Kedy prezuť na letné? Hlavne sa neponáhľajte

30.03.2021 05:00

Od 1. apríla budeme môcť jazdiť legálne na letných pneumatikách. To aj v prípade, keby snežilo. Ponáhľať sa však nemá význam. Ak posuniete „prezutie“ o mesiac, nič nestratíte. Skôr naopak.

S prezúvaním pneumatík v apríli to ešte nie je...
S prezúvaním pneumatík v apríli to ešte nie je také "horúce". Ak tak spravíte v máji, nič sa nestane. Autor: Ivan Majerský, Pravda

Slovensko patrí ku krajinám, ktoré nevyžadujú striktné používanie zimných pneumatík. Povinné sú len na súvislej vrstve snehu či ľadu od 15. novembra do 31. marca. Množstvo motoristov ich však považuje za samozrejmosť. A tak budú čoskoro prezúvať. Lenže ponáhľať sa netreba. Zima ešte nemusela povedať posledné slovo. Sami výrobcovia pneumatík odporúčajú výmenu až vtedy, ak v noci nemrzne a cez deň sa teploty vyšplhajú na dvojciferné čísla.

Väčšinou sa síce v tejto súvislosti spomína priemerná teplota sedem stupňov Celzia, ale to ešte neznamená, že sa nemusíte, najmä vo večerných a ranných hodinách stretnúť s námrazou. Zvlášť to platí pre tých, ktorí žijú v severných oblastiach Slovenska. Moderné zimné pneumatiky sú dnes odolnejšie voči vyšším teplotám ako v minulosti, a tak nehrozí, že ich pár týždňami práce navyše zničíte. Nayvše sa posunutím termínu prezúvania vyhnete náporu v pneuservisoch. I keď tento rok nebude pravdepodobne taký veľký. Mobilita sa totiž kvôli pandémii znížila.

Ak po zime použijete letné pneumatiky, ktoré ste mali obuté minulú sezónu, stačí zájsť do pneuservisu a vymeniť ich. Tam vám zároveň skontrolujú vyváženie. Preto sa neodporúča domáca výmena pneumatík. Vyvažovanie by malo byť samozrejmosťou dokonca aj vtedy, ak máte letné pneumatiky obuté na samostatnej súprave diskov. Výmena kolies jednoducho nestačí. Ak však majú vaše letné pneumatiky hĺbku dezénu nižšiu ako zákonom predpísaných 1,6 milimetra, treba sa poobzerať po nových. A možno aj skôr.

Odborníci totiž tvrdia, že už hĺbka dvoch milimetrov môže negatívne ovplyvniť správanie plášťov na vode. A ako vybrať správnu pneumatiku? Platí pri tom zopár pravidiel.

Ako vybrať správnu pneumatiku

1. V prvom rade rešpektujte požiadavky zo strany výrobcov automobilov. Technický preukaz jasne určuje správny rozmer plášťa. Ten by ste mali dodržať.

2. Každý ráfik možno teoreticky obuť okrem optimálneho rozmeru aj pneumatikou o desať milimetrov širšou alebo užšou. Teda rozmer 195 môžete nahradiť napríklad rozmerom 205. Zmena by ale mala byť zaznamenaná v technickom preukaze.

3. Ak túžite po ešte širšom plášti, potrebujete aj širší disk. Malo by ísť ale o rozmer, ktorý sa na danom vozidle používa v prvovýrobe. Teda nie ľubovoľný.

4. Obvod pneumatiky nesmie byť väčší ani menší. Ak je menší, dochádza síce k lepšej čiastkovej akcelerácii, no na úkor maximálnej rýchlosti a vyššej spotreby. Väčší obvod zas zaťažuje prevodovú sústavu zvýšeným odporom, zhoršuje akceleráciu, predlžuje brzdnú dráhu a zvyšuje opotrebenie bŕzd.

