladiacu sústavu, komplikovanú prevodovku ani výfukový trakt. Je tu len „elegantný“ elektromotor s rotačným pohybom, ktorý nevytvára hluk ani vibrácie a jeho sila sa prenáša priamo na kolesá. Aj preto sa v budúcnosti autoservisy obávajú o svoju prácu. Jednoducho, elektromobil je spoľahlivejší a vyžaduje menej servisných úkonov. To, čo je však nevýhodou pre servisy, by mala byť výhoda na strane majiteľov elektromobilov. Očakáva sa totiž, že náklady na povinný záručný servis sú nižšie. A presne na to sa pozrieme v ďalšej časti nášho dlhodobého testu Kie e-Niro, ktorú máme v redakcii už štvrtý mesiac.

Samozrejme, štyri mesiace sú príliš málo na to, aby naše e-Niro zamierilo na prvú povinnú garančnú prehliadku, tá je až po roku alebo 15 000 najazdených kilometroch. To ale neznamená, že servisné náklady nemôžeme porovnať už teraz. Dokonca ich porovnáme s hybridnou a plug-in hybridnou verziou Nira a tiež s nákladmi, ktoré zaplatia majitelia veľkostne podobného čisto benzínového a čisto naftového crossoveru Kia XCeed. Kto bude víťazom? Bude to naozaj elektrické e-Niro? Náklady zahŕňajú cenu potrebných dielov, náplní a práce v priebehu siedmich rokov, keďže Kia dáva na svoje autá túto časovo nadštandardnú záruku. Počas nej musia majitelia navštíviť servis celkom sedemkrát – po 15-, 30-, 45-, 60-, 75-, 90– a 105-tisíc najazdených kilometroch.

Aj elektromobil potrebuje prehliadky

Prehliadky sa tak uskutočňujú v intervaloch 15 000 kilometrov. Výnimkou je len naftový XCeed 1,6 CRDi, ktorý si vystačí s intervalom 30 000 kilometrov, takže jeho majitelia zájdu do servisu v priebehu siedmich rokov len trikrát. Nebudeme teda tajiť, že práve dieselový pohon je z hľadiska nákladov na záručný servis ten najlacnejší. Samotné prehliadky sú síce o čosi drahšie, najmä prvé dve, ale nižší počet normohodín, ktoré diesel v servise strávi, tento hendikep úplne vymaže. A nielen to. Za povinný servis XCeedu 1,6 CRDi zaplatíte počas siedmich rokov iba 672 eur, čo je len o čosi viac ako polovica v porovnaní so všetkými ostatnými verziami. Ostatné modely absolvujú spomínaných sedem záručných servisov. Vždy sa jedná na striedačku o takzvané „malé“ a „veľké“ prehliadky.

Nemyslite si, že s elektromobilom nemusíte... Foto: Ľuboš Pilc
Kia e-Niro - servis Nemyslite si, že s elektromobilom nemusíte chodiť do servisu. Musíte, a dokonca častejšie ako napríklad s dieselom. Platí to aj o našom elektrickom e-Nire.

Pri tých malých ide zväčša len o diagnostiku, pri veľkých prichádza k slovu napríklad výmena filtrov a olejovej náplne. Pri ďalších prehliadkach zväčša počet úkonov stúpa. Napríklad môže ísť o výmenu ozubených remeňov. Každá motorizácia má nejaké špecifikum. Pri pohľade na servisné náklady Nira a príbuzného XCeedu však prekvapí, že úplne najviac zaplatia majitelia za záručný servis benzínovej verzie XCeedu 1,6 T-GDi. Za sedem rokov je to až 1 240 eur, takmer dvakrát viac, ako keď máte dieselový XCeed. Platí to aj po piatich rokoch. Asi by ste očakávali, že v nevýhode bude skôr hybridné Niro Hybrid a plug-in hybridné Niro PHEV. Tiež majú spaľovací motor 1,6 GDi, hoci bez turbodúchadla, a k tomu navyše elektromotor a li-ion batérie. Verzia PHEV dokonca s kapacitou 8,9 kWh, čo stačí na približne 50 kilometrov jaz­dy.

Malé" servisné prehliadky si vystačia... Foto: Ľuboš Pilc
Kia e-Niro - servis Malé" servisné prehliadky si vystačia s diagnostikov elektrického systému, žiadnu údržbu pri nich nepotrebuje.

Napriek tomu je záručný servis hybridného Nira lacnejší ako čisto benzínového XCeedu. Pritom musia hybridné verzie podstúpiť nielen všetky úkony, typické pre autá s benzínovým motorom, teda aj výmenu oleja, filtrov a remeňov, ale aj kontrolu elektrického systému, najmä stavu batérie. Údržba elektrickej časti potrebná nie je. Kia z hľadiska ceny povinného servisu pritom nerobí medzi hybridným a plug-in hybridným Nirom rozdiely. Za sedem rokov zaplatia ich majitelia identických 1 064 eur, o 186 menej ako majitelia XCeedu 1,6 T-GDi, ale zároveň o 393 eur viac ako pri XCeede 1,6 CRDi. A ako je to s elektrickým e-Nirom? Tak to je veľmi zaujímavé. Tak ako všetky verzie s benzínovým motorom má totiž počas siedmich rokov záruky naplánovaných sedem prehliadok. Ako je to možné, keďže jeho elektromotor nepotrebuje žiadnu údržbu?

