Kontrola tlaku v pneumatikách predražuje prezúvanie. Aj o 100 €!

Povinný systém monitorovania tlaku v pneumatikách môže poriadne zvýšiť cenu jarného prezutia „gúm“.

13.04.2021 05:00
debata (15)
Systém priameho monitoringu tlaku v... Foto: Continental
TPMS - monitorovanie tlaku v pneumatikách Systém priameho monitoringu tlaku v pneumatikách je pomerne zložitý, pretože obsahuje senzory vo ventiloch pneumatík s integrovanými batériami. Ak senzor nefunguje, treba ho vymeniť. Životnosť batérie je štyri až šesť rokov. Batéria sa pritom samostatne vymeniť nedá.

Systém kontroly tlaku v pneumatikách zaviedla Európska únia povinne pre nové autá od roku 2014. Cieľ bol jasný. Správnym nahustením pneumatík zvýšiť ich životnosť, znížiť spotrebu paliva a zvýšiť bezpečnosť. Lenže systém označovaný ako TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), má aj svoju odvrátenú stránku. Zvyšuje totiž náklady na pravidelné prezúvanie. Poznajú to najmä motoristi, ktorých autá disponujú vyspelejšou „priamou“ verziou monitoringu tlaku.

Kým pri nepriamom systéme sa pokles tlaku zisťuje len porovnávaním otáčok kolies pomocou senzorov ABS, pri priamom meraní pochádzajú dáta o tlaku zo štyroch senzorov vo ventiloch, ktoré posielajú údaje palubnej elektronike vozidla bezdrôtovo. Vybavené sú tiež batériou, ktorej životnosť je približne štyri až šesť rokov. Už to naznačuje, že nejde o lacný systém. Problémom je, že pri každom prezúvaní pneumatík potrebujú senzory odborné ošetrenie a pri zistení nesprávnej činnosti musia byť vymenené. Batérie sú pritom ich integrálnou súčasťou.

Pri výmene pneumatík s priamym monitoringom... Foto: Continental
TPMS - monitorovanie tlaku v pneumatikách Pri výmene pneumatík s priamym monitoringom tlaku treba senzory vždy skontrolovať a ošetriť. To prezúvanie pneumatík predražuje.

Aby sa nemuseli senzory vymieňať z letnej súpravy pneumatík na zimnú a naopak, čo si vyžaduje ešte viac úkonov, napríklad použitie nových gumených tesnení, je dobré mať štyri ďalšie senzory pre druhú súpravu plášťov. To si, samozrejme, vyžaduje ďalšie investície. Takže dodatočné náklady na letné a zimné prezúvanie sa môžu vyšplhať na 50 až 100 eur. Ak si namýšľate, že meranie tlaku v pneumatikách obídete, ste na omyle. Ak totiž vaše auto spadá medzi vozidlá, ktoré týmto systémom musia byť vybavené, neprejdete technickou kontrolou.

Na STK je totiž nefunkčné TPMS považované za závažnú chybu. Preto by ste mali vedieť, akým systémom je vaše vozidlo vybavené. Zistiť sa to dá v príručke alebo aj na prístrojovom paneli. Ak systém zobrazuje aktuálny tlak v pneumatikách, ste majiteľom auta s priamym monitoringom tlaku. Výhodnejšie je preto mať nepriamy systém, ktorý si žiadne dodatočné náklady nevyžaduje. Stačí pneumatiky nahustiť na výrobcom požadovaný tlak a elektronika ABS uloží počiatočné údaje o otáčaní kolies. Nevýhodou je, že kalibráciu musíte vykonať po každom dohustení plášťov.

Ako funguje nepriame monitorovanie tlaku

Pri nepriamom monitorovaní sa nemeria tlak. Elektronika len na základe senzorov ABS či ESP vyhodnocuje rýchlosť otáčania a vibrácie kolies. Keďže podhustená pneumatika má menší obvod, dokáže elektronika na základe rozdielov v otáčkach detekovať, že v pneumatike došlo k úniku tlaku. Výhodou sú síce nízke náklady, ale nepriamy systém je pomalší a merať dokáže len počas jazdy. Potrebná je tiež kalibrácia po každom dohustení. Tento systém používajú vozidlá koncernu Volkswagen vrátane Škody, ale aj BMW alebo Mercedes-Benz.

Ako funguje priame monitorovanie tlaku

Priame meranie je omnoho efektívnejšie. Systém dokáže poskytnúť informáciu okamžite, a to aj počas státia, dokonca môže merať tlak v rezervnej pneumatike. Vyžaduje si však väčšie náklady. Tie vyplývajú z ceny špeciálnych ventilov s integrovanou batériou, ktoré merajú tlak a tieto údaje posielajú bezdrôtovo palubnej elektronike. Ďalšie náklady sú spojené s diskami kolies, ktoré musia byť na priame monitorovanie pripravené. Priame meranie používajú napríklad Ford, Renault, Citroën, Peugeot alebo Hyundai.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #TPMS #kontrola tlaku v pneumatikách
Články podľa značiek