5. Čím je pneumatika širšia a nižšia, tým nižší je jej komfort. Širšia styčná plocha kopíruje z cesty viac nerovností a je aj väčším zdrojom hluku. Výhodou je, že takáto pneumatika výrazne prospieva stabilite pri športovom jazdnom štýle a skracuje brzdnú dráhu.

5. Pri výbere musíte zohľadniť skutočnosť, akú maximálnu rýchlosť dosahuje vaše vozidlo a akú má maximálnu prípustnú hmotnosť. Podľa toho je nevyhnutné vybrať pneumatiku s príslušným rýchlostným a záťažovým indexom.

6. Keďže výrobcovia pneumatík ponúkajú v tom istom rozmere rôzne dezény, je veľmi dôležité vedieť, čo od pneumatiky očakávate. Pre dynamicky založených vodičov je lepšia športovo orientovaná pneumatika, pre vodičov, ktorí ročne najazdia veľký počet kilometrov, zasa plášť s vyšším komfortom, nižším valivým odporom a dlhšou životnosťou.

7. Pri kúpe pneumatík sa môžete zorientovať aj pomocou výsledkov testov pneumatík niektorej z nezávislých organizácií. Uveďme aspoň nemecký automotoklub ADAC. Čiastkové známky v teste popisujú jednotlivé vlastnosti. Tak sa dozviete, ktorá pneumatika je najlepšia na vode, na suchej ceste, ktorá šetrí najviac paliva a ktorá má najdlhšiu životnosť.

8. O vlastnos­tiach pneumatík vypovedajú povinné štítky nalepené na ich behúni. Tie pomocou stupnice, podobnej označovaniu energetickej účinnosti elektrospotrebičov, hovoria o bezpečnosti na mokrej vozovke, hlučnosti či valivom odpore pneumatiky a od mája nás budú informovať napríklad aj o dĺžke brzdnej dráhy.

Čo znamenajú čísla na pneumatikách

Všetky dôležité čísla nájdete na bočnci
Všetky dôležité čísla nájdete na bočnci Autor: Martin Majerníček, Pravda

Každá pneumatika obsahuje viacero čísel. Pripomínajú tak trochu hlavolam. Majú však presný význam. A ten je kľúčový pri výbere správnej pneumatiky aj z pohľadu zákona. Väčšina čísiel na pneumatike odkazuje na jej rozmery. Prvé trojčíslie označuje šírku behúňa pneumatiky. Je udávané v milimetroch. Šírka pneumatiky je dôležitá pre trakciu samotného auta. Druhé dvojčíslie vypovedá o výške bočnice pneumatiky. Tento údaj je ale udávaný v percentách šírky prierezu a nazýva sa profilové číslo alebo profil.

Dvojčíslie za písmenom R označuje priemer disku, na ktorý je možné pneumatiku obuť. Tento údaj je zas udávaný v palcoch. Napríklad, ak je na pneumatike označenie R16, „gumu“ je možné obuť na disk s priemerom 16 palcov. Samotné písmeno „R“ odkazuje na radiálnu konštrukciu pneumatiky. Teda, že vlákna kostry pneumatiky sú uložené kolmo na obvodovú kružnicu. Tam sa ale označenie ešte nekončí. Za údajmi o rozmeroch totiž nasleduje ďalšia dvojica čísel a písmeno.

Ide o informáciu o maximálnej rýchlosti, na ktorú je pneumatika stavaná, a o index zaťaženia. Index zaťaženia predstavujú čísla. Na aute nemôžete mať pneumatiku, ktorá má menší index zaťaženia ako ten, ktorý je zapísaný v technickom preukaze. Napríklad pneumatika s indexom zaťaženia 85 zvládne záťaž 515 kg. Rýchlostný index musí taktiež korešpondovať s údajom v technickom preukaze. Môže byť však vyšší. Nižší len v prípade zimných pneumatík.

