Len nedávno uviedla Dacia na trh tretiu generáciu sedanu Logan a hatchbacku Sandero. Netrvalo dlho a z dvojčiat sú doslova bestsellery. Nehovoríme pritom o domácom rumunskom trhu. V januári sa napríklad Sandero vypracovalo na prvú priečku TOP 10 vo Fancúzsku! To je naozaj obrovský úspech. Teraz však prichádza z bezpečnostného konzorcia Euro NCAP studená sprcha. V poslednom kole nárazových testov získali Sandero s Loganom iba dve bezpečnostné hviezdičky z piatich. A to je naozaj málo. Dokonca najmenej v histórii týchto dvojčiat.
V roku 2008 dostala prvá generácia tri hviezdičky, v roku 2014 mala druhá generácia Loganu tiež tri a o rok neskôr si Sandero zaknihovalo až štyri hviezdičky. Čo sa stalo? Medzičasom sa, samozrejme, sprísnila metodika a hodnotenie crashtestov. To, čo stačilo v minulosti, je dnes nedostačujúce. A ako sa zdá, Dacia na to nezareagovala dostatočne pružne. Od týchto nízkonákladových áut sa síce neočakávajú zázraky, najmä ak nemôžu byť kvôli cene vybavené drahými asistenčnými systémami, lenže Logan a Sandero nedobehli tento sklz ani v pasívnej bezpečnosti.
Výsledky crashtestu
„Bezpečnosť sa posunula ďalej,“ hovorí Michiel van Ratingen, generálny tajomník Euro NCAP. „Najväčšie pokroky sa v súčasnosti dosahujú pomocou špičkových technológií, ktoré dokážu predchádzať nehodám. Je zrejmé, že Dacia si našla svoj priestor na trhu a drží sa ho, ale dvojhviezdičkové hodnotenie ukazuje jej malé ambície v ochrane posádky, a to dokonca aj pri nízkonákladovom produkte,“ netají sklamanie Michiel van Ratingen. Bezpečnostní experti Euro NCAP kritizujú najmä to, že autonómne núdzové brzdy nereagujú na chodcov a cyklistov, pretože systém nepoužíva kameru, ale len radar.
Čítajte viac Euro NCAP: Prvé crashtesty dopadli dobre. Štyri autá - 20 hviezd!To vynieslo dvojčatám len 42 % na strane asistenčných systémov. A tento výsledok má následne vplyv aj na disciplínu ochrany dospelej posádky, kde získali Sandero s Loganom len 70 %. Samotný priestor pre posádku ostal síce stabilný, ale konštrukcia palubnej dosky sa ukázala ako riziková. Slabá bola aj ochrana hrudníka, a to nielen pri čelnom, ale aj pri bočnom náraze. Dobré výsledky si Sandero neodnieslo ani pri ochrane detí, kde získalo 72 % a ani pri ochrane chodcov s hodnotením 41 %. Tu opäť doplatilo na absenciu kamery.
Čítajte viac Dacia: Aj Rumuni menia logo. Príde ešte pred Bigsterom Podľa Euro NCAP by mala Dacia na podpriemerné výsledky rýchlo zareagovať. Odporúča inštalovať detekciu chodcov a cyklistov, ako aj stredový airbag. Potom by mohli Sandro s Loganom pomýšľať na štyri hviezdičky. Uvidíme, či sa k tomu automobilka odhodlá. Každá nová technológia ju totiž oberá o jej hlavný tromf – bezkonkurenčný pomer ceny a úžitkovej hodnoty. Nakoniec však nebude mať inú možnosť. Euro NCAP totiž pripravuje ďalšie sprísnenie požiadaviek pre rok 2022, kde sa bude monitoring chodcov a cyklistov, ako aj udržiavanie v jazdnom prúde považovať za povinný štandard.