Dobitie elektromobilu môže stáť viac, ako tankovať prémiový benzín!

Nabíjanie v superrýchlych nabíjačkách vás môže vyjsť dvakrát drahšie, ako tankovanie nafty. Za nabíjanie doma však možno zaplatíte len tretinu sumy. Z nabíjania elektromobilov sa stáva tak trochu komplikovaná veda.

01.04.2021 05:00
debata (21)
Nabíjacie tarify sú momentálne dosť... Foto: Kia
kia nabíjanie Nabíjacie tarify sú momentálne dosť neprehľadné, platí však, že čím rýchlejšie auto nabíjate, tým je to aj drahšie.

Ako jedna z výhod elektromobilov sa často spomína, že sto kilometrov prejdete doslova za pár centov a preto aj keď je oproti porovnateľnému autu so spaľovacím motorom elektromobil drahší o tretinu až polovicu, vráti sa vám to na nižších prevádzkových nákladoch.

A to môže a nemusí byť pravda. Záleží to od toho, kde a ako elektrické auto nabíjate. A samozrejme od rozdielu v cene s porovnateľným benzínovým autom a nájazdu kilometrov.

Dvakrát meraj a raz rež

Ale buďme konkrétni. V špecifikácii elektromobilov sa výrobcovia chvália, ako rýchlo ich modely dokážete nabiť, no zväčša vám nepovedia, že čím je nabíjačka výkonnejšia, tým je aj vyššia tarifikácia za každú kWh. A skúsme to rovno s extrémom. Ako príklad si vezmime situáciu, že ste neregistrovaný zákazník a chcete svoj elektromobil dobiť v ultrarýchlej nabíjačke v sieti Ionity. A budeme pritom optimisticky rátať so spotrebou 17 kWh na 100 kilometrov.

V tom prípade musíte rátať s tarifou 0,79 eura za kWh, čo značí, že 100 kilometrov vás v priemere vyjde 13,43 eura. Majiteľ benzínového auta s priemernou spotrebou 7 l/100 km prejde rovnakých sto kilometrov s nákladmi 9,03 eura (pri priemernej cene Naturalu 95 na úrovni 1,329 eura/l, platnej v čase písania tohto článku). A do tretice rovnakých sto kilometrov absolvuje majiteľ naftového auta s priemernou spotrebou 5 l/100 s nákladmi len 5,87 eura (pri priemernej cene nafty na úrovni 1,174 eura/l, platnej v čase písania tohto článku).

Skúsme to ale inak. Ste majiteľom elektromobilu a jazdíte s ním dosť na to, aby ste si zvolili napríklad program Flat od ZSE Drive. To je niečo ako neobmedzený paušál pri mobiloch. Mesačne zaplatíte 69 eur a ceny za kWh sa nerátajú. Za uvedenú sumu by ste natankovali 52 litrov benzínu alebo 59 litrov nafty. A to značí prejdenie 742 kilometrov s naším hypotetickým benzínovým autom, alebo 1005 kilometrov s naftovým. Až po nich začínate byť na tom z hľadiska mesačných nákladov na palivo s elektromobilom lepšie.

Porovnanie nákladov na jazdu s využitám rôznych... Foto: ZSE
Náklady na jazdu, Porovnanie nákladov na jazdu s využitám rôznych taríf za energiu.

A to ešte nehovoríme o rozdiele v nadobúdacej cene. Elektrický Peugeot 2008 napríklad aktuálne štartuje na cene 31 390 eur (motor s výkonom 100 kW/136 koní). Benzínovú verziu 1.2 PureTech s 8-stupňovým automatom v cene a s porovnateľným výkonom (96 kW/130 koní) kúpite za 19 490 eur. Rozdiel v cene je medzi nimi 11 900 eur. Za túto sumu si aktuálne kúpite 8 954 litrov benzínu. Za rozdiel v cene medzi týmito dvomi verziami by ste teda mohli s benzínovou 1,2-kou najazdiť 127 914 kilometrov.

Doma je to najvýhodnejšie

Ale aby sme boli spravodliví. Ak by ste si dnes nabíjali elektromobil výlučne doma z wall-boxu a za zvýhodnenú tarifu, teda hlavne v noci a pritom nevyužívali žiadne ultra rýchle nabíjačky a ani nabíjačky tretích strán, tak v prípade providera ZSE Drive sa skutočne môžete dostať na sumu výrazne pod 2 eurá na sto kilometrov. To je približne tretina sumy, ktorú by ste za 100 kilometrov zaplatili ako majiteľ naftového auta s päťlitrovou spotrebou.

Týmito výpočtami nikoho nechceme odradiť od kúpy elektromobilu, len upozorňujeme na jednu dôležitú vec: nehrňte sa do nej, pretože je to niečo nové, ekologické a moderné. Dobre si zvážte, koľko najazdíte denne kilometrov, aké sú vaše možnosti dobíjať auto, aký je profil najčastejšej trasy (teda zväčša do práce) na ktorej ho budete používať a následne sa rozhodnite. Samozrejme, my sme zvážili len pár základných faktov, do hry vstupujú aj ďalšie, napríklad servisné náklady, zostatková hodnota auta pri odpredaji a podobne.

V niektorých prípadoch z toho môže vyjsť elektromobil ako dobrá investícia (najmä ak sa znovu u nás spustí dotačný program), pre niekoho sa môže javiť oveľa efektívnejšou voľbou plug-in hybrid a pre iného jednoducho ešte v tejto dobe nie sú autá jazdiace na elektrinu vhodnou alternatívou. Ale vždy má aj takýto človek možnosť využiť mild-hybridnú technológiu, ktorá znižuje spotrebu a tým pádom je auto, hoci využíva spaľovací motor, k prostrediu predsa len o niečo šetrnejšie.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #rýchlonabíjacia stanica #Ionity #nabíjacia stanica #nabíjanie elektromobilov #ZSE #tarify za energiu
Články podľa značiek