ADAC: Pozor na ‘staré nové‘ gumy. Môžu mať aj 10 rokov!

Ste si istí, že pri kúpe nových pneumatík dostanete naozaj nové? Lepšie je to preveriť. Pneumatiky často strávia v skladoch dlhé roky. Aj nepoužívaná nová pneumatika pritom stráca svoje vlastnosti.

23.04.2021 05:00
debata
Nová pneumatika nemusí byť nová. Dávajte si na... Foto: Continental
Pneumatiky - označovanie Nová pneumatika nemusí byť nová. Dávajte si na to pozor, pretože guma, ktorá strávila v sklade niekoľko rokov, nie je taká istá ako tá, ktorá bola vyrobená pred pár mesiacmi.

Každý, kto si kúpi nový tovar, predpokladá, že bol vyrobený nedávno. Nie vždy to však platí. Zvlášť nie pri pneumatikách. Veľký počet rozmerov, verzií a technických parametrov núti výrobcov vyrábať každý druh pneumatiky vo väčšom množstve a potom ho následne skladovať. Až kým si nenájde zákazníka. A to môže trvať celé roky. Vyrábať každý druh v malých sériách by bolo neefektívne a malo by to negatívny vplyv na cenu. Takéto „staré nové“ pneumatiky sa pritom bežne dostávajú k spotrebiteľovi. Čo je horšie, môže sa tak diať úplne legálne, pretože legislatíva v Európe neudáva žiadny maximálny vek pneumatiky. Životnosť je daná len minimálnou hĺbkou dezénu.

Nové nemusia byť nové

Čosi ako dátum exspirácie alebo dátum spotreby známy pri liekoch či potravinách v tomto prípade neexistuje. Preto ADAC odporúča, aby sa zákazníci pri kúpe zaujímali o to, kedy bola pneumatika vyrobená. Nie je to ťažké. Každý plášť má na bočnici takzvané DOT číslo. To sa skladá z troch blokov po štyroch znakoch. Tretí blok s číslami je relevantný pre dátum výroby. Prvé dve čísla označujú týždeň výroby a druhé dve číslice rok výroby. Tak napríklad číslo 2205 znamená, že pneumatika zišla z linky v 22. týždni v roku 2005. Teda, že pneumatika bola vyrobená pred 16 rokmi. Áno, aj to sa môže stať a navyše vás takýto plášť láka priam zázračnou cenou. Je tu ale problém.

Vek pneumatiky zistíte z DOT čísla na bočnici.... Foto: ADAC
Pneumatiky - označovanie Vek pneumatiky zistíte z DOT čísla na bočnici. V treťom bloku, ktorý sa skladá zo štyroch čísiel, je „zakódovaný“ týždeň a rok výroby. Táto bola vyrobená v 46. týždni v roku 2012.
ADAC - test letných pneumatík 2021 Čítajte viac ADAC: Toto je prvý test letných pneumatík. A hneď na Octaviu!

Aj nepoužívaná pneumatika starne. Degradácia plášťov v priebehu času je spôsobená fyzikálnymi procesmi. Napríklad v dôsledku pôsobenia UV žiarenia, vlhkosti, zmien teplôt alebo nebodaj prítomnosťou ozónu, ktorý pneumatiky naozaj nemajú rady. Výsledkom je strata pružnosti a tým aj priľnavosti pneumatík, aj tých, ktoré neabsolvovali ani kilometer jazdy. Združenie BRV tvrdí, že ak boli pneumatiky uskladnené správne, možno ich považovať za nové do troch, maximálne piatich rokov. ADAC však konštatuje, že pneumatiky by nemali byť pri kúpe staršie ako dva roky, pretože zákazník nemá predstavu o tom, v akých podmienkach boli uskladnené.

Maximálne osem rokov

No aj keď kúpite dobrú „starú novú“ pneumatiku, musíte rátať s tým, že má obmedzenú životnosť. Vo všeobecnosti platí, že pneumatiky pre osobné autá by sa nemali používať dlhšie ako desať rokov. Ak však kúpite trojročný plášť, budete ho môcť používať s istotou, že odvádza dobrú prácu, o tri roky kratšie. To, že stará pneumatika nestíha takej istej novej, preukázal aj test ADAC-u. Ten porovnal tri „čerstvé“ zimné pneumatiky s identickými pneumatikami, ktoré strávili v sklade tri roky. Ukázalo sa, že aj v takom relatívne krátkom čase došlo k degradácii vlastností. Inžinieri porovnávali brzdné dráhy na mokrej vozovke, valivý odpor a správanie na snehu.

Stará pneumatika stráca pružnosť a teda aj... Foto: ADAC
ADAC - test letných pneumatík 2021 Stará pneumatika stráca pružnosť a teda aj priľnavosť. Negatívne to ovplyvňuje správanie najmä na mokrej vozovke.

Zo všetkých disciplín vyšli staršie pneumatiky horšie. Ich gumová zmes časom stvrdla, čo bolo evidentné na horšej priľnavosti a dlhšej brzdnej dráhe za mokra. Zvlášť nebezpečné je to pri zimných plášťoch, ktoré musia zostať poddajné aj pri nízkych teplotách. ADAC tvrdí, že časť svojich zimných schopností strácajú pneumatiky po šiestich rokoch. Preto nepodporuje teóriu o tom, že pneumatiky možno používať desať rokov, aj keby boli málo jazdené. Odporúča nepoužívať zimné pneumatiky staršie ako osem rokov a letné staršie ako osem až desať rokov. Ak teda pneumatiky kupujete, uveďte pri objednávke požiadavku, že chcete plášť vyrobený maximálne pred dvoma rokmi.

ADAC - test letných pneumatík 2021 Čítajte viac ADAC: Test pneumatík pre ‘Superb‘ má nečakaného víťaza. A nie je drahý

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #pneumatiky #opotrebenie #označovanie pneumatík
Články podľa značiek