Servis predražujú batérie

Dôvodom sú batérie. Elektrické e-Niro má buď akumulátor s kapacitou 39,2 kWh alebo väčší s kapacitou 64 kWh. Ich samotná diagnostika, tak ako pri hybridných verziách, nestačí. Tieto elektromobily majú totiž špeciálny chladiaci okruh batérií, ktorý ich udržuje v optimálnom teplotnom rozmedzí a teda aj v dobrej kondícii. A práve tento chladiaci okruh stojí za relatívne nákladným servisom. Už po troch rokoch alebo 30 000 kilometroch je totiž nutné vymeniť chladiacu kvapalinu. A tá nie je totožná s tou, ktorú poznáme z benzínových či naftových motorov. Ide o špeciálnu nízkovodivú náplň. Navyše si výmena 13,4 litra tejto tekutiny vyžaduje dlhší čas, čo zvyšuje cenu práce. Takže po spomínaných troch rokoch stojí tretia prehliadka 298,95 eura, čo je trojnásobok benzínového XCeedu a viac ako dvojnásobok hybridných verzií Nira.

Najväčšia položka pri záručných servisoch... Foto: Ľuboš Pilc
Kia e-Niro - servis Najväčšia položka pri záručných servisoch elektrického Nira ide na vrub chladiaceho systému batérií. Po troch a po šiestich rokoch je nevyhnutné vymeniť v tomto okruhu nízkovodivú chladiacu kvapalinu. Je jej tu až 13,4 litra.

Podobná situácia sa opakuje po šiestich rokoch a 90 000 kilometroch, kde stúpne cena povinného servisu na 430 eur, čo je úplne najdrahšia prehliadka zo všetkých prehliadok všetkých verzií. Dôvodom je pri tomto nájazde kilometrov okrem výmeny chladiacej kvapaliny aj výmena brzdovej kvapaliny a veľká kontrola akumulátora, teda zisťovanie jeho zostatkovej kapacity a stavu jednotlivých článkov. Opäť si to vyžaduje viac času a teda aj vyššiu cenu práce. Na druhej strane má ale e-Niro okrem týchto drahých prehliadok počas záruky naplánované aj tie najlacnejšie. Tak napríklad po prvom, piatom a siedmom roku necháte v servise len 23,80 eura. Aj prehliadka po dvoch rokoch za 107 eur patrí k vôbec najlacnejším. Takže keď to celé spočítame, je servis e-Nira o 48 eur lacnejší v porovnaní s hybridmi, teda najlacnejší s výnimkou dieselového XCeedu.

Za záručný servis elektrického Nira zaplatíte... Foto: Ľuboš Pilc
Kia e-Niro - servis Za záručný servis elektrického Nira zaplatíte počas piatich rokov menej ako pri hybridných verziách aj ako za servis benzínového XCeedu 1,6 T-GDi. Ale je drahší ako pri naftovom XCeede. Diesel má totiž len polovičný počet povinných prehliadok.

Situácia je ešte priaznivejšia, ak by sme e-Niro porovnávali s jeho súrodencami po piatich rokoch prevádzky, ktoré lepšie ladia s bežnou dĺžkou záruky konkurenčných značiek. Sedem rokov, ktoré poskytuje Kia, je naozaj vo svete záruk čosi výnimočné. Potom by bolo elektrické e-Niro z hľadiska nákladov opäť druhé, ale s úsporou až 123 eur v porovnaní s hybridmi a 219 eur v porovnaní s XCeedom 1,6 T-GDi. Nespochybniteľným víťazom by bol ale stále dieselový XCeed. Výsledky teda hovoria, že súčasné elektromobily zatiaľ svojim majiteľom neušetria zásadne viac prostriedkov, aspoň nie na záručnom servise. Výhody môžu plynúť skôr z celkovo vyššej spoľahlivosti, ktorá znamená menej investícií do iných opráv, ktoré nie sú súčasťou garancie. Napríklad z úspor na brzdovom obložení, ktoré má v elektromobile dlhšiu životnosť, pretože väčšina spomalení sa uskutoční rekuperáciou.

Ak jazdíte s elektromobilom plynulo a takmer nepoužívate brzdový pedál, môžete sa stretnúť napríklad so skorodovanými zadnými kotúčovými brzdami. Tak málo práce majú. Druhým dôvodom pre vyššiu cenu elektromobilu v servise však môže byť aj snaha automobiliek zachovať si pravidelný príjem zo servisu, na ktorý boli zvyknuté pri konvenčných autách. Práve z týchto úkonov žije väčšina dílerov, pretože marže na nové autá sú pri obrovskej konkurencii a klesajúcich predajoch zanedbateľné. A je tu aj ďalšia možnosť. Keďže výrobca ponúka záruku na akumulátor, ktorý je v súčasnosti najdrahším a najcitlivejším komponentom elektromobilu, musí mať nad batériou úplnú kontrolu. Meniť ju počas záruky by bolo pre výrobcu extrémne drahé.

Porovnanie servisných nákladov za povinné prehliadky

Model 1. rok/15 000 km 2. rok/30 000 km 3. rok/45 000 km 4. rok/60 000 km 5. rok/75 000 km Najlepší pomer 6. rok/90 000 km 7. rok/105 000 km Spolu
e-Niro 23,28 107,40 298,05 110,48 23,28 562,49 430,28 23,28 1 016,05
Niro PHEV 94,68 182,48 120,41 186,03 102,26 685,86 208,21 170,07 1 064,14
Niro Hybrid 94,68 182,48 120,41 186,03 102,26 685,86 208,21 170,07 1 064,14
XCeed 1,6 T-GDI 95,96 159,56 96,84 194,02 235,00 781,38 360,24 98,88 1 240,50
XCeed 1,6 CRDi 182,76 292,78 475,54 196,32 671,86
servis elektrické auto
servis elektrické auto
+21servis elektrické auto

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #servis #Kia Niro #autoservis #Kia e-Niro
Články podľa značiek