Elektrobicykel nie je lacný, nevyberajte unáhlene

Najprv sa treba rozhodnúť, aký bicykel vlastne potrebujete. Ak má byť pre vás každodenným „približovadlom“ a potrebujete ho často voziť v aute, dobrou voľbou je kompaktná skladačka. Pre bežné jazdenie a občasné výlety sú vhodné mestské bicykle, o niečo univerzálnejšie sú však krosové. A ak si chcete užiť aj adrenalínovú jazdu v kopcoch, tak treba voliť horské.

01.05.2021 07:00
debata (9)
Elektrobicykle sú praktické aj v meste, do... Foto: Schwinn
elektrobicykel Elektrobicykle sú praktické aj v meste, do práce prídete bez únavy a bez potu.

Časy, keď bol bicykel s elektrickou pomocou pokladaný za niečo vhodne nanajvýš pre seniorov, sú už dávno minulosťou. Dnes je na trhu ich ponuka široká takmer ako ponuka klasických bicyklov, nájdete medzi nimi kompaktné „skladačky“, robustné horské bicykle, fatbajky, mestské „približovadlá“ a aj krosové stroje, vhodné tak do mesta, ako aj na bežné výlety.

Na rozdiel od klasických bicyklov sú elektrické približne o polovicu ťažšie, technicky komplikovanejšie a, samozrejme, drahšie. A dôležité pri nich je, že elektromotor pomáha, jazdec však musí šliapať, aj keď rôznou intenzitou. Ak sa vám teda batéria vybije, budete mať aj naďalej plnohodnotný bicykel, ibaže o niečo ťažší. Preto je aj základné kritérium pri ich výbere je rovnaké – musí sa vám na nich sedieť pohodlne. Vhodné je bicykel osobne vyskúšať, údaje o veľkosti berte naozaj len ako orientačné.

Dvakrát meraj a raz rež

Najprv sa treba rozhodnúť, aký bicykel vlastne potrebujete. Ak má byť pre vás každodenným „približovadlom“ na posledný kilometer a potrebujete ho často voziť v aute, dobrou voľbou je kompaktná skladačka. Pre bežné jazdenie po meste a občasné výlety sú vhodné mestské bicykle, o niečo univerzálnejšie sú podľa nás však krosové, vhodné aj na nenáročnú cykloturistiku a výlety. A ak si chcete užiť aj adrenalínovú jazdu v kopcoch, tak treba voliť horské (MTB) bicykle.

Elektromotory v bicykloch sú kompaktné, avšak... Foto: Specialized
Elektrobicykel Elektromotory v bicykloch sú kompaktné, avšak dokážu výrazne pomôcť.

Po type bicykla a veľkosti je dôležité zvážiť špecifiká súvisiace s elektrickým pohonom – požadovaný dojazd, umiestnenie motora a umiestnenie a kapacita batérie. S dojazdom je to komplikovanejšie, rozhoduje o ňom totiž nielen kapacita batérie, ale aj hmotnosť bicykla, hmotnosť jazdca, profil trasy, počasie (vietor) a technika jazdy.

V lacnejších bicykloch môžete mať nejaký variant oloveného akumulátora. Tie sú cenovo dostupné, ale ťažké, majú nižší počet nabíjacích cyklov a z ekologického hľadiska sú asi najhoršou alternatívou. Moderné bicykle dnes využívajú hlavne li-ion batérie, ktoré vydržia dlho, pri rovnakej kapacite je ich hmotnosť oproti oloveným len tretinová, respektíve štvrtinová, sú však o dosť drahšie. Pri zvážení násobne väčšieho počtu nabíjacích cyklov sa však cenový rozdiel nejaví až tak dramaticky.

Dôležitým parametrom batérie je kapacita. Tá je udávaná v ampérhodinách (Ah), zväčša je v rozpätí od 7 do 20 Ah. O celkovej energii „uskladnenej“ v batérii však presnejšie hovorí kapacita udávaná vo watthodinách. Tie sú súčinom napätia (vo voltoch) a kapacity (v ampérhodinách). To je praktická informácia, pretože napríklad elektrobicykel s 36V batériou a kapacitou len 7A h má približne rovnaký dojazd ako bicykel s 24V batériou a kapacitou až 10 Ah. Preto je dôležité nesústrediť sa iba na ampérhodiny, čo zneužívajú menej seriózni predajcovia, tvrdiaci, že batéria s viac ampérhodinami automaticky znamená väčší dojazd.