V súvislosti so záťažou je možné nájsť na pneumatike označenie XL alebo Extra Load, čo znamená, že pneumatika je zosilnená. Má pevnejšiu bočnicu, aby zvládala vyššiu hmotnosť, a tiež má zosilnený podklad behúňa a uloženie dezénových blokov. Tieto pneumatiky využívajú najmä vozidlá kategórie SUV, a väčšinou sú drahšie.bNa pneumatike nájdete tiež údaj o tom, kedy bola vyrobená. Nachádza sa na jej bočnici. Najdôležitejšie je posledné štvorčíslie, ktoré označuje poradové číslo týždňa výroby, spolu s rokom výroby.

Vďaka tomuto označeniu dokážete zistiť, aký má presný vek. Vek na úrovni piatich rokov nie je v prípade pneumatík ešte dôvodom na ich výmenu. Kľúčový je stav dezénu. Ako uvádza Continental, behúňová zmes moderných plášťov obsahuje špeciálne činidlá s postupným uvoľňovaním, ktoré chránia pneumatiku pri správnom skladovaní minimálne päť rokov. Rozdiely medzi novou a 5-ročnou pneumatikou sú také minimálne, že ani profesionálni testovací jazdci rozdiel nezaregistrujú. Podmienkou je však správne skladovanie.

Rýchlostný index pneumatiky

Index Maximálna rýchlosť km/h
Q 160 km/h
S 180 km/h
T 190 km/h
H 210 km/h
V 240 km/h
W 270 km/h
Y 300 km/h
Z nad 240 km/h

Záťažový index pneumatiky

Index zaťaženia Nosnosť
71 345 92 630 kg
72 355 93 650 kg
73 365 94 670 kg
74 375 95 690 kg
75 387 96 710 kg
76 400 97 730 kg
77 212 98 750 kg
78 425 99 775 kg
79 437 100 800 kg
80 450 101 825 kg
81 462 102 850 kg
82 475 103 875 kg
83 487 104 900 kg
84 500 105 925 kg
85 515 106 950 kg
86 530 107 975 kg
87 545 108 1 000 kg
88 560 109 1030 kg
89 580 110 1060 kg
90 600 111 1090 kg
91 615 112 1120 kg

Ako správne skladovať pneumatiky?

Autor: Dreamstime

Ak chcete, aby vám pneumatiky vydržali čo najdlhšie, je ich potrebné počas obdobia, keď ich nepoužívate, správne uskladniť. Dôležité je začať umývaním. Po sezóne pneumatiky riadne očistite, nebojte sa kefy, saponátov ani vody. Nielenže sa vám s pneumatikami potom bude lepšie manipulovať, ale predĺžite tým aj ich životnosť. Plášte sa musia následne dobre vysušiť a uložiť, ideálne zabalené v igelitových vreciach. Vždy platí pravidlo, že čím je suchšie prostredie a menej vzduchu, tým je to pre pneumatiky lepšie.

Ideálna teplota skladovania je okolo 10 až 15 stupňov Celzia. Vhodne uložené pneumatiky starnú oveľa pomalšie. Počas skladovania tiež nesmú prísť do kontaktu s chemickými látkami, ktoré by mohli narušiť ich štruktúru. Pri nedodržaní týchto skladovacích procedúr môže na povrchu plášťa dochádzať k nechceným chemickým reakciám. Rozdiel je aj v tom, či odkladáte len plášte, alebo celé kolesá. Možné sú oba varianty.

V prípade samotných pneumatík sa odporúča ukladať ich nastojato a pravidelne pootáčať. Naopak, pri uskladnení celých kolies aj s ráfikmi je odporúčané uskladnenie naležato, prípadne v závese. Dôležité je, aby pneumatiky boli rovnomerne zaťažené, a preto by sa mali približne po mesiaci premiestňovať. Plášte môžete skladovať doma, ale ideálne je využiť služby pneuservisu, kde vám za poplatok pneumatiky odložia tak, ako je to správne.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

0 debata debata
Viac na túto tému: #prezúvanie #pneumatiky #letné pneumatiky
Články podľa značiek