Dobitie elektromobilu môže stáť viac, ako tankovať prémiový benzín!

, 01.04.2021 05:00

Nabíjanie v superrýchlych nabíjačkách vás môže vyjsť dvakrát drahšie, ako tankovanie nafty. Za nabíjanie doma však možno zaplatíte len tretinu sumy. Z nabíjania elektromobilov sa stáva tak trochu komplikovaná veda.

Nabíjacie tarify sú momentálne dosť...
Nabíjacie tarify sú momentálne dosť neprehľadné, platí však, že čím rýchlejšie auto nabíjate, tým je to aj drahšie. Autor: Kia

Ako jedna z výhod elektromobilov sa často spomína, že sto kilometrov prejdete doslova za pár centov a preto aj keď je oproti porovnateľnému autu so spaľovacím motorom elektromobil drahší o tretinu až polovicu, vráti sa vám to na nižších prevádzkových nákladoch.

A to môže a nemusí byť pravda. Záleží to od toho, kde a ako elektrické auto nabíjate. A samozrejme od rozdielu v cene s porovnateľným benzínovým autom a nájazdu kilometrov.

Dvakrát meraj a raz rež

Ale buďme konkrétni. V špecifikácii elektromobilov sa výrobcovia chvália, ako rýchlo ich modely dokážete nabiť, no zväčša vám nepovedia, že čím je nabíjačka výkonnejšia, tým je aj vyššia tarifikácia za každú kWh. A skúsme to rovno s extrémom. Ako príklad si vezmime situáciu, že ste neregistrovaný zákazník a chcete svoj elektromobil dobiť v ultrarýchlej nabíjačke v sieti Ionity. A budeme pritom optimisticky rátať so spotrebou 17 kWh na 100 kilometrov.

V tom prípade musíte rátať s tarifou 0,79 eura za kWh, čo značí, že 100 kilometrov vás v priemere vyjde 13,43 eura. Majiteľ benzínového auta s priemernou spotrebou 7 l/100 km prejde rovnakých sto kilometrov s nákladmi 9,03 eura (pri priemernej cene Naturalu 95 na úrovni 1,329 eura/l, platnej v čase písania tohto článku). A do tretice rovnakých sto kilometrov absolvuje majiteľ naftového auta s priemernou spotrebou 5 l/100 s nákladmi len 5,87 eura (pri priemernej cene nafty na úrovni 1,174 eura/l, platnej v čase písania tohto článku).

Skúsme to ale inak. Ste majiteľom elektromobilu a jazdíte s ním dosť na to, aby ste si zvolili napríklad program Flat od ZSE Drive. To je niečo ako neobmedzený paušál pri mobiloch. Mesačne zaplatíte 69 eur a ceny za kWh sa nerátajú. Za uvedenú sumu by ste natankovali 52 litrov benzínu alebo 59 litrov nafty. A to značí prejdenie 742 kilometrov s naším hypotetickým benzínovým autom, alebo 1005 kilometrov s naftovým. Až po nich začínate byť na tom z hľadiska mesačných nákladov na palivo s elektromobilom lepšie.

Porovnanie nákladov na jazdu s využitám rôznych...
Porovnanie nákladov na jazdu s využitám rôznych taríf za energiu. Autor: ZSE

A to ešte nehovoríme o rozdiele v nadobúdacej cene. Elektrický Peugeot 2008 napríklad aktuálne štartuje na cene 31 390 eur (motor s výkonom 100 kW/136 koní). Benzínovú verziu 1.2 PureTech s 8-stupňovým automatom v cene a s porovnateľným výkonom (96 kW/130 koní) kúpite za 19 490 eur. Rozdiel v cene je medzi nimi 11 900 eur. Za túto sumu si aktuálne kúpite 8 954 litrov benzínu. Za rozdiel v cene medzi týmito dvomi verziami by ste teda mohli s benzínovou 1,2-kou najazdiť 127 914 kilometrov.

Doma je to najvýhodnejšie

Ale aby sme boli spravodliví. Ak by ste si dnes nabíjali elektromobil výlučne doma z wall-boxu a za zvýhodnenú tarifu, teda hlavne v noci a pritom nevyužívali žiadne ultra rýchle nabíjačky a ani nabíjačky tretích strán, tak v prípade providera ZSE Drive sa skutočne môžete dostať na sumu výrazne pod 2 eurá na sto kilometrov. To je približne tretina sumy, ktorú by ste za 100 kilometrov zaplatili ako majiteľ naftového auta s päťlitrovou spotrebou.

Týmito výpočtami nikoho nechceme odradiť od kúpy elektromobilu, len upozorňujeme na jednu dôležitú vec: nehrňte sa do nej, pretože je to niečo nové, ekologické a moderné. Dobre si zvážte, koľko najazdíte denne kilometrov, aké sú vaše možnosti dobíjať auto, aký je profil najčastejšej trasy (teda zväčša do práce) na ktorej ho budete používať a následne sa rozhodnite. Samozrejme, my sme zvážili len pár základných faktov, do hry vstupujú aj ďalšie, napríklad servisné náklady, zostatková hodnota auta pri odpredaji a podobne.

V niektorých prípadoch z toho môže vyjsť elektromobil ako dobrá investícia (najmä ak sa znovu u nás spustí dotačný program), pre niekoho sa môže javiť oveľa efektívnejšou voľbou plug-in hybrid a pre iného jednoducho ešte v tejto dobe nie sú autá jazdiace na elektrinu vhodnou alternatívou. Ale vždy má aj takýto človek možnosť využiť mild-hybridnú technológiu, ktorá znižuje spotrebu a tým pádom je auto, hoci využíva spaľovací motor, k prostrediu predsa len o niečo šetrnejšie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

0 debata debata
Viac na túto tému: #ZSE #tarify za energiu #rýchlonabíjacia stanica #nabíjanie elektromobilov #nabíjacia stanica #Ionity
Články podľa značiek