Dojazd je naozaj orientačný

Dojazd sa udáva vo veľmi širokom rozpätí, napríklad 50 až 150 kilometrov, a je to úplne v poriadku. Ten sa totiž môže naozaj extrémne líšiť. Pri bežnej jazde priemernou rýchlosťou okolo 20 km/h vo viac-menej rovinatom teréne, prevažne na pevnom povrchu so stredným stupňom pomoci môže 80-kilogramový jazdec na elektrobicykli s batériou 36 V/10 Ah dosiahnuť dojazd okolo 50 až 60 kilometrov, no 100-kilogramový jazdec so slabšou kondíciou, a teda s vysokým stupňom elektrickej pomoci, so zlou technikou a s viacerými zastávkami s následným rozbiehaním bude mať dojazd možno len okolo 20 kilometrov. A keď sme už pri hmotnostiach – overte si aj nosnosť bicykla. Bežne je do 120 kg, no na trhu sú aj elektrobicykle dimenzované aj do 150 kg.

Elektrická skladačka je praktická do auta,... Foto: Specialized
elektrobicykel Elektrická skladačka je praktická do auta, ideálna je pre tých, čo dochádzajú do miest zo satelitov a auto nechávajú na záchytných parkoviskách.

Pri bežných elektrických bicykloch by sme asi volili ako minimálnu kapacitu 250 až 300 watthodín, pri horských určite aspoň 500 watthodín a životnosť okolo tisíc nabíjacích cyklov. Pri voľbe batérie sa pýtajte na kapacitu vo watthodinách, jej hmotnosť a počet nabíjacích cyklov. Pokiaľ ide o dobíjanie, v závislosti od kapacity batérie dosiahnete maximálny dojazd v priebehu 4 až 8 hodín. Vzhľadom na priemernú cenu energie vás sto elektrických kilometrov vyjde okolo 10 centov.

Elektromotor

Elektromotor môže byť umiestnený v prednom kolese, v zadnom kolese alebo v strede. Prvé riešenie je najmenej efektívne, vhodné skôr len pre jazdu v meste a na rovine – v stúpaniach vám totiž môže predné koleso začať prekĺzavať, zadné má oveľa lepšiu trakciu. Rozumným pomerom z hľadiska ceny a jazdných vlastností je elektromotor na zadnom kolese. Pre jazdu v meste a nenáročné cyklovýlety je to dobrá voľba. Optimálny, ale drahší je elektromotor umiestnený v strede. Je z hľadiska pomoci najrýchlejší, najefektívnejší a pokiaľ ide o reguláciu, najcitlivejší. Cena je, samozrejme, na zvážení každého, no minimálne pri horských – a možno aj pri krosových – bicykloch, by sme uprednostnili túto inštaláciu.

Batéria môže byť umiestnená buď priamo v ráme... Foto: Specialized
elektrobicykel Batéria môže byť umiestnená buď priamo v ráme (zelená), alebo na ňom (čierna). Tá druhá je v tomto prípade prídavná a plní úlohu range extendera.

Pokiaľ ide o výkon motora, tu platí, že štandardne sa používajú motory s výkonom 250 W s maximálkou do 25 km/h, keďže je to maximálna možná hranica, vyhovujúca legislatíve. Pokiaľ má však elektrobicykel predsa len silnejší motor, tak je jeho výkon pomocou riadiacej jednotky znižovaný na požadovaných 250 W, aby vyhovoval vyhláške. Pri niektorých modeloch je však možnosť deaktivácie zníženia výkonu a mimo cesty môžete ísť na maximum. To si nezabudnite tiež overiť.

Poslednou naozaj dôležitou vecou je možnosť regulovania úrovne pomoci. Čím viac stupňov máte k dispozícii, tým lepšie. Asi menej ako tri nie je vhodné (niektoré elektrobicykle ju však regulujú aj automaticky na základe zohľadnenia intenzity a sily šliapania), okolo päť je optimum. Pri horských bicykloch býva rozsah aj väčší. Ďalej si overte čitateľnosť displeja, na ktorom vidíte úroveň nabitia a dojazd. Opäť platí – čím je bicykel kvalitnejší, tým viac funkcií má aj displej, ktorý plne zastúpi cyklopočítač a bez problému vám bude merať aj spálené kalórie a v niektorých luxusnejších modeloch už máte integrované aj GPS a navigáciu. Na toto by sme sa ale príliš neorientovali, rovnakú službu vám poskytne aj smartfón.

Ako veľký bicykel je pre vás vhodný

Pokiaľ ide o veľkosť rámu elektrobicykla, pomôže vám pri výbere orientačná tabuľka. Platí však, že ak ste nerozhodní, krosové a mestské bicykle voľte skôr väčšie, horské, naopak, menšie. Dôležité je, aby sa vám na nich dobre sedelo.

Vaša výška (cm) Veľkosť rámu Veľkosť v palcoch
140 – 159 XS 14,5–16
158–169 S 16–17
168–177 M 17–18
174–186 L 19–21
182–195 XL 21+

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #elektrický bicykel #elektrobicykel #elektrobicykle
Články podľa značiek