Suda SA01: V Európe sa objavil nebezpečný elektromobil z Číny

16.03.2021 18:00

Čínske automobilky síce napredujú, ale o tej s názvom Suda to rozhodne neplatí. O to šokujúcejšia je jej odvaha pôsobiť v Európe. V lacnom elektromobile SA01 bez airbagov a ESP by ste počas havárie sedieť určite nechceli.

Čínsky elektrický sedan, pripomínajúci...
Čínsky elektrický sedan, pripomínajúci niekdajšiu trojpriestorovú verziu Suzuki SX4, pôsobí vcelku moderne, no jeho dampingová cena je výsledkom zúfalo nízkej bezpečnosti. Autor: ADAC

S produktmi čínskych automobiliek musíme v Európe v budúcnosti určite rátať. Napokon, niektoré značky z ríše stredu tu už pôsobia. Napríklad inovatívna Lynk & Co. alebo MG. Zatiaľ síce žiadna z nich na starom kontinente veľa vody nenamútila a máme tu aj fiasko v podobe Qorosu, ale spomeňme si na to, kde boli kórejské automobilky pred pätnástimi rokmi a kde sú dnes. Prienik do Európy nie je však ľahký, patrí k najnáročnejším trhom sveta. Aj preto sa Číňania zväčša snažia zaujať modernými technológiami. O to viac prekvapí odvaha čínskej spoločnosti Suda, ktorá sa rozhodla, že do Európy dovezie svoj elektromobil SA01.

Z deformácie karosérie nevychádzali kamosári...
Z deformácie karosérie nevychádzali kamosári ADAC-u z údivu. Autor: ADAC

Na prvý pohľad by na tom nebolo nič zlé, veď čínske elektrické autá tu predáva aj MG. Suda SA01 je navyše relatívne priestranným 4 420 mm dlhým sedanom s veľkým kufrom. Predné kolesá poháňa elektromotor s výkonom 80 kW a do batérií sa zmestí 40 kWh elektrickej energie, takmer dvojnásobok toho, čo zvládne elektrická Dacia Spring. Pritom má Suda SA01 podobnú cenu. V Nemecku stojí 19 390 eur, čo je vo svete elektromobilov doslova „bagateľ“. Ak si navyše Nemci uplatnia veľkorysú štátnu dotáciu, budú mať toto elektrické auto za rozprávkových 10 390 eur, čo nie je už ďaleko od najlacnejších hatchbackov s benzínovým motorom.

Keďže vozidlo neobsahuje ani jeden jediný...
Keďže vozidlo neobsahuje ani jeden jediný airbag, vodič a spolujazdec sú vystavení pri náraze fatálnym zraneniam. Autor: ADAC

Druhý pohľad na toto auto je ale o čosi smutnejší a odhaľuje, že Suda SA01 je tu iba kvôli tomu, aby sa zviezla na elektrickej vlne, presnejšie dotáciách. Chcete dôkaz? Čínsky sedan nemá totiž na palube ani jeden jediný airbag a nepozná stabilizačný systém ESP, nehovoriac o autonómnych brzdách či sofistikovanejších asistenčných systémoch v podobe monitoringu jazdných prúdov a podobne. Iste si kladiete otázku, ako je vôbec možné, že sa sem dostal. Čínska firma prostredníctvom dovozcu jednoducho využila výnimku z pravidiel. Ak ide o dovoz malého počtu vozidiel, v tomto prípade do 1 000 kusov, nemusia spĺňať bežné homologizačné pravidlá. Takto sa napríklad do Nemecka dostalo nedávno loďou 200 exemplárov, pôvodne schválených v Španielsku.

A čínska elektrická novinka ešte aj zúfalo zle...
A čínska elektrická novinka ešte aj zúfalo zle brzdí. Autor: ADAC

Asi sa netreba čudovať, že jeden z nich si hneď zobral do parády nemecký autoklub ADAC. A naozaj ho nešetril. S čínskym nováčikom uskutočnil nielen klasický test, ale aj crashtest. Výsledky boli odstrašujúce. Pri čelnom náraze rýchlosťou 64 km/h došlo k tvrdému kontaktu hlavy a hrudníka vodiča s volantom. Kvôli konštrukcii palubnej dosky a bezpečnostným pásom, ktorých úroveň zodpovedá tej z konca deväťdesiatych rokov, by na tom nebol lepšie ani spolujazdec. Slabiny ukázala aj odolnosť karosérie a podvozka voči nárazu. Jednoducho, v tomto aute by ste mali len malú šancu prežiť.

A aj keby sa vám to podarilo, Suda SA01 by skomplikovala váš prevoz do nemocnice. Po náraze sa totiž tomuto sedanu zasekli dvere. Záchranárom by komplikoval situáciu aj samotný elektrický pohon. Nikde na aute nie je totiž vyznačený postup pre odpojenie vysokonapäťového kábla, takže zásah elektrickým prúdom nie je vylúčený. ADAC tiež konštatuje, že pri inom type nárazu by mohlo ľahko dôjsť k poškodeniu batériového modulu, čo znamená obrovské riziko požiaru. A pripomína, že Suda SA01 je nebezpečným sedanom aj v prípade, že s ním nehavarujete.

Poddimenzované brzdy potrebujú na zastavenie z rýchlosti 100 km/h až takmer 42 metrov, o desať viac ako nový elektrický Opel Corsa-e. ADAC preto motoristov v Nemecku, ale aj v celej Európe varuje pred kúpou tohto čínskeho priduktu.

Suda
		SA01 - crashtest 2021
Suda SA01 -
		crashtest 2021
+4Suda SA01 - crashtest
		2021

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

0 debata debata
Viac na túto tému: #Suda SA01 #Suda #elektromobily #crashtest #čínske autá
Články podľa značiek